شورای شهر درباره خانه‌‌های خالی چه می‌گوید؟

شناسایی واحدهای خالی از سکنه که بنا به تجربیات دولت در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب، امکان‌پذیر نبوده و ناموفق بود، اما در طول سرشماری سال 85 مرکز آمار حدود 500هزار مسکن خالی در کل کشور شناسایی و حدود 102هزار واحد آن مربوط به تهران اعلام شد

0 نظر
این در حالی بود که شهرداری تهران نیز در سال‌جاری و براساس مصوبه شورای شهر ملزم به شناسایی این واحدها شد تا گامی در شفاف‌سازی بخشی از اطلاعات موردنیاز در حوزه مسکن بردارد. از این رو مشاور ارشد و سخنگوی شهردار تهران اعلام کرد که از حدود دومیلیون واحد مسکونی تهران حدود 300هزار واحد خالی از سکنه است.
بنابراین بررسی آمار مرکز آمار کشور و شهرداری تهران درباره تعداد واحدهای خالی از سکنه نشان داد که اگرچه دولت بر این اعتقاد است که تعداد واحدهای خالی از سکنه در تهران و به تبع آن در کل کشور نگران‌کننده نبوده و طبیعی است، اما شهرداری تهران بر این امر تکیه دارد که خالی بودن 15درصد خانه‌های تهران نه تنها امری طبیعی نیست، بلکه ریشه در سیاست‌های دولت در حوزه مسکن در دوره کنونی و دوران گذشته دارد.

رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران که عضویت در دو دوره شورا را تجربه کرده، اظهار کرد: این طور نیست که 15درصد خانه‌های تهران خالی باشد، اما اطلاعات به دست آمده از شناسایی واحدهای خالی از سکنه که توسط نیروهای شهرداری تهران انجام شده نشان می‌دهد حدود 7 الی 8درصد واحدهای مسکونی تهران خالی است و اغلب در نقاط شمالی موجود است.
اما حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر به طور کامل این آمارها را رد کرد و گفت: هیچ یک از آماری که در حال حاضر از واحدهای خالی از سکنه در تهران وجود دارد، قابل استناد نیست.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه، شهرداری تهران هم اکنون در حال ممیزی املاک است و طبق گفته مسوولان شهرداری، شاید تا پایان سال آمار واحدهای خالی از سکنه در تهران از سوی شهرداری اعلام شود. وی با بیان اینکه امکان شناسایی واحدهای مسکونی خالی به طرق مختلف وجود دارد، اظهار کرد: با قبول اینکه حدود 2میلیون و 400هزار واحد مسکونی در تهران وجود دارد و با در نظر گرفتن جمعیت 5/7میلیون نفری برای شهر تهران و عدد 4 به عنوان متوسط تراکم نفر در خانوار می‌توان نتیجه گرفت 5/7میلیون جمعیت پایتخت نیازمند یک‌میلیون و 875هزار واحد مسکونی هستند که با کسر این عدد از 2میلیون و 400هزار واحد مسکونی می‌توان نتیجه گرفت که حدود 525هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران وجود دارد، اما باز هم چنین اعداد و ارقامی قابل استناد نیست و بر اساس حدس و گمان است، چرا که سایر آمارها در این رابطه دقیق نیست که بر اساس آنها بتوان تعداد واحدهای خالی را محاسبه کرد.
با این وجود، اگر چه شناسایی تعداد واحدهای خالی در تهران و نیز کل کشور ضروری است، اما پیش از آن به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بازار مسکن امری ضروری است و تا مادامی که شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضا به ویژه در بازار مسکن وجود داشته باشد نمی‌توان معضلاتی همچون بالا بودن قیمت مسکن، رکود معاملات و تولید مسکن و ... را صرفا با شناسایی دوره‌ای واحدهای خالی حل کرد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.