تهرانی‌ها 70میلیارد تومان مسکن متری خریدند

مدیرعامل جدید سازمان نوسازی شهر تهران، در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران با عقب‌نشینی از نامی که مدیران پیشین این سازمان بر طرح «مسکن نوسازان» نهاده بودند از رسانه‌ها خواست که به جای طرح فروش متری مسکن از آن به عنوان مشارکت مدنی در ساخت مسکن یاد کنند

0 نظر
 فریدون درویش‌زاده که در پایان گردهمایی «آغاز گام سوم طرح منظر شهری بافت‌های فرسوده» در نشست خبری حاضر شده بود، به سوالات آنان در این حوزه پاسخ داد ولی در این مصاحبه بیش از هر چیز بر نام جدید طرح مسکن نوسازان تاکید کرده و چندین بار طی جلسه آن را «مشارکت مدنی در ساخت مسکن» نامید.
وی با اشاره به شرکت بیش از 4هزار نفر در مرحله اول طرح مسکن نوسازان گفت: 50درصد از مشارکت‌کنندگان از افراد کم‌درآمد جامعه بوده و حداقل مشارکت را داشته‌اند و از روزهای آینده مرحله دوم این طرح که توافق بانک مرکزی برای اجرای آن کسب شده، اجرا می‌شود.
درویش‌زاده تصریح کرد: بانک مرکزی در تدقیق و تبیین این طرح کمک زیادی به سازمان نوسازی انجام داده است و اساس کار سازمان مشارکت در ساخت و ساز است و اگر متقاضیان تا پایان طرح صبر کنند، مشارکت آنان منجر به تامین مسکن می‌شود و می‌توانند از 36درصد امتیاز و تخفیف ویژه در خرید مسکن استفاده کنند.وی در پاسخ به این سوال که با تغییر نام پروژه در واقع می‌خواهید بگویید که تا به حال فروش متری مسکن نداشته‌اید، گفت: طرح مسکن نوسازان مشارکت مردم در پروژه‌ها بود و یک بخش این کار مربوط به وزارت مسکن می‌شد که این وزارتخانه ابهاماتی را در نحوه اجرا داشت و با رفع این ابهام به وزارت مسکن فهماندیم که شهرداری قصد پیش‌فروش مسکن را ندارد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این سوال که در هر دو مرحله اجرای طرح، قیمت هر مترمربع را 900هزار تومان تعیین کرده‌اید در حالی که اکنون با نزول قیمت مسکن مواجه هستیم، گفت: 900هزار تومانی که از متقاضیان دریافت می‌شود، اعتبار علی‌الحساب برای یک مترمربع مشارکت مردم در طرح مسکن نوسازان است که علاوه بر آن 36درصد تخفیف نیز در نظر گرفته می‌شود که با توجه به رکود قیمت مسکن فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری حداقلی در این بخش در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار داده‌ایم. به گفته درویش‌زاده، در مرحله اول اجرای طرح مسکن نوسازان مردم تهران 70میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری کردند که این مبلغ متعلق به 4هزار نفر از تهرانی‌ها است. وی در خصوص انتشار اوراق مشارکت برای بازسازی بافت‌های فرسوده، گفت: متاسفانه فروش اوراق مشارکت برای بافت‌های فرسوده، در یک بوروکراسی اداری دیگر افتاده است.
درویش‌زاده همچنین به ساخت بیش از 10هزار واحد مسکونی در قالب طرح خانه به خانه اشاره کرد و گفت: همچنین طی سه سال آینده 30هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی می‌شود. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: نباید به نوسازی بافت‌های فرسوده نگاهی جناحی داشته باشیم.
درویش‌زاده در خصوص اعتراضات برخی از مردم منطقه 15 که در طرح نوسازی شرکت داشته‌اند، گفت: بابت تاخیرهایی که در روند ساخت‌وساز در این منطقه ایجاد شده است، جریمه دیرکرد به ازای هر روز 15 تا 20هزار تومان به مالکان داده می‌شود و روند ساخت‌وساز اکنون در این منطقه فعال شده است.
وی همچنین در خصوص گزارشی که هفته گذشته در شورای شهر تهران ارائه داد و با انتقادات اعضای شورا روبه‌رو شد، گفت: اعضای شورای شهر تهران نگرانی و دغدغه نوسازی بافت‌های‌ فرسوده را دارند اما راندمان نوسازی در سال آینده بسیار بیشتر خواهد شد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.