کاهش قیمت مسکن در تهران

قیمت مسکن در تهران سیر نزولی دارد. تاثیر تورم بر قیمت مسکن و حجم معاملات مسکن

0 نظر
​انتظارها از گزارش میانگین قیمت مسکن در تهران بعد از ۷ ماه به پایان رسید. مرکز آمار ایران که آخرین گزارش خود را از بازار مسکن در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ اعلام کرده بود دیروز به انتظارها پایان داد و گزارش خود را از نیمه اول سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. به گزارش این مرکز قیمت مسکن در املاک تهران روند کاهشی داشته است. همچنین از گزارش‌ها مشخص است تعداد معاملات انجام شده در فصل دوم سال با کاهش تعداد روبرو بوده است.



در شهریورماه امسال، میانگین قیمت هر مترمربع واحدهای مسکونی به ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد کاهش داشته است. همچنین در مقایسه با شهریور سال گذشته، قیمت مسکن در تهران ۷۹ درصد افزایش‌یافته است. این کاهش قیمت مسکن در سه ماه متوالی تیر، مرداد و شهریور رخ‌داده است. در مجموع، قیمت مسکن در تهران در تابستان حدود ۵ درصد کاهش‌یافته است.



متوسط وزنی قیمت مسکن در تهران در شهریورماه به حدود ۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. منطقه ۱ با متوسط وزنی قیمت حدود ۱۵۸ میلیون تومان بیشترین قیمت را داشته و منطقه ۱۸ با متوسط وزنی قیمت ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران داشته است. 



طبق گزارش مرکز آمار تعداد معاملات در شهریورماه امسال به ۳۰۰۸ معامله خریدوفروش ملک در تهران رسیده است که این تعداد نسبت به ماه گذشته حدود ۳۰۰ معامله کاهش روبرو بوده است؛ نکته قابل‌توجه و تأمل این است که این تعداد معامله در ۴ سال اخیر بی‌سابقه بوده و کم‌حجم‌ترین تعداد معاملات را داشته‌ایم. 



البته بازار مسکن رتبه اول سوددهی در نیمه اول امسال را در بین بازارهای اقتصادی دیگر داشته است. بازار مسکن با بازدهی ۱۵ درصد، بازار بورس ۸ درصد، طلا ۳ درصد و سکه منفی ۱۰ درصد بوده است.
این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در بازار مسکن در نیمه اول سال جاری بازدهی بالا و مطمئنی را نسبت به بقیه بازارها تجربه کرده‌اند. 
همچنین، بازار مسکن در نیمه اول سال جاری با بازدهی ۱۵ درصد، رتبه اول را در بین بازارهای رقیب کسب کرده است. در همین مدت، بازدهی بورس ۸ درصد، طلا ۳ درصد و سکه منفی ۱۰ درصد بوده است. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در بازار مسکن در نیمه اول سال جاری بازدهی بالا و مطمئنی را تجربه کرده‌اند. 


منبع خبر : مرکز آمار ایران

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.