سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش مسکن

سال گذشته مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری ایران به قیمت جاری حدود ۲۰۴ هزار و ۹۰۲میلیارد ریال بوده است که ۴/۸۰ درصد نسبت به سال ۸۵ افزایش داشته است

0 نظر
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال گذشته، مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری ایران به قیمت جاری حدود ۲۰۴ هزار و ۹۰۲میلیارد ریال بوده است که از کل مبلغ مذکور، ساختمان‌های مسکونی با ۳/۷۹ درصد بیشترین سهم را داشته که ۸/۲۶ درصد آن مربوط به تهران بوده است.
در سال گذشته ساخت ۲۶۳ هزار و ۴۹۱ دستگاه ساختمان توسط بخش خصوصی در مناطق شهری کشور شروع شده که در مقایسه با سال قبل ۵/۴۴ درصد افزایش داشته است و برای این ساختمان‌ها حدود ۲۳۹ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال هزینه و ۷/۱۰۶ میلیون متر مربع سطح کل زیر بنای طبقات پیش بینی شده است.
متوسط هزینه‌ بنای ساختمان‌های شروع شده حدود ۹۱۰ میلیون ریال، میانگین سطح کل زیر بنای آنها ۴۰۵ متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای این ۲/۲ میلیون ریال بوده است که نسبت به سال ۱۳۸۵ به ترتیب ۴/۵۰ درصد، ۶/۱۱ درصد و ۹/۳۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین در سال مورد بررسی، تعداد ۲۳۱ هزار و ۴۳۳ دستگاه از کل ساختمان‌های شروع شده در مناطق شهری ایران به ساختمانی مسکونی اختصاص داشته که ۷/۴۵ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.
برای این ساختمان‌ها حدود ۱۹۶هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال هزینه و ۹/۸۷ میلیون متر مربع سطح کل زیر بنای طبقات در نظر گرفته شده است.
در این سال برای هر دستگاه ساختمان مسکونی شروع شده در مناطق شهری ایران به طور متوسط معادل ۸۵۰میلیون ریال هزینه بنا، ۳۸۰ متر مربع سطح کل زیر بنا و حدود ۲/۲ میلیون ریال هزینه یک متر مربع بنا پیش بینی شده است که نسبت به سال ۸۵ به ترتیب ۴/۵۵ درصد، ۱/۱۳ درصد و ۷/۳۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بنابر گزارش بانک مرکزی در سال مورد بررسی تعداد ۱۹۹ هزار و ۱۲۰ دستگاه ساختمان در مناطق شهری ایران توسط بخش خصوصی تکمیل شده که نسبت به سال قبل ۲/۲۰ درصد افزایش داشته است، برای احداث این ساختمان‌ها که سطح کل زیر بنای طبقات آنها ۵/۶۸ میلیون متر مربع بوده و معادل ۱۲۸ هزار و ۶۷۳ میلیارد ریال هزینه شده است.
متوسط هزینه‌ بنای ساختمانی فوق معادل ۶۴۶ میلیون ریال، میانگین سطح کل زیر بنای آنها ۳۴۴ متر مربع و هزینه‌ یک متر مربع بنای آنها معادل ۹/۱ میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال قبل متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها و هزینه یک متر مربع بنای آنها به ترتیب ۷/۱۷ درصد و ۲/۲۷ درصد افزایش داشته است، در حالی که میانگین سطح کل زیر بنای آنها ۵/۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در سال ۱۳۸۶ از کل تعداد ساختمان‌های تکمیل شده در مناطق شهری ایران ۱۷۰ هزار و ۴۶۶ دستگاه مسکونی بوده است که نسبت به سال قبل ۵/۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و هزینه‌ بنای ساختمان‌های مسکونی فوق حدود ۹۹ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال و سطح کل زیر بنای طبقات آنها ۴/۵۴ میلیون متر مربع است.
همچنین میانگین هزینه‌ بنای ساختمان‌های مسکونی تکمیل شده در مناطق شهری ایران معادل ۵۸۵ میلیون ریال، متوسط کل زیر بنای ساختمانی فوق ۳۱۹ متر مربع و هزینه‌ یک متر مربع بنای آنها حدود ۸/۱ میلیون ریال بوده است که در مقایسه با سال ۸۵، متوسط هزینه‌ بنای ساختمان‌ها و هزینه‌ یک متر مربع بنای آنها به ترتیب ۹/۱۵ درصد و ۷/۲۵ درصد افزایش داشته است، در حالی که میانگین سطح کل زیر بنای آنها ۸/۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در سال ۱۳۸۶ از کل تعداد ۱۸۶ هزار و ۹۴۸ دستگاه ساختمان مسکونی و غیر مسکونی توام تکمیل شده توسط بخش خصوصی، بناهای دارای یک واحد مسکونی با ۷/۴۸ درصد، بیشترین سهم را داراست و همچنین ساختمان‌های شامل دو واحد مسکونی با ۸/۲۴ درصد و سه واحد مسکونی با ۴/۸ درصد در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
تعداد کل واحدهای مسکونی ایجاد شده در ساختمان‌های فوق برابر ۴۹۱ هزارو ۳۸۵ دستگاه است.

منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.