ثبت 6000 معامله مسکن در روز

هم‌اکنون روزانه 6 هزار فقره قرارداد ملکی شامل خرید و اجاره واحدمسکونی در بنگاه‌های مسکن سراسر کشور تنظیم و در سامانه رهگیری ثبت می‌شود که این میزان معامله ملکی نسبت به اوایل تابستان 10 درصد و نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش پیدا کرده است

0 نظر
حجم روزانه معاملات مسکن طی سال گذشته به طور متوسط حدود 4500 تا 5 هزار فقره بود و در دو ماه اول تابستان به سطح 5500 فقره رسید.
قائم مقام سامانه رهگیری معاملات مسکن ضمن اعلام ثبت روزانه 6 هزار قرارداد در این سامانه تصریح کرد: در بازار مسکن سطح کشور، حجم خرید‌وفروش‌ها در روزهای متوالی تقریبا بدون تغییر است، اما معاملات اجاره در هر روز نسبت به روزهای قبل نوسان پیدا می‌کند، طوری که در روزهایی از ماه، تعداد اجاره‌نامه‌های تنظیمی افزایش و در روزهایی کاهش پیدا می‌کند.
در همین زمینه مشاوران‌املاک نیز به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند: معاملات اجاره در بازار مسکن صرف‌نظر از نرخ‌ها، با نوسانات قابل ملاحظه‌ای به لحاظ حجم معامله روبه‌رو می‌شوند، اما در بخش خرید، بازار در یک سطح ثابت در حرکت است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بین 15 تا 25 درصد از کل معاملات روزانه در بازار مسکن به بازار اجاره اختصاص دارد.
متمم قراردادهای ملکی در راه است
به دنبال صدور مبایعه‌نامه‌های جدید در بنگاه‌های مسکن شهر تهران از نیمه ماه آینده،سامانه رهگیری نوعی «متمم قرارداد» را برای مشاوران املاک تدارک دیده تا در نبود مبایعه نامه‌های کاغذی، امکان الحاق برخی موارد به متن قرارداد وجود داشته باشد. از 20 مهرماه مشاوران املاک موظف می‌شوند به جای استفاده از مبایعه نامه‌های فعلی، قراردادهای پرینتی که دریافت آن فقط از طریق سامانه رهگیری ممکن است را برای تنظیم معاملات استفاده کنند.
با اجرایی شدن طرح پرینتی کردن املاک درتمام مناطق شهر تهران تا پایان شهریور ماه، «متمم قرارداد معاملات املاک» این امکان را به وجود می‌آورد که مشاوران املاک پس از عقد قرارداد قادر به الحاق برخی موارد به متن اصلی قرارداد شوند و آن را به صورت پرینتی در اختیار مالکان و مشتریان قرار دهند.
قائم مقام سامانه مدیریت املاک و مستغلات کشور در این باره گفت: متمم معاملات املاک بیشتر به عنوان یک الحاقیه یا تاییده مطرح است و به هیچ وجه به معنای ایجاد مجوزی برای تغییر در متن اصلی قرارداد نیست.
بهمن احمد‌پور افزود: سازوکار متمم املاک به این صورت است که در قالب آن مشاوران می‌توانند پیرو کد رهگیری اخذ شده از سامانه برای مواردی همچون تغییر در شرایط پرداخت از قبیل پرداخت وجه نقد به جای ارائه چک، رسید سیستمی‌متمم را از سامانه دریافت کنند و با مهر و امضای بنگاه در اختیار طرفین قرار دهند.
بازار مجازی حتما می‌آید
احمدپور در خصوص راه اندازی بازار جامع معاملات مجازی املاک که قرار بود امسال بهره برداری شود، گفت: در حال حاضر این طرح در مرحله ثبت قراردادهای فی‌مابین، تحلیل، طراحی و طرح‌ریزی است و به زودی شرایطی فراهم می‌شود که مردم در تمام نقاط دنیا به املاک درج شده در بازار مجازی معاملات، دسترسی یابند. وی در رابطه با زمان بهره‌برداری از بازار مجازی املاک در سامانه معاملات مسکن اعلام کرد: از آنجا که فعالیت‌های مربوط به این طرح به صورت طبقه‌بندی شده انجام می‌شود و هنوز زمان اجرای آن به معاونت اجرایی سامانه ابلاغ نشده است نمی‌توان زمان دقیق راه‌اندازی بازار مجازی را اعلام کرد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.