رونق پاییزی خرید مسکن با عمر۱۱ سال

مرکز آمار ایران: به دلیل تغییر مسیر متقاضیان مسکن از خانه‌های نوساز به قدیمی‌ساز و تفاوت قیمتی محسوس بین این دو گروه سنی میانگین عمر بنای آپارتمان‌های فروخته‌شده در پاییز امسال ۱۱ سال بوده است

0 نظر
طبق گزارش‌های مرکز آمار از تحولات قیمتی زمین و ساختمان‌های مسکونی کلنگی در تهران میانگین قیمت زمین در شهر تهران طی سه ماه پاییز امسال به یک‌میلیون و ۵۸ هزار تومان رسیده  که این رقم نسبت به فصل تابستان ۹/ ۲۴ درصد افزایش‌یافته است.

همچنین در این گزارش فصلی آمده است: قیمت زمین در معاملات ملکی انجام‌شده از طریق بنگاه‌های ملکی تهران نسبت به پاییز سال گذشته نیز با افزایش ۶/ ۹۰ درصدی روبرو بوده و میانگین مساحت زمین در معاملات ملکی مهر تا آذر امسال ۲۹۴ مترمربع بوده است.

 بخش دیگر گزارش مرکز آمار در خصوص بازار ملک پایتخت نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران طی فصل پاییز، ۹ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان بوده که نسبت به فصل تابستان امسال ۶/ ۲۳ درصد و نسبت به پاییز سال گذشته ۸/ ۸۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین این گزارش ناظر بر این است که با تغییر متقاضیان مسکن از جست‌وجوی آپارتمان‌های نوساز به قدیمی‌ساز تحت تأثیر تفاوت قیمتی محسوس این دو گروه سنی، میانگین عمر بنای آپارتمان‌های فروخته‌شده در پاییز امسال ۱۱ سال بوده است.

به گفته مرکز آمار ایران متوسط مساحت آپارتمان‌های فروخته‌شده در تهران طی سه ماه اخیر، ۸۹ مترمربع بوده که البته فقدان آپارتمان‌های کوچک و متوسط متراژ نیز عاملی برای مساحت حدود ۹۰ مترمربعی آپارتمان‌های معامله‌شده در پاییز به‌طور میانگین است.

همچنین قیمت اجاره‌بها در بازار مسکن پایتخت طی سه‌ماه پاییز امسال نوسان جزئی قیمتی نسبت به فصل تابستان را نشان می‌دهد که میانگین مبلغ اجاره‎‌بهای ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، ۳۳هزار و ۶۷۶تومان محاسبه‌شده است که این رقم نسبت به متوسط اجاره‌بها در تهران در فصل تابستان که ۳۳ هزار و ۱۷۶ تومان بوده، ۵/ ۱ درصد افزایش داشته است. میزان رشد اجاره‌بها در مقایسه با پاییز سال گذشته نیز ۲/ ۳۰ درصد بوده است. بر اساس این آمارها به نظر می‌رسد بازار اجاره‌بها در مقایسه با تابستان تغییر چشمگیری به لحاظ قیمتی تجربه نکرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، میانگین مساحت آپارتمان‌های اجاره‌شده در پاییز ۷۹ مترمربع بوده است. همچنین میانگین سن بنای آپارتمان‌های اجاری تهران در قراردادهای سه ماه مهر تا آذر، ۱۴ سال اعلام‌شده است.به‌این‌ترتیب در ارزیابی اولیه از آمارهای مذکور می‌توان دریافت که متراژ آپارتمان‌های اجاره‌شده در مقایسه با آپارتمان‌های فروخته‌شده در پاییز ۱۰ مترمربع کوچک‌تر بوده است. همچنین در طول فصل پاییز آپارتمان‌های اجاره رفته، سالخورده‌تر از آپارتمان‌های فروش رفته بوده‌اند و میانگین سنی آن‌ها ۳ سال بیشتر از میانگین سنی واحدهای مسکونی مورد معامله در بازار خریدوفروش مسکن بوده است.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.