فرصت خانه‌دار شدن در تهران

400میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی مناطقی از بافت فرسوده تهران تا یک ماه دیگر منتشر می‌شود، دارندگان اوراق مشارکت در صورت تمایل به خرید واحدهای نوساز 30درصد تخفیف می‌گیرند

0 نظر
شهرداری تهران که بعد از دو سال طرح درخواست، به تازگی اجازه فروش اوراق مشارکت را پیدا کرده قصد دارد با فروش این اوراق، 3600واحد مسکونی جدید احداث کند.
خریداران اوراق مشارکت چنانچه تمایل به خرید یکی از واحدهای مسکونی در حال ساخت توسط شهرداری را داشته باشند، می‌توانند از تخفیف 30درصدی در قیمت خرید این واحدها بهره‌مند شود.
مدیریت شهری تهران چون سود اوراق مشارکت را تضمین کرده امید دارد استقبال خوبی در روز عرضه از این اوراق شود. سود این اوراق 16 درصد است.
با کلنگ‌زنی پروژه 3100‌واحدی غدیر در منطقه 18 مساله رسیدگی به زخم‌های کهنه پایتخت یعنی بافت فرسوده اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد، اما به نظر می‌رسد با مشارکت یک جانبه شهرداری و مردم حل این معضل راه به جایی نبرد.
حمزه شکیب‌، عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر در این باره به دنیای اقتصاد گفت: با فروش 400میلیارد تومان اوراق مشارکت تنها 6/0‌درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی می‌شوند و با این وجود تکلیف 90‌درصد این مناطق چندان روشن نیست‌.
با استناد به گفته‌های این مقام مسوول چنانچه هزینه هر متر مربع زمین در این مناطق کمتر از یک میلیون تومان و هزینه ساخت و ساز نیز به همین میزان محاسبه شود با فروش 400‌میلیارد تومان اوراق مشارکت نزدیک به 300هزار متر مربع قابل بازسازی است، این آمار با در نظر گرفتن 30‌درصد بنای مفید و 65‌درصد بنای غیر‌مفید عنوان شده است .
با توجه به این مطلب که 600 هزار واحد مسکونی جزو بافت فرسوده هستند، لذا 6/0‌درصد از این میزان با 400‌میلیارد تومان نوسازی می‌شود.
مشارکت مردم کافی نیست
به عقیده حمزه شکیب وقتی حجم کار بالاست، حتما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و برای رفع این معضل مشارکت مردم به تنهایی کارساز نیست.
در ضمن این مشکل طی 3 الی 4‌سال حل نمی‌شود، بلکه نیازمند سه برنامه 5ساله است.
در این رابطه مستقیما همکاری همه جانبه شورا‌، شهرداری‌، دولت، مجلس و قوه‌قضائیه ضروری و اجتناب‌نا‌پذیر است.
برای مردم ایجاد انگیزه کنیم
عضو کمیسیون عمران شهر تهران درباره جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده به دنیای اقتصاد توضیح داد: ما باید برای مردم ایجاد انگیزه کنیم، چرا که این مساله احساس بر انگیز نیست. مسلما اگر فردی زمینی در این مناطق داشته باشد با مشارکت
بساز و بفروش با سود نصف به نصف اقدام به نوسازی می‌کند، لذا در این رابطه مردم باید بدانند این رقم به 75درصد ارتقا پیدا می‌کند تا به مشارکت ترغیب شوند و بانک‌ها نیز همکاری لازم را داشته باشند.
وی در ادامه یادآور شد: برای پیش‌بینی میزان فروش باید به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور توجه شود و شهرداری نباید مثل یک جزیره و به تنهایی عمل کند.
شهرداری برای مردم خانه رهن می‌کند
شکیب در ادامه گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از شناسایی تمام بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: شهرداری معادل قیمت رهن خانه مالکین برایشان خانه رهن می‌کند، ولی باید در نظر داشت این سازمان محدودیت مالی دارد و ما بیشتر باید مردم را ترغیب کنیم تا به شکل خصوصی و با حمایت دولت و شهرداری و تسهیلات ویژه ساخت به نوسازی اقدام کنند.
