شورای شهر نواقص پلاک‌های جدید را بررسی کرد

شهرداری تهران ماه‌ها است که قصد دارد پلاک‌های ساختمان‌ها را تعویض کند اما در حالی‌که تاکنون فقط 80هزار پلاک از یک میلیون و 400هزار پلاک موجود در تهران تعویض شده و مابقی قرار است در ماه‌های پایانی سال تعویض شود، شورای شهر دیروز از این طرح جدید انتقاد کرد

0 نظر

پلاک‌های جدید شبرنگ است و علاوه بر شماره ساختمان، دوسری شماره 8 و 10رقمی بر روی آن موجود است که یکی متعلق به شهرداری و دیگری کدپستی است.
اعضای شورای شهر در جلسه دیروز شورا با انتقاد از تفاوت در این شماره و همچنین ابهام در انگیزه اصلی تعویض پلاک‌ها پرسش‌هایی را از مقامات شهرداری تهران مطرح کردند.
از آنجا که در جلسه هفته گذشته شورا محمد علی نجفی به عدم اطلاع‌رسانی لازم از سوی شهرداری در رابطه با اجرای طرح نصب پلاک‌های آبی منازل و مشکلات احتمالی ناشی از اجرای این طرح تذکر داده بود، روز گذشته مسوولان مرتبط با اجرای این طرح از شهرداری و پست تهران در شورا حضور یافتند، اما اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا به عدم پکپارچگی میان کدهای درج شده توسط شهرداری و پست بر روی پلاک‌های آبی معترض شدند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در ابتدای جلسه دیروز شورا نصیری، معاون فنی پست تهران طی ارائه گزارش از روند اجرای طرح نصب پلاک‌های آبی در تهران توضیح داد: تازه بعد از اتمام نصب پلاک‌های آبی مشکلات پستی این طرح مشخص می‌شود، اما به طور کلی با تعریف اصولی پلاک‌های تهران، بانک اطلاعاتی بسیار خوبی از منازل تهران تهیه و به تبع آن بسیاری از مشکلات پست حل می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در گذشته وجود پلاک‌های مختلف نظیر آب، گاز و ... موجب نابسامانی و مخدوش شدن سیمای شهری شده بود و نیز از آنجایی که 80درصد اطلاعات سازمان‌ها مربوط به بانک اطلاعاتی منازل است، در حال حاضر با نصب این پلاک‌ها بسیاری از این مشکلات تا حدودی رفع شده، هر چند که هنوز 12درصد خانه‌های تهران فاقد پلاک آبی هستند.
معاون فنی شرکت پست یادآور شد: طبق گزارشات واصله به پست پیش از اجرای این طرح بیش از 119هزار ساختمان در تهران فاقد پلاک و 18درصد معابر نیز بی‌نام بودند، اما در مقابل برخی ساختمان‌ها چند پلاک داشتند. محمدعلی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با ابراز گلایه‌مندی از عدم اطلاع‌رسانی به موقع به مردم در رابطه با چگونگی اجرای این طرح، گفت: توضیحاتی که ارائه شد مطالبی است که برای ما نیز واضح است، اما در حوزه اطلاع‌رسانی قرار بود همزمان یا قبل از تغییر پلاک به دست مردم بروشورهایی برسد. ضمن اینکه تغییر رقم پلاک‌ها و کم و زیاد شدن اعداد و زوج‌ و فرد شدن آنها توجیه ندارد.
وی گفت: اصلا چرا این کد 8رقمی شهرداری با کد 10رقمی پست شباهتی ندارد. ضمن اینکه هنوز برای اعضای شورا مشخص نیست هزینه این طرح برای شهرداری چقدر بوده است از این رو بهتر نبود کد پستی 10رقمی پست به عنوان پلاک در نظر گرفته می‌شد تا این هزینه به شهرداری تحمیل نشود؟
حجت‌الله ملاصالحی، رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز گفت: بحث‌های زیادی بین پست و شهرداری صورت گرفت، اما متاسفانه دو طرف برای یکپارچه‌سازی کدها به نتیجه نرسیدند و قرار شد جداگانه کد دهند.
وی تصریح کرد:‌از یک میلیون و 400هزار پلاک موجود در تهران تاکنون 80هزار پلاک تعویض و جایگزین آن پلاک آبی نصب شده و مابقی پلاک‌ها نیز تا شب عید نصب می‌شوند.
وی اظهار کرد: هزینه کلی اجرای این طرح 3میلیارد و 600میلیون تومان است که از این میزان یک میلیارد و 800میلیون تومان هزینه ساخت پلاک‌ها و همین میزان نیز هزینه نصب پلاک‌ها توسط شهرداری‌های مناطق شده است. در این جلسه رییس شورای شهر تهران نیز با تاکید دوباره بر صحبت‌های نجفی گفت: باید ارتباط ریاضی منطقی بین کد شهرداری و کد پست در این پلاک‌ها وجود داشته باشد، چرا که در شرایط فعلی کدهای درج شده بر روی این پلاک‌ها یکپارچگی ندارند.
وی با بیان اینکه به‌رغم افزایش روزافزون ساختمان‌ها در تهران اما به‌طور مثال در یک کوچه تعداد پلاک‌ها کم شده است، خواستار ارائه توضیحات قابل قبول از سوی مسوولان شهرداری حاضر در این جلسه شورا شد.ملاصالحی نیز پاسخ داد: کد درج شده توسط شهرداری بر روی این پلاک‌ها شماره ممیزی شهرداری است و نیازی نیست مردم آن را به خاطر بسپارند. کد 10 رقمی موجود در کدهای آبی نیز برای امور پستی است و نیازی نیست که میان این دو کد ارتباط ریاضی وجود داشته باشد. گلشنی، مدیرکل وصول و تشخیص درآمد شهرداری نیز گفت: با نصب این پلاک‌ها مشکلات و اشتباهات قبلی در طراحی و نصب پلاک‌ها برطرف خواهد شد.
سیدمناف هاشمی، مدیرکل وصول و تشخیص درآمدهای شهرداری تهران نیز در این جلسه در مورد ممیزی املاک گفت: طرح ممیزی املاک شهر تهران با حدود 100 نفر نیروی آموزش دیده از ابتدای امسال آغاز شده است.وی گفت: حدود 3میلیون ملک در تهران وجود دارد که ممیزی آنها 5 تا 6 سال طول می‌کشد، اما طبق تعهد این طرح را یکسال تا 18 ماه به پایان می‌رسانیم.وی خاطرنشان کرد: یک میلیون و 500هزار بازدید از املاک صورت گرفته و تمام اطلاعات مربوط به ساختمان در 400 زمینه اطلاعاتی دریافت شده است.
هاشمی تاکید کرد: در قالب این طرح تخلفات ساختمانی، تثبیت املاک تجاری شهر و ابعاد درآمدی قابل توجهی پیگیری خواهد داشت.به گفته وی؛ در قالب این طرح 32هزار معبر بی‌نام شناسایی شده که تاکنون نامگذاری تعدادی از آنها انجام شده است.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.