جزئیات تعرفه صدور شناسنامه‌فنی ساختمان در تهران

با هماهنگی نهایی بین دو ارگان ناظر بر ساخت‌وساز در تهران برای صدور شناسنامه‌فنی ساختمان از ابتدای سال92، روز گذشته سازمان نظام مهندسی تهران تعرفه حق‌الزحمه مهندسان‌‌ساختمانی بابت دو مسوولیت «نظارت بر ساخت» و «تکمیل فرم شناسنامه‌فنی» را اعلام کرد

0 نظر

براساس این تعرفه، از سال آینده به ازای ساخت هر واحدمسکونی، مالک موظف می‌شود به طور میانگین مترمربعی 21 هزار تومان به مهندس‌ناظر برای امر نظارت و همچنین صدور شناسنامه‌فنی پرداخت کند.
تعرفه دستمزد مهندسان‌ناظر برای رایج‌ترین مدل ساخت‌وسازهای مسکونی - 4طبقه با میانگین متراژ 75مترمربع در هر واحد- متری 15 هزار تومان، برای ساختمان‌های یک تا دو طبقه متری 13 هزار تومان و برای برج‌های بالای 16طبقه نیز متری 29 هزار تومان به عنوان گران‌ترین نرخ تعیین شده است.
به این ترتیب در صورتی که هزینه ساخت مسکن در تهران –با احتساب قیمت زمین- مترمربعی 2 میلیون تومان برآورد شود، سازنده موظف است یک درصد این رقم را برای شناسنامه‌دار کردن واحدمسکونی، صرف کند.
این در حالی است که هم‌اکنون دستمزد مهندسان‌‌ناظر نه براساس تعرفه که برمبنای چانه‌زنی با سازنده محاسبه می‌شود و حداکثر دستمزد پرداختی نیز مترمربعی 3 هزار تومان است که به خاطر ناچیزبودن آن، نظارت‌ها عمدتا به صورت غیابی انجام می‌شود!
رییس سازمان نظام مهندسی تهران درباره اعمال تعرفه‌های جدید برای دستمزد مهندسان‌ناظر از ابتدای سال آینده گفت: با دستور اخیر شهردار تهران قرار است از ابتدای 92 برای ساختمان‌های با زیربنای بیش‌از 3 هزار مترمربع شناسنامه‌فنی صادر شود که به این منظور، سازمان متناسب با هزینه‌های ساخت و متراژ بنا، تعرفه‌ مشخصی را برای محاسبه دستمزد مهندسان تعیین کرده است.
، پس از مداخله شهردار تهران برای پایان دادن به مناقشات سه ساله بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی تهران در راستای اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی ـ ماده‌ای قانونی که به موجب آن تمام ساختمان‌های پایتخت باید دارای شناسنامه فنی شوند – از اول فروردین 92، مهندسان ناظر مکلف شدند در ازای دریافت مبلغ واقعی‌تری نسبت به آنچه قبلا بابت نظارت بر ساخت واحدهای مسکونی دریافت می‌کردند، نسبت به تایید مشخصات فنی و زمینه چینی برای صدور شناسنامه فنی از سوی شهرداری تهران اقدام کنند.
به گفته رییس سازمان نظام مهندسی تهران، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، دستور صدور شناسنامه فنی را برای تمام ساخت‌وسازهای بالای 3000 متر در پایتخت صادر کرده که بر اساس قانون هر 6 ماه یکبار، در صورت موفقیت طرح، 500 مترمربع از مساحت ساختمان هایی که مشمول دریافت شناسنامه فنی می‌شوند کاهش می‌یابد.
اما بر خلاف آنچه پیش از این در مورد هزینه‌زا بودن صدور شناسنامه فنی و افزایش قیمت مسکن مطرح می‌شد، سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی تهران به گفت: شناسنامه فنی هیچ هزینه اضافی ندارد بلکه مهندسان ناظر در ازای دستمزد دریافتی‌شان موظفند شناسنامه را صادر کنند.
براساس اظهارات وی، هزینه‌ای که برخی مسوولان شهری از آن تحت عنوان هزینه صدور شناسنامه فنی یاد می‌کنند در واقع مبنای واقعی دستمزد مهندسان ناظر است که پیش از این از سوی کارفرما به مهندس ناظر پرداخت نمی‌شد و کاملا خلاف قانون بود. ، با تعلیق اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی که مهم‌ترین نتیجه آن توقف صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران بود، مهندسان ناظر بدون واسطه سازمان نظام مهندسی با کارفرما ارتباط کاری برقرار می‌کردند و به این ترتیب دستمزدی معادل حداکثر یک دهم آنچه سازمان نظام مهندسی هم اکنون به عنوان تعرفه دستمزد مهندسان تعیین کرده، از کارفرما دریافت می‌کردند.
اما، با الزامی شدن صدور شناسنامه فنی در پی اجرای مفاد قانون نظام مهندسی، مهندسان ناظر از برقراری ارتباط کاری مستقیم با کارفرما منع می‌شوند و هر گونه انجام خدمات مهندسی از سوی آنان منوط به معرفی آنان به کارفرما از سوی سازمان نظام مهندسی و پرداخت دستمزدها از سوی این سازمان به مهندسان ناظر خواهد بود.
آنطور که اعضای هیات رییسه سازمان نظام مهندسی تهران می‌گویند اجرای مجدد ماده 33 قانون نظام مهندسی به جهت اعمال تعرفه‌های واقعی‌تر دستمزد مهندسان ناظر، به معنای پایان امضا فروشی و فعالیت صوری مهندسانی است که به خاطر پایین بودن دستمزدها تاکنون نظارت واقعی بر ساخت و سازها نداشتند.، بر مبنای جدول تعرفه خدمات مهندسی که پیش زمینه صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران است، بهای خدمات مهندسی برای ساختمان‌های 3 تا 5 طبقه که تیپ اغلب واحدهای مسکونی پایتخت را به خود اختصاص می‌دهد، حدود 15 هزار تومان برای هر مترمربع است.
به این ترتیب هزینه انجام خدمات مهندسی بر مبنای تعرفه‌های قانونی سازمان نظام مهندسی برای ساختمانی 4 طبقه با 8 واحد مسکونی به متراژ هر واحد، 75 مترمربع به همراه مجموعا 160 مترمربع فضای مشاع، حدود 22 میلیون تومان برای کل ساختمان می‌شود که از این میزان سهم هر واحد مبلغی در حدود 3 میلیون تومان خواهد شد.
همچنین هزینه واقعی خدمات مهندسی، برای تیپ غالب ساختمان‌های بلندمرتبه پایتخت - 11 تا 12 طبقه- مترمربعی نزدیک به 26 هزار تومان تعیین شده است.
البته بر اساس اظهارات سعید غفرانی، با توجه به صدور دستور اجرای مجدد ماده 33 قانون نظام مهندسی، از سوی شهردار تهران از تاریخ اول فروردین سال آینده، احتمال افزایش هزینه‌های خدمات مهندسی تا سقف 15 درصد برای سال 92 وجود دارد.
این در حالی است که تا قبل از تعیین و ابلاغ نرخ‌های جدید خدمات مهندسی، ملاک تعرفه‌ای برای این خدمات، همان جدول تعرفه تازه ابلاغ شده است.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.