وام جدید مسکن برای انبوه سازان

صنف انبوه‌سازان با بانک‌مسکن بر سر پرداخت تسهیلات جدید برای ساخت و خرید مسکن به تفاهم رسیده، به شکلی که اگر سازنده‌ها نقدینگی‌ها و سپرده‌های بانکی خود را به بانک‌مسکن منتقل کنند، وام تا سقف 100 میلیون تومان در اختیار آنها قرار می‌گیرد

0 نظر
«تامین وام از محل نقدینگی انبوه‌سازان» به عنوان شکل جدیدی از تسهیلات ساخت و خرید مسکن، در دستور کار سیستم بانکی برای پرداخت قرار گرفته که متفاوت از وام مسکن‌مهر دارای نرخ سود فوق‌العاده بالایی است؛ اما در مقایسه با تسهیلاتی که هم‌اکنون در اختیار سازنده‌ها قرار داده می‌شود، «رونق‌زا» به حساب می‌آید.
به موجب تفاهم‌نامه‌ای که بین کانون سراسری انبوه‌سازان و بانک‌مسکن منعقد شده، تسهیلات شرایطی با نرخ سود مشارکتی، به سازنده‌ها و در مرحله تکمیل واحدها به خریداران مسکن تعلق می‌گیرد. هر چند بانک‌مسکن به دلیل تسهیلات تکلیفی مسکن‌مهر با کمبود منابع مالی روبه‌رو است، اما در تعهد جدید خود به انبوه‌سازان، حاضر به پرداخت وام‌ساخت تا سقف 100 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی شده است؛ با این شرط که انبوه‌سازان سراسر کشور سپرده‌های ریالی خود را به بانک‌مسکن منتقل کنند و در اجرای پروژه‌های ساختمانی، گردش مالی را از طریق حساب بانک‌مسکن انجام دهند.
ورود اجباری نقدینگی انبوه‌سازان و پیمانکاران ساختمانی به حساب‌ بانک‌مسکن با توجه به فعالیت بیش از 5 هزار انبوه‌ساز در کشور، حداقل 3 تا 4 هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید در بانک‌‌ ایجاد می‌کند که از محل آن، این تسهیلات جدید قابل پرداخت خواهد بود.
سازنده‌ها برای اخذ این تسهیلات نیازی به سپرده‌گذاری نزد بانک ندارند، بلکه به واسطه انتقال حساب‌هایشان، به محض تعریف پروژه، امکان دریافت وام مهیا می‌شود.
نرخ سود تسهیلات بین 18 تا 20 درصد، بسته به توجیه‌اقتصادی پروژه‌ها خواهد بود. این در حالی است که تا پیش از امضای این تفاهم‌نامه، تنها وام بانکی قابل استفاده برای ساخت‌وساز، تسهیلات 30 میلیونی بانک‌مسکن بود که به سازنده به ازای 15 میلیون تومان سپرده‌گذاری در یک‌سال، تعلق می‌گرفت.
ویژگی ممتاز دیگری که وام جدید با خود به همراه دارد، انتقال کامل تسهیلات به خریدار است. در وام‌های 30 میلیونی فقط امکان انتقال 70 درصد ارزش وام به خریدار وجود دارد و مابقی آن باید توسط سازنده با بانک تسویه شود؛ اما در تسهیلات شرایطی که از 30 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان خواهد بود، همه یا بخشی از تسهیلات متناسب با نیاز خریدار منتقل می‌شود.
رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در تفاهمی که با بانک‌مسکن انجام شده، تسهیلات جدید برای ساخت‌وسازهای مخصوص دهک‌های 5 به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد که واحدهای مسکونی معمولی و لوکس را شامل خواهد شد. ایرج رهبر افزود: با توجه به اینکه حداقل 40 درصد قیمت تمام‌ شده ساخت مسکن مربوط به قیمت زمین می‌شود، کمبود زمین در شهر تهران، هزینه نهایی ساخت و خرید مسکن را افزایش داده است؛ اما با تسهیلات جدید که توسط بانک‌مسکن در اختیار بازار قرار می‌گیرد، هزینه‌ها پوشش مناسبی پیدا می‌کند. وی در عین حال تصریح کرد: انتقال تسهیلات ساخت به خریداران مسکن با توجه به ممنوعیت بانک‌ها در پرداخت وام خرید، کمک مناسبی به قدرت خرید واحدهای مسکونی نوساز می‌کند که در نتیجه ساخت‌وساز تحت تاثیر خریدها رونق بیشتری خواهد گرفت.
تعهد انبوه‌سازان چیست؟
از جزئیات تفاهم‌نامه انبوه‌سازان و بانک‌مسکن حاکی است: کانون سراسری انبوه‌سازان موظف شده، شرکت‌های طرف قرارداد انبوه‌سازان همچون پیمانکاران، فروشندگان مصالح‌ساختمانی و خریداران واحدهای مسکونی را به تمرکز منابع مالی آنها نزد شعب بانک‌مسکن ترغیب کند.
انبوه‌سازان همچنین باید ساختمان‌های مناسب در اختیار خود را برای استفاده تبلیغاتی بانک یا افتتاح باجه به بانک مسکن واگذار کنند. در مقابل این تعهدها، بانک‌مسکن انواع تسهیلات برای تامین نیازهای مالی انبوه‌سازان را متناسب با گردش حساب آنها اعطا می‌کند. براساس این گزارش ذکر عبارت «متناسب با گردش حساب» همان تاکید مدنظر مسوولان بانک‌مسکن در پرداخت مشروط تسهیلات است؛ به این معنی که اگر منابع مالی بانک از طریق انتقال نقدینگی سازنده‌ها به حساب بانک، تامین نشود، امکان پرداخت تسهیلات وجود نخواهد داشت. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» علت تفاهم بانک‌مسکن و انبوه‌سازان برسر پرداخت تسهیلات جدید به نیاز دو طرف برمی‌گردد. در حال حاضر بانک‌مسکن با کمبود منابع به دلیل تمرکز در مسکن‌مهر و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به این پروژه‌ها روبه‌رو شده و انبوه‌سازان نیز از آنجا که مجوز جدید برای ساخت مسکن‌مهر صادر نمی‌شود، برای ادامه فعالیت باید در پروژه‌هایی که زمین در آنها ملکی است و تامین آن هزینه‌بر است، سرمایه‌گذاری کنند.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.