مشکلات دو پلاکی‌ها در تهران

مشکلات ناشی از تعویض پلاک‌ها در تهران همچنان به قوت خود باقی است و مردم تهران ناچارند برای ارائه آدرس خود، از دو پلاک با عنوان «قدیم» و «جدید» استفاده کنند

0 نظر
طرح تعویض پلاک‌های منازل در تهران با هدف تسهیل در امور پستی شهروندان و نیز انجام سرشماری و ممیزی ساختمان‌های شهر تهران انجام شد، ولی این اقدام علاوه بر مردم، برای برخی شرکت‌ها و نهادهای خدماتی نیز در ارائه خدمات مشکلاتی را ایجاد کرده است.
طرح تعویض پلاک‌ها واکنش‌هایی را نیز در شورای شهر تهران به همراه داشته و تاکنون دوبار اعضای شورا برای ارائه گزارش از سوی شهرداری تذکراتی را ارائه داده‌اند.
محمدعلی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، به ایسنا گفته است: مشکل مردم در مورد پلاک‌ها کماکان به قوت خود باقی است و پاسخ شهرداری به اعتراض شورا، نامه‌ای کتبی بوده که در آن، همان حرف‌های مدیرعامل سازمان زیباسازی در روز بررسی طرح در شورا، تکرار و در واقع همان پاسخ‌هایی که شورا را قانع نکرد، مجددا ارسال شده است.
40 سال از زمان نصب نخستین پلاک‌ها در تهران می‌گذرد و شهرداری در سال‌جاری همراه با انجام ممیزی از املاک، طرح تعویض پلاک‌ها را نیز در دستور کار داد.
طرح تعویض پلاک‌ها در حالی در تهران آغاز شد که با وجود بحث‌ها و جلسات طولانی بین شرکت پست و شهرداری در مورد اجرای این طرح، دوطرف برای یکپارچه‌سازی کدها به نتیجه نرسیدند و قرار شد هر یک کار خود را انجام دهند، در نتیجه یکی از اهداف این طرح یکپارچه‌سازی کدپستی و کد 8 رقمی شناسایی ساختمان بود که در همان ابتدای کار ابتر ماند.
برای این پروژه در مجموع سه‌میلیارد و 600میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شده که یک‌میلیارد و 800میلیون تومان از این مبلغ صرف ساخت پلاک و یک‌میلیارد و 800میلیون تومان نیز برای نصب آن در نظر گرفته شده است.
بی‌ارتباطی بین کد هشت رقمی شهرداری و پست و نیز پلاک‌های قدیم و جدید موضوعی بود که اعضای شورای شهر در مورد آن سوال پرسیدند ولی هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به این پرسش ارائه نشد و مقرر شد که پاسخ به سوال‌ها در قالب نامه‌ای مکتوب به شورای شهر ارائه شود.
و اینک با وجود گذشت 4 ماه از اولین تذکر شورای شهر، هرچند نامه‌ای مکتوب به شورای شهر ارائه شده ولی این پاسخ‌ها به‌زعم اعضای شورای شهر قانع‌کننده نیستند.
نجفی در این مورد گفت: اطلاعات ما حاکی از تخلفاتی در هزینه‌های نصب و تهیه پلاک‌های منازل و مشکلات متعدد برای مردم بوده است. در عین حال شورا به جز ارقام کلی هزینه‌ها، هیچ سند و مدارکی از نحوه انتخاب پیمانکار این پروژه مطابق با آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی ندارد.
درپی تعویض پلاک‌های منازل در تهران همچنین هفته گذشته شرکت ارتباطات سیار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تغییر پلاک‌ اماکن توسط شهرداری در استان تهران و برای جلوگیری از بروز مشکل در دریافت قبوض تلفن‌همراه، مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی در استان تهران با حضور در دفاتر خدمات ارتباطی نسبت به اصلاح نشانی و درج پلاک جدید به صورت رایگان اقدام کنند.
هرچند شهرداری برای کاهش مشکلات ناشی از تعویض پلاک‌ها، اقدام به نصب برچسب‌هایی روی در منازل که حاوی شماره پلاک قدیمی ساختمان‌ها است، کرده‌اند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر بخشی از نامه‌های شهروندان، قبوض آب و تلفن و مرسوله‌های پستی شهروندان و حتی اخطاریه‌هایی که از سوی دستگاه‌های قضایی و انتظامی به منازل شهروندان ارسال می‌شود، به دست آنها نرسیده است.
آخرین اخبار حاکی از آن است که یک نسخه از لوح فشرده تغییرات شماره پلاک منازل به دستگاه‌های مرتبط نظیر آب، برق، گاز، مخابرات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، ثبت اسناد و راهنمایی و رانندگی ارسال شده است، حال اینکه چه هنگام این دستگاه‌ها اقدام به مطالعه این لوح فشرده خواهند کرد، مشخص نیست. سوال اساسی در اجرای این طرح به‌جا است، مگر نه اینکه شهرداری این طرح را با هدف تسهیل در امور پستی شهروندان به مرحله اجرا گذاشت، چرا بعد از شکست این طرح در مرحله اولیه- به توافق نرسیدن پست و شهرداری در ارائه کد مشترک- بر اجرای آن اصرار دارد؟!

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.