اکازیون‌های پاییزی بازار مسکن تهران

تعداد آپارتمان‌های مسکونی با وضعیت خاص و بهتر از سایر آپارتمان‌ها، در تهران رو به افزایش است

0 نظر

آپارتمان‌های خاص که به آنها «اکازیون» گفته می‌شود به‌خاطر دو خصلت «قیمت» یا «موقعیت» از نظر مالک، ویژه محسوب می‌شود که خریدار این واحدها هم به لحاظ «ریالی» و هم به لحاظ «سکونتی» برنده معامله خواهد بود.
اکازیون‌های بازار مسکن در حال حاضر فقط در حوزه خرید وجود دارد و در بازار اجاره به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن «عطش تقاضا» عنوان می‌شود، هیچ ملکی تحت عنوان اکازیون پیشنهاد نمی‌شود.
بازار مجازی مسکن «ایران‌فایل» در پنجره‌ای که از ابتدای نیمه دوم امسال برای عرضه اکازیون‌های پاییزی آپارتمان مسکونی در سایت الکترونیکی خود به نشانی www.iranfile.ir قرار داده، از تمام مناطق مختلف تهران، واحدهایی را که خصوصیات متفاوتی از سایر واحدهای مشابه منطقه دارند، معرفی کرده است.
خبرنگار دنیای‌اقتصاد دیروز در قالب مشتری (خریدار) با مدیر سامانه ایران‌فایل تماس تلفنی گرفت و درباره 14 آپارتمان مسکونی که با عنوان اکازیون فروشی در 7 منطقه تهران در این سامانه معرفی شده، این پرسش را مطرح کرد که چرا این آپارتمان‌ها از یک‌سو اکازیون معرفی شده و از سوی دیگر قیمت برخی از این واحدها با رنگ قرمز - به معنی گران‌تر از نرخ عرف منطقه- منعکس شده است؟
مدیر ایران‌فایل در پاسخ گفت: اکازیون‌هایی که در سامانه اینترنتی مسکن معرفی می‌شود و رویت آن برای همه رایگان است، صرفا به‌خاطر قیمت پیشنهادی اکازیون معرفی نشده، بلکه بابت تجهیزات داخلی، نقشه ساخت، موقعیت محلی، نمای بیرونی و حتی شرایط پرداخت مبلغ معامله می‌تواند با بقیه آپارتمان‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند، تفاوت داشته باشد.
آمر اکبریان در این باره تصریح کرد: آپارتمانی در منطقه غرب تهران ممکن است با قیمت پیشنهادی متری 2 میلیون تومان گران باشد، اما دسترسی بزرگراهی و اعلام فروشنده برای دریافت 60 درصد ارزش معامله به‌صورت اقساط بدون سود، می‌تواند ویژگی ممتاز آن ملک باشد.
وی افزود: در حال حاضر تعداد اکازیون‌های فروشی در بازار مسکن تهران روز به روز در حال افزایش است که علت آن از یک‌سو ثابت بودن تعداد متقاضیان قطعی در بازار خرید و همچنین آرامش قیمت‌ها است که این باعث شده، فروشنده‌هایی که کمی شرایط را برای خریداران آسان‌ می‌کنند، بلافاصله در بازار مطرح شوند.
اکازیون اجاره‌ای تعطیل است؟
مدیر ایران‌فایل درباره نبود آپارتمان‌های اکازیون در بازار اجاره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: زمانی‌که در بازار یک کالا، حجم تقاضا زیاد باشد و در مقابل، صاحبان آن کالا بخواهند با بالاترین قیمت ممکن و سخت‌ترین شرایط، اقدام به عرضه کنند، به‌صورت طبیعی، کسی به فکر اکازیون کردن فروش آن کالا نخواهد بود. اکازیون زمانی در بازار مسکن معنی دارد که تمایل به خرید یا اجاره طبیعی باشد و شدت نگرفته باشد. وی افزود: در بازار اجاره، همچنان تعداد مستاجران زیاد است و در مقابل، اغلب موجران، قیمت‌هایی را برای اجاره پیشنهاد می‌کنند که در بهترین شرایط، متناسب با نرخ واقعی عرف منطقه باشد.
این فعال بازار مجازی مسکن در عین حال به موجران توصیه کرد با پایین‌آوردن نرخ اجاره، ریسک اجاره آپارتمان خود را پایین‌ بیاورند.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.