تحلیل قیمت انواع مصالح ساختمانی از ابتدای سال تاکنون

بررسی‌ها از روند قیمت مصالح پر مصرف ساختمانی حاکی است گرانی‌های ابتدای سال در این بازار به پایان رسیده و در حال حاضر قیمت‌ها مرتب در حال کاهش است. آهن و قطعات فلزی به عنوان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی طی چند هفته گذشته با کاهش قیمت همراه بود

0 نظر
بررسی‌ها از روند قیمت مصالح پرمصرف ساختمانی حاکی است گرانی‌های ابتدای سال در این بازار به پایان رسیده و در حال حاضر قیمت‌ها مرتب در حال کاهش است.
آهن و قطعات فلزی به عنوان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی طی هفته گذشته با کاهش قیمت همراه بود. این در حالی است که آمار معاملات آهن و فولاد در بازار غیررسمی حکایت از آن دارد که در مرداد ماه قیمت فروش این مصنوعات فلزی رشد چشمگیری در مقایسه با فروردین داشت.
کارشناسان بازار مسکن دو تحلیل متفاوت از دلیل ارزانی مصالح ساختمانی ارائه می‌کنند.
تحلیل اول ارتباط مستقیم با ساخت و ساز دارد. آنان معتقدند اکنون به دلیل آن که اشتیاق برای ساختمان‌سازی در مقایسه با ابتدای سال و حتی سال گذشته کم شده، این مساله باعث شده فروشندگان مصالح ساختمانی قیمت‌ها را پایین بیاورند.اما تحلیل دوم مربوط به بازار جهانی فلزات است. گفته می‌شود کاهش مصرف آهن و فولاد در چین و همچنین کاهش قیمت نفت باعث کاهش تقاضا و کاهش هزینه‌های تولید فولاد شده که در نتیجه قیمت جهانی این محصول نیز پایین آمده است.
ایجاد موج گرانی در بازار مصالح ساختمانی که از فروردین ماه امسال انبوه‌سازان و به تبع آن، مالکین مسکن را نگران کرده بود، در‌حال‌حاضر فروکش کرده و از حرکت افتاده است.
البته گفته می‌شود علت تثبیت و حتی کاهش برخی اقلام اساسی در بخش مصالح ساختمانی کم‌شدن میزان تولید مسکن در کشور است.
بنابراین گزارش، بررسی مقایسه‌ای قیمت فروش مصالح استراتژیک و پرمصرف در حوزه ساختمان طی ماه‌های فروردین و مرداد نشان می‌دهد روند رشد قیمت انواع آهن‌آلات ساختمانی که از اسفندماه سال 86 آغاز شده بود، در فروردین ماه نیز ادامه داشته و این روند تا ماه گذشته نیز در حال استمرار بود. اما در مقابل قیمت اقلامی همچون سیمان، گچ و آجر در مردادماه امسال و در مقایسه با فروردین ماه با کاهش مواجه بوده است.
براساس این گزارش، بنابر گفته مجتبی بیگدلی، فعال در حوزه انبوه‌سازی قیمت مصالح ساختمانی در فروردین ماه امسال حدود 80درصد رشد داشته و عامل آن کمبود نظارت و اقدامات کنترلی وزارت بازرگانی بر تعادل‌بخشی قیمت این نوع مصالح در کشور است.
همچنین مهدی موذن، رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان با پذیرش شرایط حادی که در فروردین ماه امسال با رشد قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی رخ داد، پیش‌بینی کرد که این افزایش قیمت بر روند روبه‌رشد قیمت مسکن در کشور تاثیر چندانی نداشته باشد.
البته در فروردین ماه امسال محمدجعفر منتظری، رییس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی تهران نیز پیش‌بینی تثبیت یا کاهش قیمت اقلام اساسی بازار مصالح ساختمانی را داشت و اخیرا نیز طی گفت‌و‌گویی با دنیای اقتصاد درباره آخرین وضعیت تغییر قیمت برخی از کالاهای مصالح ساختمانی در کشور گفت: در‌حال‌حاضر قیمت سیمان دولتی حدود 30درصد افزایش، سیمان در بازار آزاد بین 30 تا 40درصد کاهش و قیمت گچ و آجر هم بین 10 تا 20درصد کاهش نسبت به فروردین ماه امسال تغییر قیمت داشته است.
منتظری البته گفته است که برای کاهش یا تثبیت مصالح ساختمانی دو راه وجود دارد که یا ساخت‌وسازها کاهش یابد یا تولید داخل و واردات مصالح ساختمانی افزایش یابد.
وی معتقد است در شرایط کنونی که قیمت برخی کالاهای اساسی در حوزه ساخت‌و‌ساز کاهش یافته، تحقق این موضوع ریشه در کاهش تولید مسکن در کشور دارد.
در همین رابطه محمدحسین پورخلیل، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از کاهش 40درصدی قیمت سیمان طی یک ماه اخیر در راستای اجرای طرح ساماندهی توزیع سیمان در کشور خبر داده و گفته است که قرار است برای کمبود سیمان مورد نیاز در کشور از کشورهای مالزی، ترکیه، چین و اندونزی چند محموله سیمان و کلینکر نیز وارد شود.

