تهرانی‌ها از ساخت پارکینگ طفره می‌روند

در نیمه اول امسال از هر 4 سازنده ساختمان یک نفر در ساخت پارکینگ خلاف کرده است، شهرداری تهران بیشترین تخلف ساختمانی در نیمه اول امسال را کسری پارکینگ اعلام کرد

0 نظر

خلا پارکینگ در ساختمان‌های جدید برای دومین سال پیاپی درصدر تخلفات حوزه ساخت و ساز شهر تهران جای گرفته است.
بنابه گزارش شهرداری تهران در کل ساختمان‌هایی که در نیمه اول امسال ساخته شده تعداد 2هزار و 962 واحد کسری پارکینگ وجود دارد.
در شش ماه اول سال جاری 13هزار و 200فقره پروانه ساختمانی‌ در تهران صادر شده که آمار تخلفات کسری پارکینگ در همین مدت گویای این واقعیت است که از هر 4 سازنده ساختمان در تهران یک نفر در ساخت پارکینگ خلاف می‌کند.
دومین تخلف عمده ساختمانی در تهران تغییر کاربری است. در نیمه اول امسال 2هزار و 622 تغییر کاربری غیرمجاز در شهر تهران گزارش شده است.
همچنین مازاد تراکم در ردیف سوم بیشترین تخلفات ساختمانی قرار دارد. مدیرکل اجرایی کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران در این باره گفت: در سال جاری عمده تخلفات عرصه ساخت و ساز کسری پارکینگ بوده است.
بهروز کاظمی کاشف افزود: در‌حال‌حاضر شهرداری تهران به منظور کاهش تخلف کسری پارکینگ یکسری تدابیر اندیشیده است که از جمله آن می‌توان به عدم صدور پروانه ساختمانی بدون پارکینگ اشاره کرد. وی افزود: در همین حال ساخت پارکینگ‌های محله‌ای نیز از دیگر تدابیر شهرداری به منظور جبران کسری پارکینگ است که بر این اساس با ساخت پارکینگ‌های محله‌ای تا شعاع 150متر مردم بتوانند اقدام به تامین پارکینگ برای ساختمان خود کنند.
کاشف تاکید کرد: از سوی دیگر معاونت شهرسازی شهرداری تهران با سازمان ثبت اسناد اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌ای کرده است که بر اساس آن از این پس برای پارکینگ سندی مجزا صادر نمی‌شود. به گفته این مقام مسوول مجموع این تدابیر اهرم‌های بازدارنده‌ای هستند که سبب کاهش تخلف کسری پارکینگ در سال‌های آتی خواهد شد.
مدیر کل امور اجرایی کمیسیون ماده 100شهرداری تهران در خصوص شایعاتی مبنی بر سوء استفاده متخلفان از این کمیسیون گفت: این شایعات اساسا مبنای درستی ندارد، چرا که متخلفان هرگز نمی‌توانند از این کمیسیون سوءاستفاده کنند. کاشف در ادامه در خصوص برنامه‌های این اداره برای کاهش تخلفات ساخت‌وساز گفت: کاهش تخلفات ساخت‌وساز جزو وظایف این اداره نیست، چرا که وظیفه این اداره فقط درمان است و این پیشگیری به دیگر اداره‌های شهرداری ارتباط دارد که آنها خود مشغول پیگیری این مساله هستند. وی افزود: به طور مثال در این راستا از اوایل آذر ماه سال جاری شرکتی به نام شرکت انتظام در مناطق 22گانه شهرداری مستقر شده تا روند ساخت‌وسازها را کنترل کند.
وی در ادامه در خصوص مصوبه اخیر شورای شهر مبنی بر ممنوعیت توافق برای ادامه ساخت‌وساز گفت: اساسا درون کمیسیون توافقی انجام نمی‌شده است که ممنوع شود! اگر هم بوده در مناطقی صورت می‌گرفته است که من از این اتفاقات خبری ندارم. مدیر کل امور اجرایی کمیسیون ماده 100 در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد که چرا این اداره در مواجهه با متخلفان فقط اقدام به جریمه آنان می‌کند، گفت: چون در بعضی از موارد قانون وضع جریمه را پیش‌بینی کرده است و بنابراین جریمه افراد بر اساس قانون است. وی خاطرنشان کرد: وظیفه این اداره جلوگیری از تخلف نیست، این نوع عملکرد در حوزه اختیارات معاونت شهرسازی است که در این راستا با یکسری تدابیر در حال اجرای اقدامات بازدارنده‌ای به منظور کاهش تخلفات ساختمانی است.
از سوی دیگر مدیر کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری تهران، تاکید کرد: طرح ساماندهی کمیسیون‌های ماده 100 از طریق شورای اسلامی شهر تهران در حال پیگیری‌های نهایی است.
وی ضمن بیان این مطلب گفت: ما برای نهایی شدن این طرح با نمایندگان مجلس نیز جلساتی داشته‌ایم و شورای اسلامی شهر نیز پیگیر این مساله است.
کاشف با بیان اینکه دو رویکرد در برخورد با متخلفین ساختمانی خواهیم داشت، خاطر نشان کرد: دیگر مثل سابق در هنگام مشاهده تخلف وسایل را جمع‌آوری و به ناحیه منتقل نمی‌کنیم، بلکه ناظرین ما در هنگام برخورد با تخلف تا زمان رفع آن کار را متوقف می‌کنند و به نوعی از ارسال پرونده‌ها به کمیسیون ماده 100 پیشگیری می‌کنیم.
کاشف افزود: تنها در مواردی که تخلف انجام و کار به پایان رسیده است، موارد توسط شهرداری ناحیه به کمیسیون ماده 100 شهرداری منطقه ارجاع داده می‌شود.
مدیر کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری تهران در مورد تاخیر در صدور احکام تصریح کرد: در حال حاضر احکام بین 10 تا 20روز صادر می‌شود، مگر پرونده‌های خاصی که نیاز به بازدیدهای متعدد دارند که مدت زمان بیشتری برای صدور حکم لازم است.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.