آموزش کارگران ساختمانی دوباره تصویب شد

شورای عالی مسکن برنامه آموزش فنی و کسب مهارت کارگران ساختمانی را تصویب کرد.این دومین مصوبه‌ای است که دولت در سال‌جاری برای آموزش کارگران ساختمانی تصویب می‌کند. پیش از این به موجب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن وزارت کار موظف شده بود هر سال برای تعدادی از کارگران ساختمانی در رشته‌های مختلف دوره‌های آموزشی برگزار کند

0 نظر

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزرای عضو شورای‌عالی مسکن در آخرین جلسه این شورا تصویب کردند: با هدف ارتقای فنی و مهارتی کارگران ساختمانی و استاندارد کردن ساخت و ساز در کشور، یک‌میلیون و 300هزار نفر از کارگران ساختمانی کشور طی پنج سال از امکانات آموزشی بهره‌مند شده و پروانه مهارت فنی دریافت کنند.
این مصوبه با هدف تربیت و ارتقای کارگران صنعت ساختمانی با اجرای آموزش‌هایی مطابق استانداردهای مورد نیاز برای تقویت و مقاوم‌سازی ابنیه و جلوگیری و کاهش خسارت‌های ناشی از عدم رعایت استاندارد ایمنی در ساخت‌وساز هم‌راستا با سایر سیاست‌های دولت از قبیل استانداردسازی مصالح ساختمانی، تولید صنعتی ساختمان، امور مهندسین ناظر و طراح و همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی نیروی کار صنعت ساختمان توسط وزارت کار و امور اجتماعی با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی، به تصویب رسیده است.
براساس این مصوبه، حرفه‌های آموزشی مشمول برنامه بر حسب نیاز و فراوانی متقاضیان و شاغلین هر سال بر اساس اعلام وزارت مسکن و شهرسازی در مورد کارگران صنعت ساختمانی مورد نیاز تعیین می‌شود و مدت زمان اجرای برنامه از اول سال 1387 تا پایان سال 1391 است.
بر این اساس، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها موظفند با همکاری نهادهای مدنی از قبیل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، کانون کاردان‌های فنی ساختمان، شرکت‌های ساختمانی، راهسازی و تاسیساتی، پیمانکاران ساختمانی، انجمن معماران تجربی، تشکل استادکاران تجربی و بنایان و خانه کارگر نسبت به شناسایی و معرفی کارگران ساختمان برای گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط و اعطای پروانه مهارت فنی از طریق واحدهای مرتبط با استفاده از خدمات بخش غیردولتی اقدام کنند. 50درصد اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این برنامه به صورت سنواتی از محل اعتبارات قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و 50درصد با استفاده از اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تامین خواهد شد. شورای عالی مسکن، تعداد کارگران مورد نیاز برای آموزش و اعطای پروانه مهارت فنی را در سال 1387 برابر با 200‌هزار نفر، در سال 1388 برابر با 220‌هزار نفر، در سال 1389 برابر با 250‌هزار نفر، در سال 1390 برابر با 300‌هزار نفر و در سال 1391 برابر با 330‌هزار نفر تعیین کرده است. بر این اساس، ‌در مجموع یک‌میلیون و 300‌هزار نفر از کارگران طی پنج سال از امکانات آموزشی بهره‌مند خواهند شد و پروانه مهارت فنی دریافت خواهند کرد.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.