تداوم سیر نزولی قیمت‌ سیمان
مدیرعامل شرکت تعاونی تهیه و توزیع مصالح‌فروشان تهران در همین زمینه گفت: قیمت سیمان کاهش یافته و در هفته‌های آتی با توجه به خارج شدن سیمان از سبد حمایتی و ورود کارخانه‌های جدید روند نزولی ادامه خواهد داشت.
اسماعیل کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: خروج سیمان از سبد حمایتی بازار سیمان را آرام تر کرده و موجب شده تا قیمت سیمان در طی این روزها کاهش یابد، مطمئنا این روند نزولی قیمت‌ها در طول هفته‌های آتی با توجه به وارد مدار شدن برخی کارخانه‌های جدید سیمان ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه خروج سیمان از سبد حمایتی با توجه تولید بیشتر سیمان بوده است، گفت: در سه ماه آینده کارخانه‌های سیمان ساروج بوشهر، ساروج اصفهان، لار سبزوار و انارک دلیجان افتتاح خواهند شد و میزان تولید سیمان را در کشور افزایش خواهند داد.
کاظمی تاکید کرد: میزان تحویلی سیمان در تهران از 18 خرداد ماه سال جاری تا پایان خرداد ماه به طور متوسط روزانه حدود 10هزار و 500تن تا 11هزار تن بوده است که در هفته اول تیرماه این میزان به 12هزار و 500 تن افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: از هفته دوم تیرماه جاری نیز میزان توزیع و تحویل سیمان به تعاونی‌ها برای بخش مردمی به 15هزار تن افزایش یافته است، بنابراین در همین راستا سیمان از ابتدای خردادماه روز به روز با کاهش قیمت در بازار آزاد مواجه شده است.
کاظمی تاکید کرد: طبق تعهد انجمن صنفی کارفرمایان با صنعت سیمان و در راستای مصوبه هیات دولت مبنی بر توزیع سیمان کارخانه‌ها از طریق شبکه اصناف کشور بازار سیمان روز به روز آرام تر و سالم‌تر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت تعاونی تهیه و توزیع مصالح فروشان تهران گفت: قیمت سیمان فله‌ای پوزولانی در بازار هر تن 95هزار تومان و تیپ 2 بالغ بر 105هزار تومان است.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان نسبت به توزیع سیمان در تهران اعتراض یا شکواییه‌ای دارند به شرکت تعاونی تهیه و توزیع مصالح فروشان در خیابان انقلاب، کوچه کندوان مراجعه کنند.

کاهش میزان تقاضا برای سیمان
کاهش ساخت‌وساز در شرایط کنونی همراه با بالا رفتن میزان تولیدسیمان موجب می‌شود که در آینده‌ای نزدیک قیمت این محصول تا حد زیادی کاهش یابد.
محمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن، با بیان این مطلب به باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه بخش مسکن دوران رکود خود را سپری می‌کند هم‌اکنون تقاضا برای سیمان تا حدودی کاهش یافته است.
وی افزود: با احداث یکسری کارخانه تولید سیمان و وارد شدن این کارخانه‌ها به چرخه تولید در آینده قیمت این محصول کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: با کاهش قیمت سیمان و افزایش تولید این محصول دیگر حتی شاهد واسطه‌گری و دلالی در این بازار نخواهیم بود.
وی درخصوص مشاوران املاک و نقش آنان در افزایش کاذب قیمت مسکن گفت: با توجه به اینکه بنگاه‌های معاملات ملکی به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده محسوب می‌شوند در افزایش قیمت مسکن تا حدودی تاثیر دارد، ولی این به‌گونه‌ای نیست که بخواهیم وجود مشاوران املاک را از دلایل اصلی افزایش کاذب قیمت مسکن برشماریم، بلکه قیمت کاذب در بخش مسکن و تعادل آن باید در عوامل دیگر بررسی شود.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.