30‌درصد حق بیمه کیفیت ساختمان پرداخت می‌شود

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ایران از پرداخت 30‌درصد حق بیمه کیفیت ساختمان به منظور تشویق سازندگان مسکن در استفاده از این نوع بیمه‌نامه‌ها خبر داد

0 نظر

حبیب میرزایی در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در مورد بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان (بیمه‌کیفیت ساختمان) گفت: بیمه مرکزی ایران شرایط عمومی این بیمه‌نامه را تضمین و نرخ آن را مشخص و به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است.
مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ایران با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 6شرکت بیمه‌ای آن را اجرایی کرده‌اند، تصریح کرد: در بیمه کیفیت ساختمان، کلیه خسارت‌هایی که به بهره‌بردار یا مصرف‌کننده ساختمان ناشی از نقص سازه‌های اصلی ساختمان وارد می‌شود، تحت‌پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
به گفته وی وزارت مسکن و شهرسازی نیز با پرداخت بخشی از حق‌بیمه‌ها، سازنده‌های ساختمان را جهت استفاده از این بیمه‌نامه تشویق می‌کند.
میرزایی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه بین 6 شرکت بیمه حدود 120‌هزار واحد مسکونی در سال جاری تحت‌پوشش بیمه کیفیت ساختمان قرار می‌گیرند و وزارت مسکن و شهرسازی نیز در پرداخت 30‌درصد حق‌بیمه آنها مشارکت دارد.
وی با اشاره به استقبال از این بیمه‌نامه، اظهارداشت: اقدام دیگری که در این راستا صورت می‌گیرد، اجرای لایحه بیمه اجباری مسوولان مرتبط با سازندگان ساختمان است، به نحوی که طبق این لایحه بیمه مسوولیت برای سازندگان ساختمان اجباری شود.
مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ایران ادامه داد: اگر مسوولیت این سازندگان اجباری شود، بلافاصله مشخص می‌شود که این نقص ناشی از قصور سازنده است و این موضوع قابل‌پیگیری است.
وی افزود: اما چنانچه پوشش بیمه‌ای همچون بیمه مسوولیت شخص ثالث داشته باشد، خسارت از محل بیمه قابل‌جبران خواهد بود.
میرزایی با اشاره به اینکه کنسرسیوم مذکور متشکل از چندین شرکت بیمه دولتی و خصوصی است، گفت: این شرکت‌ها به صورت مشارکتی ساختمان‌ها را تحت‌پوشش قرار می‌دهند.
به گفته وی نحوه بیمه کردن به این گونه است که پس از آغاز ساخت، گواهی بیمه‌ای را شرکت بیمه صادر می‌کند، ساخت ساختمان که به اتمام رسید، از تاریخ آغاز به بهره‌برداری حق‌بیمه نهایی پرداخت می‌شود و ساختمان تا مدت 10 سال تحت‌پوشش قرار می‌گیرد.
مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ایران افزود: طبق این پوشش بیمه، عیوب پنهان ساختمان اعم از اینکه ساختمان دچار ریزش، کجی، آسیب و زیان در بخش سازه‌های اصلی شود، زیان دیده که بهره‌بردار ساختمان است، می‌تواند به شرکت بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت نماید.
وی ادامه داد: اگر شرکت در بررسی خود متوجه شد که مثلا مقصر از طراح یا مسوول دیگری است، می‌تواند به مقصر حادثه مراجعه و خسارت را بازیافت کند، اما فلسفه این بیمه این است که بلافاصله خسارت زیان دیده جبران شود.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.