مسکن ویژه تهران کلید خورد

شرایطی که دولت به عنوان مجری طرح «مسکن‌ویژه» برای واگذاری واحدهای مسکونی مشمول این طرح در نظر گرفته، در قالب «دستورالعمل واگذاری و نحوه گزینش متقاضیان» مراحل نهایی تصویب را طی می‌کند و بخش‌هایی از آن اعلام شد

0 نظر
وزارت راه‌وشهرسازی فروردین ماه امسال با تشکیل کمیته‌ای به ریاست علی نیکزاد، طرحی را تصویب کرد که به موجب آن سازمان ملی زمین‌ومسکن موظف شده بود زمین‌های دولتی دارای کاربری مسکونی در چند نقطه پراکنده پایتخت را شناسایی کند و برای ساخت «مسکن‌ویژه» اختصاص دهد.
«مسکن‌ویژه» عبارت است از آپارتمان‌هایی که با قیمت مقطوع -کمتر از قیمت تمام‌شده سایر واحدهایی که در سطح شهر احداث می‌شوند- روی زمین‌های دولتی داخل شهر تهران ساخته می‌شود و به صورت نقدواقساط به خانوارهایی که حائز ‌شرایط این واحدها هستند، واگذار خواهد شد. کلنگ فاز اول این طرح اواسط بهار امسال در منطقه 21 در زمینی به مساحت 70 هکتار واقع در تهرانسر زمین زده شد و حالا مطابق وعده ماه گذشته وزارت راه‌وشهرسازی، شمارش معکوس برای ثبت‌نام از متقاضیان خرید واحد‌های مسکن‌ویژه تهرانسر، شروع شده است.
رییس سازمان مسکن استان تهران روز گذشته با بیان اینکه دستورالعمل واگذاری مسکن‌ویژه به متقاضیان، در مراحل نهایی تصویب قرار دارد درباره جزئیات آن به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بعد از تصویب نهایی دستورالعمل در این هفته، ثبت‌نام از متقاضیان مسکن‌ویژه در تهران یک هفته بعد از عیدفطر از طریق یک سایت اینترنتی و به صورت کاملا غیرحضوری آغاز می‌شود. تقی رضایی افزود: این دوره از ثبت‌نام مسکن‌ویژه فقط به پروژه تهرانسر اختصاص دارد و برای سایر پروژه‌های مسکن‌ویژه که قرار است در مناطق4، 22 و 2 ساخته شوند، ثبت‌نام به صورت جداگانه و در ماه‌های آینده انجام خواهد شد.
رییس سازمان مسکن استان تهران همچنین درباره ویژگی‌های پروژه مسکن‌ویژه تهرانسر گفت: در این پروژه کار ساخت 4 هزار و 500 واحدمسکونی شروع شده است و آپارتمان‌ها در قالب ساختمان‌های 5طبقه 2واحدی احداث می‌شود طوری که هر بلوک 10واحدی در یک قطعه زمین 570 مترمربعی با پارکینگ مسقف ساخته خواهد شد.
رضایی تصریح کرد: اواخر ماه رمضان اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی درباره زمان دقیق ثبت‌نام مسکن‌ویژه تهرانسر و همچنین معرفی آدرس سایت اینترنتی ثبت‌نام، شروع می‌شود و از روز آغاز ثبت‌نام، متقاضیان یک هفته مهلت دارند با مراجعه اینترنتی به سایت، تقاضای خود را وارد سامانه کنند. رییس سازمان مسکن استان تهران با تاکید براینکه این مرحله از ثبت‌نام مسکن‌ویژه فقط مختص پروژه تهرانسر است، گفت: افرادی که متقاضی سایر پروژه‌های مسکن‌ویژه تهران هستند، باید منتظر زمان ثبت‌نام‌های بعدی بمانند.
قیمت مسکن‌ویژه
رضایی همچنین درباره قیمت ساخت و واگذاری واحدهای مسکونی پروژه تهرانسر این‌طور گفت: « براساس آنچه تا کنون مورد بررسی قرار گرفته، خالص متراژ این واحدها بین 115 تا 120 مترمربع است و قیمت ساخت آنها به صورت نقدی در طول دوره یکساله ساخت و در 4 فصل، از متقاضیان واجدشرایط دریافت خواهد شد.
