زمزمه افزایش وام مسکن

به موازات تصمیم دولت برای افزایش سقف وام ساخت مسکن مهر، تلاش‌هایی هم برای افزایش وام 18میلیون تومانی خرید مسکن در حال انجام است. در‌حال‌حاضر فقط بانک مسکن وام خرید مسکن می‌دهد که سقف رقم 18میلیونی برای این وام تا پایان امسال تعیین شده است

0 نظر
محمد سعیدی‌کیا روز گذشته در حالی که به مدت دو ساعت گلایه‌های 30 نفر از مدیران عامل اتحادیه‌های تعاونی‌های مسکن مهر سراسر کشور را پاسخ می‌داد، اعلام کرد: «بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات در حال اتخاذ در شورای عالی مسکن، طرح افزایش وام مسکن مهر در دست بررسی است.»
اما در همین زمینه یک منبع آگاه از تصمیمات دولت در خصوص تسهیلات مسکن به «دنیای‌اقتصاد» گفت: گزینه‌های 17 و 18میلیونی برای سقف وام مسکن مهر مورد بررسی است و اگر بر روی یکی از این دو رقم اجماع صورت گیرد از سال آینده وام 14میلیون تومانی مسکن مهر با حدود 20درصد افزایش به 18میلیون تومان خواهد رسید.
به گزارش دنیای‌اقتصاد دوشنبه هفته پیش نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در امور مسکن در جلسه شورای عالی مسکن موضوع افزایش تسهیلات مسکن در سال 88 را مورد بررسی قرار دادند که البته هنوز در این‌باره جمع‌بندی نشده است. گفته می‌شود به موازات تصمیم دولت برای افزایش سقف وام ساخت مسکن مهر، تلاش‌هایی هم برای افزایش وام 18میلیون تومانی خرید مسکن در حال انجام است. در‌حال‌حاضر فقط بانک مسکن وام خرید مسکن می‌دهد که سقف رقم 18میلیونی برای این وام تا پایان امسال تعیین شده است. منابع آگاه در این‌باره می‌گویند احتمال دارد وام 18میلیونی خرید مسکن نیز سال آینده افزایش یابد.
کارشناسان مسکن توصیه می‌کنند که رکود در بازار مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در شرایط کنونی به‌رغم کاهش قیمت مسکن فقط از طریق تجدید قوای مالی مردم می‌تواند به رونق در بازار منجر شود.
اوایل امسال تصمیم بانک مسکن به افزایش 100درصدی سقف وام 18میلیونی خرید مسکن در شرایط گرانی باعث شد که دولت جلوی این کار را بگیرد. اما برای سال آینده که رکود مسکن تعمیق خواهد شد احتمالا این تصمیم مجددا مطرح می‌شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد دیروز 30 نفر از مدیران عامل اتحادیه‌های مسکن مهر از نقاط مختلف کشور مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی این پروژه ملی را با وزیر مسکن در میان گذاشتند.
تعاونی‌ها از اینکه وزارت مسکن قصد کرده مسکن مهر را با اتکا به انبوه‌سازان جلو ببرد، اظهار ناراحتی کردند.
محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی پس از استماع مشکلات این تعاونی‌ها گفت: بنا نیست همه مشکلات عالم در این جلسه حل شود؛ اما تا حد ممکن سعی می‌کنیم رسیدگی کنیم. وی در پاسخ به انتقاد یکی از اتحادیه‌ها مبنی‌بر اینکه انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت مسکن و شهرسازی و انبوه‌سازان به نوعی عملکرد تعاونی‌ها را زیر سوال می‌برد،‌ گفت: مبنای قضاوت شما نباید روزنامه‌ها باشد. روزنامه‌ها از خودشان می‌نویسند! شما باید به سایت وزات مسکن و شهرسازی مراجعه کنید تا متن تفاهم‌نامه را به طور دقیق بخوانید.
وی تاکید کرد: براساس متن این تفاهم‌نامه جایگاه تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها به قوت خودشان باقی هستند و انعقاد قرارداد با انبوه‌سازان به نفع تعاونی‌ها و اتحادیه است. سعیدی‌کیا افزود: بر این اساس دولت به انبوه‌سازان مشروط‌بر استفاده از فن‌آوری‌های نوین زمین واگذار می‌کند و سپس در مرحله پی‌سازی بعد از اینکه 30 الی 40درصد پیشرفت فیزیکی کار انجام شود، در صورتی که تعاونی‌های مسکن مهر تمایل داشته باشند می‌توانند واحدهای مسکونی را به قیمت تمام‌شده بر مبنای آنچه که در تفاهم‌نامه انعقاد شده بخرند که این اقدام در واقع در جهت مساعدت به تعاونی‌های مسکن مهر است.
وی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه هیچ گونه خدشه‌ای به جایگاه تعاونی‌های مسکن مهر وارد نخواهد کرد.
وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به عمده‌ترین گلایه روسای اتحادیه‌های تعاونی‌های مسکن مهر مبنی‌بر طفره رفتن بانک‌ها از پرداخت تسهیلات گفت: هفته پیش که با انبوه‌سازان جلسه‌ای برگزار شد، آنها نیز از این بابت خیلی گلایه‌مند بودند و خیلی تلخ‌تر از شما از این بابت انتقاد داشتند. وی افزود: در هر صورت بانک‌ها اعتبار کافی برای پرداخت وام ندارند؛ اما برای رفع این مشکل وزارت مسکن و شهرسازی به دنبال راه‌اندازی بازار رهن ثانویه است که مجوز آن از بانک مرکزی گرفته شده و با سازمان بورس نیز تفاهم شده است؛ اما شورای‌عالی مسکن تاکنون اجازه نهایی را برای این امر صادر نکرده است.
وزیر مسکن و شهرسازی در مورد انتقاد یکی از تعاونی‌ها که عنوان کرد پرداخت 14میلیون وام تکافوی ساخت مسکن 75متری را نمی‌دهد گفت: از ابتدا هم بنا نبوده که دولت تمام هزینه ساخت مسکن را به صورت وام پرداخت کند و متقاضیان نیز باید سهم آورده نقدی خود را برای تکمیل ساخت تزریق کنند؛ اما براساس پیش‌بینی‌ها در بودجه سال 88 احتمال افزایش وام مسکن مهر وجود دارد.
وی در مورد یکی دیگر از گلایه‌ها مبنی بر اینکه وزارت مسکن و شهرسازی با تعاونی‌های مسکن نامهربان است، گفت: شما بگویید کدام بخش از تفکرات ما نامهربان است؟ ما با هر ارگان و هر مجموعه‌ای که اقدام به ساخت‌و‌ساز کند، مهربانیم. ضمن اینکه تعاونی‌ها جایگاه‌شان در قانون اساسی کاملا تعریف شده و مشخص است.
وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه اظهارات خود، انجام عملیات پالایش متقاضیان مسکن مهر را کار مهمی دانست و گفت: حدود 3میلیون و 900هزار نفر از سرتاسر ایران در این طرح ثبت‌نام کردند.
سعیدی‌کیا در مورد پیشنهاد یکی از روسای اتحادیه‌های مسکن مبنی‌بر اینکه اگر دولت ضامن بازپرداخت وام‌های خارجی شود، زمینه این کار فراهم می‌شود، گفت: تضمین دولت در عرصه مسکن نیاز نیست؛ چراکه سازندگان هر موقع بخواهند می‌توانند مسکن خود را تبدیل به سرمایه کنند و اقدام به بازپرداخت وام کنند؛ اما در هر صورت وزارت مسکن از این پیشنهاد استقبال و حمایت خود را اعلام می‌کند.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.