رشد زمستانی در معاملات مسکن

آمار تازه استخراج شده از سامانه کد رهگیری معاملات مسکن نشان می‌دهد که بعد از رشد 42 درصدی معاملات مسکن در پاییز امسال، تعداد قراردادهای رسمی شامل «اجاره» و «خرید و فروش» ملک در نیمه زمستان نیز با رشد روبه‌رو شده است

0 نظر

بعد از رشد 42 درصدی معاملات مسکن در پاییز امسال، تعداد قراردادهای رسمی شامل اجاره  و خرید و فروش ملک در نیمه زمستان با جهش در رشد روبه‌رو شد، به طوری که تعداد کل معاملات مسکن در کشور از متوسط دو هزار فقره در روزهای آبان‌ماه  به رقم 3500 فقره در روزهای بهمن‌ماه رسیده است.
سامانه رهگیری معاملات مسکن با تایید این آمار از رشد 75 درصدی ثبت قراردادها در نیمه زمستان امسال نسبت به فصل قبل، خبر می‌دهد.
از سوی دیگر، دبیر اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز با اشاره به اینکه زمان مفید فعالیت بنگاه‌های مسکن افزایش پیدا کرده، به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر تعداد قراردادهای قطعی معاملات املاک نسبت به ابتدای سال 170 درصد رشد کرده و از روزانه 1000 فقره معامله در اردیبهشت‌ماه اکنون به بیش‌از 2700 فقره رسیده است.
علیرضا شعبان‌پور در عین حال تصریح کرد: براساس آنچه در مبایعه‌نامه‌ها طی ماه‌های اخیر درج شده، قیمت مسکن ثابت مانده است و تغییر زیادی نکرده است.
دبیر اتحادیه کشوری مشاوران املاک همچنین گفت: اطلاعات مستند ما از محتوای مبایعه‌نامه‌ها نشان می‌دهد بسیاری از سازنده‌ها و انبوه‌سازانی که در ماه‌های اخیر از فروش واحدها به دلیل کاهش قیمت خودداری کرده بودند حالا واحدها را عرضه کرده‌اند که تداوم آن در سال آینده می‌تواند زمینه آرامش قیمت‌ها در بازار مسکن را داشته باشد.
شعبان‌پور تاکید کرد: سال آینده قیمت مسکن بدون نوسان خواهد بود، اما معاملات باز هم افزایش می‌یابد و بازار رونق نسبی پیدا می‌کند.
کاهش 50 درصدی درآمد بنگاه‌های مسکن
دبیر اتحادیه کشوری مشاوران املاک در ادامه گفت: میانگین درآمد بنگاه‌های مسکن در سال‌جاری نسبت به سال قبل حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود رونق معاملاتی طی ماه‌های اخیر و همچنین سال آینده، باعث بهبود فعالیت اقتصادی بنگاه‌ها شود.
شعبان‌پور با بیان اینکه سیر صعودی انجام معاملات مسکن شروع شده است گفت: رشد معاملاتی در ماه‌های اخیر فقط به خرید مسکن محدود نبوده، بلکه در حدود 34 درصد از کل قراردادها مربوط به اجاره مسکن بوده است.
رونق بیشتر در شهرهای گردشگر
دبیر اتحادیه کشوری مشاوران املاک معتقد است شهرهای گردشگری و همچنین برخی کلان‌شهرها در مقایسه با سایر مناطق کشور از رشد زیادتری در انجام معاملات مسکن برخوردار بوده‌اند. شعبان‌پور در این باره گفت: اصفهان، مشهد، چالوس و رامسر و شیراز نسبت به مناطق دیگر کشور با رشد زیادتری در معاملات ملکی روبه‌رو بوده‌اند.
وی در عین حال افزود: اگرچه بازار مسکن این روزها رونق گرفته، اما ساخت‌وساز در مقایسه با قبل بهبود قابل‌توجهی نداشته است.
وی تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر نرخ اجاره‌بها تعدیل شده است؛ به‌خاطر اینکه سازنده‌هایی که نتوانسته بودند واحدها را به فروش برسانند برای پرداخت اقساط بانکی مجبور به اجاره آنها شدند و این باعث عرضه بیشتر واحدهای اجاره‌ای در بازار شد.
شعبان‌پور در ادامه با اشاره به تصمیمات خوبی که دولت برای تسهیلات بانکی بخش مسکن گرفته پیش‌بینی کرد قدرت خرید مسکن سال آینده افزایش یابد و در نتیجه معاملات بهبود پیدا کند.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.