سرنوشت بازار مسکن پس از کاهش سود بانکی

بازار مسکن در صورت کاهش ٢ واحد درصدی نرخ سود سپرده های بانکی، از خشکی نقدینگی خارج می شود و با رونق معاملات سرمایه ای روبرو خواهد شد

0 نظر
به گزارش ایران فایل ، طی دست کم یکسال اخیر، عمده نقدینگی ها در بانک ها به شکل سپرده ، حبس شد بطوریکه سودهای غیررسمی بالای ٢٢ درصد بانک های خصوصی و دولتی به سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت از یک سو و کاهش قیمت مسکن از سوی دیگر، جذابیت خرید مسکن را از بازار ملک گرفت و سرمایه دارها را متوجه بازار پول کرد.
در حال حاضر کسانی که نقدینگی بالای ٢٠٠ میلیون در بانک دارند، هیچ انگیزه ای برای آزادکردن پول خود از بانک ها و خرید مسکن ندارند چرا که بازار مسکن در سال ٩٢، فقط ٥ درصد افزایش قیمت پیدا کرد و در ٧ ماه اخیر، نرخ بازدهی خرید ملک مسکونی در تهران، منفی ٣ درصد بوده است و عملا خریداران مسکن در این مدت جز زیان، عایدی دیگری نصیبشان نشده است.
این در حالی است که در ٧ ماه اول امسال حدود ١٤ درصد از محل سپرده های بانکی، سود نصیب سرمایه گذاران بازار پول شده است.
با این حال، چنانچه سود اسمی سپرده های بانکی در روزهای آینده توسط شورای پول و اعتبار از ٢٠ درصد کنونی به ١٨ درصد کاهش پیدا کند، به تدریج پول ها به سمت بازار خرید مسکن متوجه خواهد شد.
در ٢٠ سال گذشته هر زمان سود بانکی به تورم نزدیک تر شده، وزن ملک شامل زمین و مسکن در سبد دارایی افراد بیشتر شده است و این رابطه در جهت عکس - کاهش سرمایه گذاری ملکی تحت تاثیر افزایش سود بانکی- نیز مصداق دارد.
در حال حاضر بخش زیادی از نقدینگی کسانی که متقاضی بالقوه خرید مسکن محسوب میشوند، در بانکها سپرده گذاری شده و چون که نرخ سود بالای 20 تا 22 درصد بانکها، برای سپرده گذاران جذابیت دارد و در مقابل، چشم انداز افزایشی برای قیمت مسکن در میان مدت، قابل تصور نیست، میلی هم به خرید مسکن وجود ندارد.
در 7 ماه گذشته حجم معاملات خرید و فروش مسکن در تهران بیش از 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد.
از طرفی، آنطور که حسین عبده تبریزی اقتصاددان و تحلیل گر ارشد بازار مسکن میگوید: انتظار اینکه قیمت مسکن در آینده نزدیک افزایش پیدا کند، انتظاری نابجا و فاقد منطق اقتصادی قوی است.
مجموعه این شرایط می طلبد برای رونق معاملات مسکن و تحرک در بازار خرید و فروش آپارتمان، نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند تا پول ها به قصد خرید مسکن آزاد شود.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.