انبوه‌سازان به «تطویل زمان» رو آوردند

رکود مسکن 2400 کاردان فنی ساختمان را ظرف یک سال گذشته از کار بیکار کرده‌ است رییس کانون کاردان‌ها: در زمان رکود، سازنده‌ها با حذف نیروی کارهزینه‌ها را کاهش می‌دهند

0 نظر

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان می‌گوید؛ انبوه‌سازان مدتی است زمان ساخت پروژه‌های در حال اجرا را به صورت مصنوعی افزایش داده‌اند تا بلکه تحویل واحدها در زمانی که رونق به بازار مسکن برمی‌گردد، انجام شود.
مهدی موذن با بیان اینکه رکود یک سال گذشته در بازار مسکن حدود 40 درصد کاردان‌ها را بیکار کرده است به دنیای اقتصاد گفت: در ماه‌های اخیر در برخی مناطق تهران مشاهده شده، عملیات تکمیل ساختمان‌هایی که تقریبا آماده تحویل هستند به دلیل بی‌میلی بازار به خرید آنها، متوقف شده است. این فعال ساختمانی با بیان اینکه سازنده‌ها از روی عمد زمان ساخت را افزایش داده‌اند، گفت: برخی از آنها از ترس اینکه واحدها پس‌از دریافت پایان‌کار فروش نرود و مشمول مالیات خانه‌های خالی شود، از تکمیل ساختمان‌های در حال ساخت خودداری می‌کنند.
رکود بازار مسکن و تاثیر آن بر مشاغل مرتبط با آن این بار گریبان کاردان‌های فنی ساختمان را گرفته است. به گزارش دنیای اقتصاد جمعی از کاردان‌های فنی ساختمان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اذعان داشتند که عدم وجود بستر‌های شغلی، کاردان‌های ساختمان را با تنگناهای زیادی مواجه ساخته است، به طوری که آنها مجبور شده‌اند به بازارهای غیر‌مرتبط با حرفه خود روی آورند. مهدی موذن، رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان با تایید این مساله به دنیای اقتصاد گفت: متاسفانه در حال حاضر رکود بازار مسکن تمامی مشاغل وابسته به خود را تحت‌الشعاع قرار داده است و کاردان‌های فنی ساختمان به دلیل سایر مشکلات صنفی خود در این زمینه بیش از پیش متحمل معضلات گوناگون شده‌اند.
موذن افزود: بر این اساس نسبت به سال‌های پیشین رکود مسکن باعث شده تا از 6 هزار کاردان حدود 40 درصد آنها از کار بیکار شوند.
وی افزود: در همین حال فرسایش کاری در کارگاه‌های ساختمانی به شدت افزایش یافته است؛ چرا که بسیاری از سازندگان مسکن از بیم آنکه مبادا ساختمان‌های آنها پس از اتمام ساخت مشمول مالیات خانه‌های خالی شود اقدام به اطاله عملیات ساخت‌وساز می‌کنند. موذن تاکید کرد: از این رهگذر نیز بسیاری از کاردان‌های فنی ساختمان در کارگاه‌های ساختمانی از کار، بیکار می‌شوند. به گفته رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان عدم وجود بسترهای شغلی برای کاردان‌های فنی ساختمان باعث شده تا دامنه اعتراض این صنف روز به روز گسترش یابد.
شتاب حذف کاردان‌ها
در همین رابطه سعیده خسروی یک کاردان فنی فعال در تهران به دنیای اقتصاد گفت: به طور طبیعی وقتی بازار مسکن دچار رکود می‌شود تمام دست‌اندرکاران ساخت‌وساز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به اعتقاد این کاردان فنی ساختمان با توجه به اینکه کاردان‌ها به لحاظ اشتغالزایی از مدت‌ها پیش مورد بی‌مهری مسوولان و بازار مسکن بودند در نتیجه با تداوم رکود، حذف کاردان‌ها از چرخه اشتغالزایی شتاب بیشتری گرفته است. وی تصریح کرد: در شرایط عادی نیز از پتانسیل کاردان‌ها به‌رغم اشتیاق فراوان این صنف برای حضور در ساختمان‌سازی استفاده نمی‌شود. به عقیده این کاردان فنی ساختمان تبعات رکود مسکن بیش از هر چیز متوجه نیروهای انسانی ساخت و ساز خواهد بود و کاردان‌های فنی ساختمان به عنوان یک حلقه از زنجیره ساخت‌وساز متحمل آسیب‌های فراوان ناشی از فقدان اشتغال شده‌اند. وی گفت: تقریبا 40 درصد از کاردان‌های فنی ساختمان از کار بیکار شده‌اند و همین امر به شدت سبب نارضایتی این صنف شده است.
