نرخ‌ کمیسیون مشاوران املاک در هر معامله چقدر است

با گذشته 14 سال بالاخره نرخ‌‌های جدید حق کمیسیون دریافتی برای معاملات مسکن با ارزش‌های مختلف اعلام شد

0 نظر
طی مدت مذکور تا به امروز نرخ حق کمیسیون دریافتی مشاوران املاک در کل کشور ثابت بود، اما روز گذشته با اعلام نحوه محاسبه نرخ‌های حق کمیسیون در ازای ارزش هر معامله، بنگاهداران املاک موظف شدند بدون دریافت مبالغ اضافه، عینا از فرمول زیر استفاده کنند.
نرخ کمیسیون بنگاه‌های املاک برای معاملاتی که ارزش آنها تا 30 میلیون تومان است، 5/0 درصد حق کمیسیون از طرفین معامله دریافت می‌شود.
 از سوی دیگر در معاملاتی که ارزش آنها بین 30 تا 50 میلیون تومان است 75 صدم درصد حق کمیسیون از طرفین معامله اخذ می‌شود و از طرف دیگر در معاملاتی که ارزش آنها بین 50 تا 100 میلیون تومان است، نیم درصد حق کمیسیون از طرفین معامله دریافت می‌شود. همچنین مابه‌التفاوت معاملات بیش از 100 میلیون تومان هم 25 صدم درصد تعیین شده است. متقاضیان در بازار مسکن باید در جریان این موضوع باشند که مالیات بر ارزش افزوده معاملات مسکن نیز 6 درصد حق کمیسیون معامله را شامل می‌شود که باید مشاوران املاک از آنها دریافت کنند؛ چراکه هفته گذشته خبری مبنی بر صدور حکم دیوان عدالت اداری برای معافیت مشاوران املاک از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد که رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک اعلام کرد: دیوان عدالت اداری تنها دستور توقف و ملغی شدن اجرای معافیت از مالیات‌ بر ارزش افزوده مشاوران املاک را داده است. مصطفی قلی خسروی از مشاوران املاک درخواست کرد تا زمان اعلام اتحادیه، مالیات‌ بر ارزش افزوده را از مشتریان دریافت کنند.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.