قیمت زمین در این پروژه نیز با توجه به اینکه سرانه زمین اختصاص داده شده به هر واحدمسکونی حدود 57 مترمربع است- به غیر از هزینه ساخت- محاسبه می‌شود که برای نحوه دریافت هزینه زمین یک گزینه این است که در پایان عملیات ساخت، درصدی از آن را نقد و درصدی دیگر را اقساط دریافت کنیم و یک گزینه نیز دریافت هزینه زمین به صورت اقساط کامل چندساله بعد از واگذاری واحدها است که البته در روزهای آینده گزینه نهایی انتخاب خواهد شد.»
رضایی با تاکید بر اینکه قیمت زمین براساس کارشناسی روز، محاسبه می‌شود، گفت: تلاش ما این است که اقساط ماهانه قیمت زمین از یک میلیون تومان تجاوز نکند.
رییس سازمان مسکن استان تهران همچنین افزود: مدت ثبت‌نام از متقاضیان مسکن‌ویژه از زمان شروع، حداکثر یک هفته است و بعد از آن بلافاصله کار پالایش واجدین شرایط از بین ثبت‌نام کننده‌ها آغاز می‌شود و کسانی که حائز شرایط شناخته می‌شوند 72 ساعت مهلت خواهند داشت تا قسط اول هزینه ساخت واحدها را که حدود 30 میلیون تومان است، پرداخت کنند. مابقی هزینه‌ها در طول یکسال به صورت اقساط فصلی دریافت خواهد شد.
به چه کسانی می‌رسد؟
رییس سازمان مسکن استان تهران در ادامه درباره خصوصیات واجدین شرایط مسکن‌ویژه تهرانسر گفت: متقاضیان این واحدهای مسکونی باید حائز 4 شرط باشند. شرط اول این است که متقاضی متاهل یا اینکه سرپرست خانوار باشد.
شرط دوم داشتن سابقه سکونت حداقل 5ساله در تهران است که برای احراز این شرط باید مدارک دولتی معتبر از سوی متقاضیان ارائه شود. شرط سوم عدم استفاده از امکانات دولتی شامل زمین و مسکن توسط متقاضی و افراد تحت تکفل، از بهمن‌ماه سال57 به بعد است به این معنی که متقاضیان مسکن‌ویژه از سال57 تاکنون نباید زمین یا آپارتمانی از دولت دریافت کرده باشند.
شرط چهارم نیز نداشتن سابقه مالکیت شخصی فرد متقاضی و افراد تحت تکفل، از ابتدای سال84 به بعد است؛ به طوریکه متقاضیان نباید طی دست‌کم 7سال گذشته، صاحب‌خانه شده باشند تا فاقد‌مسکن بودن آنها بتواند اثبات شود.
تقی رضایی تصریح کرد: برای پالایش متقاضیان مسکن‌ویژه، همه این 4 شرط اعمال می‌شود و برحسب امتیازی که متقاضیان واجدشرایط دریافت می‌کنند، اولویت واگذاری برایشان مشخص می‌شود؛ به عنوان مثال چنانچه تعداد ثبت‌نام‌کننده‌های واجدشرایط از ظرفیت واحدها بیشتر شود، کسانی که مثلا سابقه سکونت‌شان در تهران بیش از 5 سال است در اولویت قرار داده می‌شوند.
رییس سازمان مسکن استان تهران مخاطبان مسکن‌ویژه را فاقدین مسکن عضو دهک‌های میان‌درآمدی جامعه عنوان کرد که به هر دلیل تمایلی به اقامت در واحدهای مسکونی‌مهر اطراف شهر تهران را ندارند.
مسکن‌ویژه در عین حال به افرادی که در مسکن‌مهر شهرهای جدید اطراف تهران ثبت‌نام کرده‌اند، تعلق نمی‌گیرد و این افراد از انصراف در مسکن‌مهر باید پرهیز کنند.
4پروژه بعدی در نوبت ساخت
این مقام مسوول در وزارت راه‌وشهرسازی گفت: پروژه تهرانسر یکساله و به طور قطع تا قبل از پایان کار دولت کنونی، تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود و به زودی کار ساخت 4 پروژه بعدی در نقاط دیگر تهران نیز شروع می‌شود. وی افزود: پروژه دوم در منطقه22 واقع در آتی‌شهر است که ظرفیت واحدهای مسکونی در آن 4 هزار واحد پیش‌بینی شده و هم‌اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار، نقشه‌برداری و طراحی است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.