الزام سازندگان به رعایت مبحث «پدافند غیرعامل»

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن از ابلاغ مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در آینده نزدیک خبر داد

0 نظر

جزئیات مبحث «پدافند غیرعامل» در حال حاضر تهیه شده اما هنوز به لحاظ فنی در حال بررسی است.
در صورت ابلاغ مبحث پدافند غیرعامل، سازندگان مسکن و ساختمان موظف می‌شوند «1+20» مقررات ملی ساختمان را در پروژه‌ها رعایت کنند تا ساختمان‌‌ها در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی نظیر هجوم دشمن، ایمن ‌شوند.
یک‌سال پیش در چنین روزی
طرح رعایت پدافند غیرعامل در ساختمان‌ها به نیمه‌های سال 86 برمی‌گردد. آذر ماه پارسال معاون وزیر مسکن اعلام کرد مبحث پدافند غیرعامل برای اضافه شدن به مباحث 20گانه مقررات ملی ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است.
اما گویا تدوین و تصویب این مبحث جدید راه درازی را در پیش گرفته است.
مطالعات مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در سال 86 با تامین اعتباری بیش از یک‌میلیارد تومان آغاز شد و قرار بود تا چند ماه بعد این مبحث به تصویب شورای مقررات ملی ساختمان برسد و پس از آن اجرای این مبحث از الزامات بخش مسکن شود.

پدافند غیرعامل در ساختمان
خواجه دلویی در این رابطه گفت: با رویکرد پدافند غیرعامل در‌حال‌حاضر هم در بخش طرح‌های جامع و هم در طرح‌های کالبدی با انجام مطالعاتی در شرح خدمات این طرح‌ها تجدیدنظر شده است.
وی تصریح کرد: همچنین هم اکنون مکان‌یابی توسعه و سکونتگاه‌ها در شهرها با نگاه پدافند غیرعامل در حال انجام است.
معاون وزیر مسکن با بیان اینکه مبحث 21 مقررات ملی ساختمان تحت عنوان پدافند غیرعامل تهیه شده اما هنوز به لحاظ فنی در حال بررسی است، از ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد.
خواجه‌دلویی افزود: در صورت تصویب و ابلاغ، این مبحث یکی از الزامات در صنعت ساخت و ساز کشور می‌شود.
وی درباره تاثیر اجرای این مبحث بر بازار مسکن نیز گفت: تاثیر اجرایی پدافند غیرعامل بر بازار مسکن بیشتر در جهت ایمنی است یعنی تمهیداتی پیش‌بینی شود که مکان‌یابی ساختمان‌ها، نوع سیستم‌ها و سازه‌ها با رویکرد پدافند غیرعامل باشد تا ایمنی بیشتر برای شهروندان به وجود آید.
معادن امور مسکن درباره ضرورت‌های اجرای این مبحث در شرایط کنونی بازار مسکن در کشور نیز توضیح داد: بالاخره در بسیاری از کشورهای دنیا پدافند غیرعامل در حوزه ساخت و ساز نیز مورد توجه قرار گرفته است.
به طور مثال در سوئد هر خانه‌ای که احداث می‌شود، برای اخذ پروانه باید در همان خانه یک پناهگاه احداث کرده باشند.
خواجه دلویی ادامه داد: البته در کشور ما این ضوابط تاکنون وجود نداشته و خوشبختانه فرصتی ایجاد شده تا سازمان پدافند غیرعامل شکل بگیرد. برای وزارتخانه‌ها هم ماموریت تعریف شده و اعتبار گذاشتند و وارد این کار شدند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجباری شدن این مبحث در راستای قوانین و مقررات ملی ساختمان دلیل خاصی داشته است، توضیح داد: به طور کلی نگاه پدافند غیرعامل این است که اگر الان می‌خواهیم شهری بسازیم با نگاه پدافند غیرعامل مکان‌یابی در مناطقی انجام شود که کمتر در معرض هجوم دشمن قرار داشته باشد. همچنین ساختمان‌های مهم به گونه‌ای ساخته شود که مقاوم باشند تا برای مردم شرایطی فراهم شود که در هر نقطه‌ای از شهر اگر آسیب و خطری ایجاد شود، بتوانند به پناهگاه‌های جمعی بروند.
وی اضافه کرد: همچنین سازه‌ها نیز به نحوی ساخته شوند که در مقابل انفجار آسیب‌پذیر نباشند. حتی آسیب‌پذیر نبودن فرم و معماری ساختمان‌ها نیز باید در برابر انــفجار مورد توجه قرار گیرد.
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن درباره برنامه‌های دولت برای اجرای مبحث پدافند غیرعامل در ساختمان‌ها نیـز گفت: این مبحث برای ساختمان‌های موجود صرفا در قالب مقاوم سازی سازه‌ها دنبال می‌شود.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.