بنگاه‌ها حق دریافت وجه اضافه برای کد رهگیری را ندارند

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران برخی ابهامات سامانه کد رهگیری را دیروز در نشستی با خبرنگاران برطرف کرد

0 نظر

مصطفی قلی‌خسروی دریافت هر گونه وجه اضافی توسط مشاوران املاک به بهانه ثبت معامله در سامانه کد رهگیری را ممنوع اعلام کرد و گفت: کد رهگیری کاملا به صورت رایگان به طرفین معامله ملکی ارائه خواهد شد و بنگاه‌ها مجاز هستند در قالب ضوابط اتحادیه فقط حق کمیسیون را از خریدار و فروشنده دریافت کنند.
خسروی از مردم خواست بنگاه‌های متخلف در این زمینه را به بازرسی اتحادیه معرفی کنند. رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین در مورد کسانی که قصد وقف یا هبه ملکی را دارند نیز گفت: با توجه به اینکه هر نوع نقل و انتقال در حوزه مسکن باید در بنگاه‌های املاک همچنین انجام شود لذا مقرر شده است کسانی که می‌خواهند ملکی را هبه یا وقف کنند ثبت معامله آنها در بنگاه‌ها بدون دریافت کمیسیون و به صورت رایگان انجام شود.
به گزارش دنیای اقتصاد، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین تاکید کرد: طرح ساماندهی املاک نیاز به قانون ندارد و باید تمام 65 هزار بنگاه مسکن دارای مجوز در سراسر کشور به این سامانه مجهز و تمامی نقل و انتقالات مسکن را از طریق این سامانه انجام دهند. به گفته قلی خسروی از 65 هزار بنگاه معاملات ملکی حدود 87‌درصد برای طرح ساماندهی املاک ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین شهر تهران دارای 7 هزار بنگاه معاملات مسکن دارای مجوز است که 85‌درصد آن تاکنون به سامانه کد رهگیری معاملات مسکن مجهز شده‌اند. در استان تهران نیز به جز شهر تهران 10 هزار بنگاه مسکن دارای مجوز است که 90‌درصد آنها دارای کد رهگیری شده‌اند.
وی افزود: کدرهگیری عامل مناسبی برای جلوگیری از سوداگری‌ها و بی‌نظمی‌ها در املاک کشور محسوب می‌شود.
خسروی با اشاره به تاکید مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اجرای کدرهگیری قبل از ارائه مصوبه آن به مجلس گفت: اجرای این طرح امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی و جلوگیری از شکایات در قوه قضائیه را در پی خواهد داشت.
کاهش اجاره‌بها
در مهم‌ترین بخش این نشست، خسروی از کاهش 30‌درصدی اجاره بها با اجرای کد رهگیری در سال 88 خبر داد.
وی توضیح داد: گزارش‌هایی از مشاوران املاک رسیده که نشان می‌دهد قیمت مسکن در برخی از نقاط شهر تهران 25 تا 30‌درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر بیش از 20 کشور جهان هم با روند کاهش قیمت مسکن مواجه شده‌اند و این کاهش‌ها هم تا حدودی بر کاهش قیمت مسکن در کشور تاثیر داشته است.
به این ترتیب خسروی پیش‌بینی کرد: تاثیر‌پذیری کاهش اجاره‌بهای مسکن از کاهش قیمت مسکن در سال آینده رخ خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده اجاره‌بها هم 20 تا 30‌درصد کاهش یابد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین با بیان اینکه سامانه املاک و مستغلات از سوداگری‌های بخش مسکن جلوگیری می‌کند، گفت: مفاصاحساب مالیاتی بدون کد رهگیری صادر نخواهد شد.
وی افزود: طرح سامانه املاک و مستغلات کشور براساس خواسته صنفی مشاوران املاک و شورای اصناف در سطح هیات دولت مطرح و مصوب شده است.
وی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک دارای پروانه کسب می‌توانند وارد سامانه شوند، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد، ثبت احوال، پست، شهرداری، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک باید به این سامانه متصل شوند.
رییس اتحادیه املاک هدف اصلی طرح سامانه املاک و مستغلات کشور را ساماندهی صنف مشاوران املاک جهت مدیریت کلان املاک و مستغلات کشور اعلام کرد و گفت: مشاور املاک از طریق سازمان ثبت اسناد می‌تواند جهت امنیت معامله متعاملین از ثبت استعلام کند و این امر ممنوع‌المعامله بودن یا نبودن فرد فروشنده، عدم بازداشت، مشخصات دقیق مالک ملک، مشخصات دقیق سند و روشن شدن وضعیت پلاک ثبتی را به دنبال دارد.
به گفته رییس اتحادیه املاک از طریق سازمان ثبت احوال احراز هویت و تصدیق مشخصات متعاملین از طریق رایانه و نیز امنیت معامله ایجاد می‌شود. همچنین امکان ثبت و استعلام آدرس و کد پستی از طریق پست در این سامانه به وجود می‌آید. از سوی دیگر روشن شدن کاربری ملک از لحاظ اداری، تجاری و کارگاهی، اصلاحی ملک، در طرح بودن ملک، متراژ ملک و فضای سبز و آموزشی از طریق شهرداری در سامانه املاک و مستغلات کشور ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه استعلام مالیاتی و مفاصا حساب آن از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی و نیز روشن شدن وضعیت املاک رهنی و دریافت وام و بدهی‌های مالیات بر ارث و دیگر بدهی‌ها از طریق بانک‌ها در این سامانه امکانپذیر می‌شود، تصریح کرد: تنظیم قراردادهای هبه و وقف بدون کمیسیون انجام خواهد شد.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.