تاثیر خدمات مکانیزه
در همین حال حسین آقا شیرین، عضو کانون کاردان‌های فنی ساختمان نیز به دنیای اقتصاد گفت: همزمان با تداوم رکود مسکن بیش از 30درصد از نیروهای انسانی از کار بیکار شده‌اند. به طوری که صاحبان این صنف در مقابل تلاش فراوان برای جذب شدن به بازار کار با درهای بسته مواجه می‌شوند. به اعتقاد آقا شیرین مکانیزه شدن برخی از خدمات ساخت‌وساز در شهرداری با معضلات عدیده‌ای برای کاردان‌های فنی ساختمان همراه بوده است؛ چرا که پیش‌تر با مراجعه حضوری این صنف به شهرداری‌ها احتمال ورود کاردان‌ها به بازار کار بسیار زیاد بود، اما حذف شیوه‌های سنتی چرخه کار و سیستماتیک شدن آن در مجموعه شهرداری همزمان صدمات جبران‌ناپذیری به بسترهای شغلی کاردان‌ها تحمیل کرده است.
اهرم‌های بازدارنده در شهرداری
از دیگر سو، شاهین حاجی‌لو کاردان دیگری در تهران گفت: رکود بازار مسکن بسترهای اشتغالزایی کاردان‌ها را به طور بی‌سابقه‌ای کاهش داده است، به طوری که اگر در شرایط عادی بازار مسکن، کاردان‌ها می‌توانستند در طول سال 6 الی 8 موقعیت شغلی برای خود فراهم کنند؛ این رقم در حال حاضر به 1 الی 2 مورد تنزل پیدا کرده است. وی تصریح کرد: متاسفانه علاوه‌بر معضلات رکود مسکن، یکسری اهرم‌های بازدارنده در مجموعه شهرداری تهران مشکلات اشتغالزایی را برای کاردان‌ها دو چندان کرده است.
دنبال مطالبات خود هستیم
در همین حال علیرضا کردی، از دیگر اعضای کانون کاردان‌های فنی ساختمان نیز به دنیای اقتصاد گفت: متاسفانه امکان اشتغال در بازار مسکن برای کاردان‌های فنی ساختمان به حدی غیر‌ممکن شده است که در این بین بسیاری از کاردان‌های فنی ساختمان ترجیح می‌دهند به جای تلاش بیهوده برای کار در بازار مسکن به دنبال مطالبات پیشین خود باشند. این کاردان فنی ساختمان تاکید کرد: در بدترین شرایط کاری، کاردان‌های فنی ساختمان به دو پروژه ساختمانی جهت اشتغال دسترسی داشتند، اما در حال حاضر بسترهای کاری متاسفانه به صفر نزدیک شده است.
کردی گفت: همزمان با آغاز طرح مسکن مهر بسیاری از کاردان‌های فنی ساختمان امیدوار بودند که بتوانند در این پروژه ملی جذب بازار کار شوند، اما متاسفانه در این زمینه هم توفیق چندانی نصیب کاردان‌های فنی ساختمان نشد. وی تاکید کرد: متاسفانه بازار کار به حدی نامطلوب است که حتی در پروژه‌های دولتی که ردیف بودجه از سوی دولت برای آنان مشخص شده است به علت عدم تخصیص اعتبار در مرحله تعلیق به سر می‌برند و کاردان‌های فنی ساختمان از این رهگذر نیز فرصت‌های محدود شغلی خود را هم از دست می‌دهند. از دیگر سو محمدرضا ربیعی نیز گفت: متاسفانه در حال حاضر علاوه بر معضلات رکود مسکن و تاثیر آن در بیکار شدن نیروهای انسانی ساخت‌وساز از جمله کاردان‌های فنی ساختمان آنچه که بیش از هر چیز برای کاردان‌های فنی ساختمان در این سال‌ها مایه نارضایتی بوده عدم اعتبار پروانه اشتغال این صنف در بازار کار است.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.