رشد شکننده ساخت‌وساز

نسخه به روز شده تیراژ کشوری عرضه مسکن از رشد شکننده ساخت وساز واحدهای مسکونی در تابستان امسال حکایت دارد

0 نظر
در حالی که بهار امسال بعد از گذشت ۴ سال رکود سنگین ساختمانی، ساخت و ساز کشوری با رشد مثبت همراه شد اما در تابستان روند متفاوتی نسبت به سه ماه اول سال تجربه شد. داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد تابستان امسال اگر چه بازار کشوری ساخت مسکن به لحاظ تحولات فصلی و نقطه‌ای با رشد مثبت مواجه شد اما این رشد به نوعی رشد شکننده محسوب می‌شود. بهار امسال تحت تاثیر بروز شوک مثبت به بازار ساخت‌وساز کشوری از ناحیه رونق معاملاتی مسکن، ساخت واحدهای مسکونی در کل کشور ۴/ ۱۲ درصد نسبت به بهار سال قبل افزایش یافت.روند افزایش حجم ساخت و سازهای کشوری در حالی در فصل تابستان-یک فصل بعد از بروز شوک مثبت در بازار ساخت‌و‌ساز- ادامه یافت که در عین حال سرعت رشد عرضه جدید مسکن در مقایسه با بهار به میزان محسوسی در دومین فصل سال کاهش یافت.
تابستان امسال،ساخت وساز کشوری مسکن در حالی با رشد ۱/ ۳ درصدی در مقایسه با بهار مواجه شد که در عین حال عرضه جدید به بازار مسکن در قالب این ساخت و سازها در مقایسه با تابستان سال گذشته نیز حدود ۴ درصد رشد کرد. در این فصل مجموعا برای ساخت حدود ۹۸ هزار واحد مسکونی پروانه صادر شد. بروز شوک مثبت در بازار ساخت مسکن کشور در بهار امسال تحت تاثیر سرایت رونق معاملات خرید واحدهای مسکونی از تهران به سایر استان‌ها در ابتدای امسال رخ داد. مخابره سیگنال‌های مثبت از رشد معاملات خرید و فروش مسکن در کشور در مقطع زمانی ابتدای سال جاری به بازار ساخت و ساز منجر به ایجاد انگیزه در سازندگان مسکن برای بازگشت به عرصه ساخت وساز در بهار شد.
با این حال،ورود زودهنگام بازار معاملات کشوری مسکن به دوره رکود تنها به فاصله کوتاهی از بروز رونق،روند رشد تیراژ کشوری عرضه مسکن در تابستان را به رشدی شکننده تبدیل کرده است. معاملات خرید مسکن در کل کشور تابستان امسال با افت ۳۸ درصدی در مقایسه با بهار همراه شد. روند رشد ساخت وساز اگرچه در فصل ورود بازار معاملات مسکن کشور به دوره رکود در تابستان همچنان مثبت است اما انتظار می‌رود در پاییز و زمستان سال جاری تحت تاثیر سرایت اثر رکود معاملاتی به بازار ساخت و ساز، با رشد منفی مواجه شود.
اگرچه در شرایط فعلی که حجم عرضه جدید به بازار مسکن کمتر از ۱۰۰ هزار واحد در یک فصل است نمی‌توان شرایط بازار ساخت وساز تابستان را تعبیر به رونق کرد. در شرایط رونق ساختمانی در هر فصل معمولا حدود ۲۰۰هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود. از آنجا که همه متغیرهای اثرگذار بر رونق ساختمانی همچون شرایط عرضه زمین، مصالح ساختمانی،تقاضا و قدرت خرید مسکن، وضعیت فروش نوسازها و... در شرایط فعلی از رونق ساخت وساز پشتیبانی نمی‌کند، انتظار رشد محسوس تیراژ ساختمانی در نیمه دوم سال جاری و حتی در سال بعد، بعید به نظر می‌رسد. شواهد نشان می‌دهد رکود ایجاد شده در بازار معاملات مسکن به فاصله دست‌کم یک فصل به بازار ساخت وساز نیز سرایت کند.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.