فرمول جایگزین برای تبدیل برج باغ ها

مطابق آمار رسمی ارائه شده از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ۱۰ سال گذشته ۴۳۰ قطعه از باغات شهر تهران معادل ۱۳۰ هکتار تخریب و تبدیل به برج شده‌اند

0 نظر
از این رو مدیریت شهری برای ۶ هزار قطعه از باغات باقی مانده‌ پایتخت با لغو مصوبه برج-باغ در پایان سال گذشته، به دنبال یک فرمول جایگزین برای تبدیل بازی باخت-برد برج‌سازی در باغات به یک بازی برد-برد است. 
 
چراکه طی دوره‌ای که باغات شهر تهران با مصوبه مشکل‌دار پارلمان محلی پایتخت در دوره دوم، تغییر کاربری داده و از اراضی سبز به برج‌های مسکونی تبدیل شدند تصور بر این بود که فرآیند باغ‌کشی در شهر تهران دو منتفع اصلی دارد. منتفع اول شهرداری تهران است که از طریق صدور مجوز ساخت برج در باغات شهر، درآمد قابل توجهی کسب می‌کند و منتفع دوم مالکان و عواملی هستند که باغات سبز را به برج ۱۰ تا ۲۰ طبقه تبدیل می‌کردند. اما آماری که در این دوره از مدیریت شهری از میزان کسب درآمد شهرداری از صدور مجوز باغ‌کشی در شهر تهران اعلام شده است نشان می‌دهد: نه تنها پایتخت‌نشینان از محل افت مساحت فضای سبز و مشجر در شهر تهران و تشدید آلودگی ناشی از کم‌شدن گردش هوای سالم در پایتخت متضرر شده‌اند بلکه شهرداری نیز نفع مالی موثر و قابل‌توجهی از محل صدور تغییر کاربری باغات به برج مسکونی یا تجاری به دست نیاورده است. کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرده درآمدی که شهرداری طی ۱۰ سال از محل صدور مجوز ساخت و ساز برای ۴۳۰ قطعه باغ تهران به دست آورده معادل یک درصد از مجموع درآمد حاصل از عوارض ساختمانی بوده است.

طی سال‌های گذشته سهم درآمد حاصل از انواع عوارض ساختمانی از بودجه سالانه شهرداری تهران دست‌کم معادل ۴۰ درصد بوده است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد در این سال‌ها با فروش مجوز برج‌سازی در باغات تهران، فقط مالکان باغات برنده مطلق صدور مجوزهای طلایی برای ساخت وساز بوده‌اند. چراکه نه شهرداری توانسته از این محل درآمد کسب کند و نه آنکه شهروندان پایتخت از این محل امتیازی کسب کرده‌اند. از این رو با لغو مصوبه برج باغ در پایان سال گذشته، قرار شد شهرداری برای تعیین تکلیف باغات باقی‌مانده یک فرمول جدید طراحی کند. براین اساس لایحه پیشنهادی شهرداری به شورای شهر ارسال شده و مطابق با اظهارات علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، از ماحصل لایحه پیشنهادی و چکش‌کاری‌های اولیه انجام شده، دو تصمیم برای ۶ هزار باغ باقی‌مانده تاکنون اتخاذ شده است. برمبنای تصمیم نخست قرار است حداکثر تراکم ساختمانی برای باغات ۸۰ درصد(معادل ۴ طبقه) با سطح اشغال ۲۰ درصد باشد. در عین حال بر مبنای تصمیم دوم قرار است به جای برج‌سازی‌های مسکونی و تجاری در باغات، ساخت وسازهایی از جنس تفریحی- گردشگری که منافع عمومی را نیز تامین می‌کند در باغات انجام شود.

اعطا در این باره این‌گونه توضیح داد: در پیشنهاد جایگزین شهرداری تهران در بحث مصوبه برج باغات به موضوعات مختلفی از جمله تشویقات، فضای کاربردی و جلوگیری از ساخت و ساز در بحث باغات اشاره شده است و امیدواریم با تصویب پیشنهاد شهرداری در بحث باغات بتوانیم به نحو مطلوب‌تر از آن استفاده کنیم. ضمن اینکه در پیشنهاد جدید سطح اشغال، طبقات و زیرزمین به‌طور محسوس کاهش پیدا کرده است.قطعا این پیشنهاد باعث تخریب باغات نمی‌شود ضمن اینکه ما باید بتوانیم در بحث ساخت و ساز در باغات نیز از روش‌های جدید استفاده کنیم. همچنین در این بستر به دنبال جذب سرمایه‌گذار در باغات خواهیم بود. او با اشاره به دیدگاهی که معتقد است نباید هیچ ساخت و‌سازی در باغ‌ها صورت بگیرد به شوخی گفت: باغی که در آن ساخت‌و‌ساز نشود به درد سیزده به در می‌خورد! اعطا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طی یکی دو هفته دیگر پیشنهاد لایحه شهرداری به شورا ارسال شود، گفت: کار کارشناسی در این خصوص در شورا زمان نخواهد برد و ما بعد از تصویب این لایحه در صحن شورا آن را برای تایید به شورای عالی شهرسازی ارسال خواهیم کرد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.