این عضو شورای شهر تاکید کرد: باید کلیه تسهیلات با برنامه‌ریزی ارائه شود، چراکه ما در ارائه تراکم بدون طرح و برنامه ریزی در یکی از مناطق با مشکل مواجه شدیم.
30‌درصد تخفیف خرید برای خریداران اوراق مشارکت
به گزارش دنیای اقتصاد یکی از تسهیلات در نظر گرفته شده برای خریداران اوراق مشارکت تخفیف 30درصدی خانه‌های نوسازی شده است.
فریدون درویش زاده درباره نحوه ارائه این تسهیلات گفت: علاوه بر یک طبقه تراکم رایگان، 30درصد تخفیف خرید این خانه‌ها از جمله تسهیلاتی است که برای مردم در نظر گرفته شده است.
وی درباره اولویت بندی پروژه‌ها توضیح داد: پروژه در منطقه 15 در اولویت قرار دارد و18 پروژه دیگر نیز باید عملیاتی شود.
با تمام آمار و ارقام ارائه شده، اما مشاور ارشد شهردار تهران معتقد است این پروژه در حد انتظارات شهرداری تهران اجرا نشده است و دلیل اصلی آن کم لطفی دولت است . به عقیده وی در قانون 5‌ساله چهارم توسعه دولت مکلف به توجه ویژه به بافت‌های فرسوده و اختصاص اعتبارات لازم در این زمینه است، ولی متاسفانه این تکلیف هنوز اجرایی نشده است.
دکتر سید محمد‌هادی ایازی همچنین درباره سود و زیان مردم در بافت‌های فرسوده توضیح داد: شهرداری تضمین کرده که نرخ سود مشارکت را تضمین می‌کند و دیگر فرقی نمی‌کند که در جریان این پروژه‌ها خانه ساخته شود یا نه، چرا که در هر صورت مردم متضرر نشده و در عوض با جذب این نقدینگی وارد بافت‌های فرسوده می‌شوند. سخنگوی شهردار تهران خاطر نشان کرد: بهتر است میزان سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه نیز پیگیری و نتیجه‌گیری شود، هر چند ما هم از پروژه‌های تامین مسکن شهرداری در مقایسه با آنچه انتظار می‌رفت رضایت کافی نداریم، ولی در هر صورت این اقدامات در مقایسه با گذشته پیشرفت‌هایی داشته است.
وی در پایان درباره نحوه پیشرفت پروژه‌ها گفت: در حال حاضر پیشرفت کل طرح نوسازان 40‌درصد است و تا پایان سال هم یک هزار واحد مسکونی در مناطق فرسوده بازسازی شده و به مردم تحویل داده می‌شود.
بانک عامل فروش اوراق مشارکت
به رغم معرفی موسسه مالی و اعتباری شهر به عنوان بانک عامل فروش اوراق مشارکت نوسازی بافت‌های فرسوده تهران، اما هنوز مقامات شهرداری از مذاکره با بانک مرکزی برای تعیین نهایی بانک عامل فروش این اوراق سخن می‌گویند.
حسین پورزرندی معاون مالی و اداری شهردار تهران در این باره به ایسنا گفت: هنوز نامه معرفی موسسه مالی و اعتباری شهر به عنوان بانک عامل به بانک مرکزی ارسال نشده و باید مذاکرات بیشتری با این بانک صورت گیرد.
وی با اشاره به اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی برای موسسه مالی و اعتباری و آمادگی این موسسه برای گرفتن مسوولیت فروش اوراق مشارکت، گفت: باید در مورد این حجم پول و امکان فعالیت موسسه مالی و اعتباری در آن بررسی بیشتری صورت گیرد و مطمئن شوند که این موسسه توان فروش این میزان اوراق مشارکت را دارد.
معاون مالی و اداری شهردار تهران تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ و کار اداری رسیدگی به این موضوع با بانک مرکزی، حدود 10 تا 20 روز طول می‌کشد که روالی طبیعی است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.