برنامه بنیاد مسکن برای کم درآمدها

معاون بنیاد مسکن از اجرای طرحی در سال‌جاری خبر داد که به موجب آن بیش از 40هزار واحد مسکونی برای دهک‌های 1 تا 4 درآمدی ساخته و زیر قیمت بازار تحویل متقاضیان می‌شود

0 نظر

جواد حق‌شناس، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: اغلب این پروژه‌ها در قسمت‌هایی از شهر که اسکان در آن برای اقشار کم‌درآمد و میان درآمد جامعه مناسب است، اجرا می‌شود.
وی افزود: البته پروژه‌های بنیاد دو قسمت هستند یکی پروژه‌هایی که از محل کمک حساب 100امام (ره) تامین هزینه شده و دیگری پروژه‌های مصوب سفرهای ریاست‌جمهوری برای دهک‌های یک و دو درآمدی.
این مقام مسوول با اشاره به برنامه ساخت 40هزار واحد مسکونی شهری در سال‌جاری اظهار کرد: با مجموع پروژه‌هایی که از سال‌های قبل آغاز شده، امیدواریم تعداد واحدهای مسکونی 60 تا 80هزار واحد شود.
بنیاد به دنبال تسهیلات
وی با ابراز ناخرسندی از عدم پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت پروژه‌‌‌های مسکونی ارزان قیمت بنیاد مسکن تصریح کرد: عملیات اجرایی بسیاری از پروژه‌‌‌های بنیاد مسکن متوقف شده یا با تاخیر در حال اجراست چرا که بانک‌‌ها به دلیل در اولویت قرارگرفتن برخی پروژه‌ها، پرداخت تسهیلات مربوط به پروژه‌‌‌های بنیاد را متوقف کرده اند.وی ابراز امیدواری کرد: عملیات ساخت حدود 48هزار واحد مسکونی در سال‌جاری آغاز شود و مطابق سال‌‌‌های قبل در مدت 18 ماه به اتمام رسد. البته با شرایطی همچون سال گذشته که زمستان سرد و همراه با یخبندان را در بسیاری از نقاط کشور داشتیم زمان اجرای پروژه‌ها کمی طولانی‌تر می‌شود.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه قیمت واحدهای مسکونی مذکور کمتر از قیمت بازار است در رابطه با شرایط خرید این واحدها گفت: در حین اجرای این پروژه‌ها یا پس از اتمام، افراد متقاضی کم‌درآمد که از قبل در ادارات بنیاد مسکن ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند برای خریداری این واحدها اقدام کنند.
وی در رابطه با شرایط برخورداری از این واحدها گفت: مهم‌ترین شرط، سرپرست خانوار بودن و ساکن بودن در شهری است که متقاضی خواستار خرید خانه در آن است. همچنین متقاضیان باید از اقشار کم‌درآمد یا میان درآمد جامعه بوده و قبلا از تسهیلات مسکن توسط دولت استفاده نکرده باشند.

شاخص دسترسی مسکن از 12 گذشت
شاخص هزینه دسترسی مسکن عبارت است از: «نسبت میانگین قیمت مسکن در بازار آزاد به میانگین درآمد سالانه خانوار» یا «نسبت متوسط اجاره بهای سالانه به درآمد سالانه خانوار مستاجر».شاخص هزینه دسترسی مسکن بیانگر «میزان توانمندی خانوار در دسترسی به مسکن متناسب با نیاز» است. در واقع طبق این شاخص، میزان سال‌های انتظار برای تملک یک مسکن مناسب از طریق پس‌انداز تمامی درآمد سالانه مشخص می‌شود. برای مثال اگر شاخص دسترسی در کشوری معادل 4 باشد، به این معنی است که یک خانوار با درآمد متوسط در آن کشور می‌تواند با پس‌انداز کردن 4 سال کل درآمد خود، هزینه خرید یک مسکن متوسط را بپردازد. این شاخص در منطقه آسیا معادل 4/8، در آفریقا 9/6 و در کشورهای صنعتی 3/4 است. این شاخص در ایران پس از تورم‌های اخیر بخش مسکن از عدد 12 گذشته است.وزیر مسکن اخیرا از کاهش زمان صاحبخانه شدن مردم در کشور خبر داده بود و رییس کل بانک مرکزی نیز چندی پیش زمان 19 سال را برای متوسط طول انتظار صاحبخانه شدن خانوارهای ایرانی اعلام کرده بود.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.