آمارهای جدید از معاملات و قیمت مسکن در پایتخت

آمارهای جدید خرید و قیمت مسکن برای پایتخت نشیان در حالی از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شد که با وجود نصف شدن معاملات رشد ۵ درصدی قیمت را شاهد هستیم

1 نظر
دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، آمار وضعیت بازار مسکن تهران در خردادماه امسال را در حالی منتشر کرد که متوسط قیمت مسکن تهران در خردادماه برابر با 13 میلیون و 425 هزار تومان است. مقایسه متوسط رشد قیمت در خردادماه نسبت به فروردین (11 میلیون و 411 هزار تومان) معادل 17.6 درصد و نسبت به اردیبهشت ماه نسبت معادل 5.6 درصد است بنابراین، شتاب رشد قیمت مسکن در ماه پایانی بهار نسبت به ماه قبل کند شده است.

بر اساس این گزارش، در خردادماه سال جاری ۶۱۲۷ فقره معامله مسکن انجام شد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته (خرداد ۹۷) که ۱۵۲۰۹ فقره معامله بوده، ۵۹.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در ماه گذشته، ۱۳ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به خرداد سال ۹۷ که این شاخص ۶میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بوده، رشد ۱۰۶.۸ درصدی داشته است.

این آمارها نشان می دهد با اینکه رشد قیمت مسکن شتاب کمتری دارد اما تعداد معاملات نیز به نصف کاهش یافته است. در اردیبهشت ماه تعداد معاملات ثبت شده برابر با 12317 معامله است اما در خردادماه تعداد معاملات به 5387 معامله کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس مقایسه تعداد معاملات در خرداد نسبت به فروردین و اردیبهشت نشانگر رشد 75.4 درصدی تعداد معاملات در خرداد نسبت به فروردین (3 هزار و 493) و کاهش 56.2 درصدی در خرداد نسبت به اردیبهشت است.
*منطقه یک رکورددار بیشترین قیمت

در خردادماه امسال منطقه یک رکورددار بیشترین قیمت خرید و فروش یک مترمربع آپارتمان است. در فروردین و اردیبهشت هم منطقه یک بیشترین متوسط قیمت را ثبت کرده است. متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در این منطقه در فروردین 24.5 میلیون تومان، در اردیبهشت ماه 26.3 میلیون تومان و در خردادماه 27.5 میلیون تومان است.


*کمترین قیمت مربوط به منطقه 18

در نقطه مقابل بیشترین قیمت باید منطقه18 را رکورددار کمترین قیمت ثبت شده برای هر متر مربع آپارتمان مسکونی دانست. در منطقه 18 در فروردین ماه معادل 4.7 میلیون، اردیبهشت ماه 5.8 میلیون و در خردادماه 5.9 میلیون تومان را نشان می‌دهد.


*مثل همیشه بیشترین خرید و فروش مربوط به منطقه 5

منطقه 5 مانند سال گذشته دارای بیشترین تعداد معاملات ثبت شده در بهار سال 98 است. این منطقه سال گذشته هم این رکورد را در اختیار داشت. در خردادماه با وجود کاهش حدود 50 درصدی معاملات؛ در منطقه 5 تعداد معاملات خرید و فروش خرداد معادل 845 معامله است. تعداد معاملات در این منطقه در فروردین ماه 538 و در اردیبهشت ماه 1912 معامله است.
*منطقه 19 و 9 دارای کمترین تعداد معامله
 با اینکه بیشترین تعداد معاملات در 3 ماه فصل بهار مربوط به یک منطقه است اما در کمترین تعداد معاملات دو منطقه حضور دارند. در اردیبهشت و خرداد منطقه 19 به ترتیب با 81 و 45 معامله کمترین تعداد معاملات را دارد اما در فروردین ماه منطقه 9 با 38 معامله کمترین تعداد معاملات در این فصل را ثبت کرده است.

*تفاوت متوسط قیمت با کمترین و بیشترین قیمت

تفاوت متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد متوسط قیمت در گران‌ترین منطقه نشان می‌دهد در منطقه یک قیمت هر متر مربع آپارتمان 14 میلیون تومان بیشتر از متوسط قیمت کل است و متوسط قیمت در منطقه 18 به عنوان ارزان‌ترین منطقه 4.5 میلیون تومان کمتر از متوسط قیمت کل شهر تهران است.

متوسط قیمت مسکن در منطقه 22 در هر 3 ماه فصل بهار نزدیک به متوسط قیمت کل است. متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در فروردین در منطقه 22 برابر 11.8 میلیون و متوسط قیمت کل 11.4 میلیون تومان است. در اردیبهشت ماه قیمت در منطقه 22 معادل 12.7 میلیون و متوسط کل نیز 12.7 میلیون تومان به ثبت رسیده است. همچنین قیمت مسکن در خرداد ماه در منطقه 22 معادل 13.4 میلیون تومان است که متوسط قیمت کل نیز عدد 13.4 میلیون تومان را نشان می‌دهد.

* تفاوت کمترین و بیشترین تعداد معاملات

در خردادماه بیشترین تعداد معاملات در منطقه 5 انجام شده است و تعداد معاملات 845 مورد است، در منطقه 19 نیز کمترین معامله یعنی 45 معامله صورت گرفته است بنابراین تفاوت بیشترین و کمترین تعداد معاملات 800 معامله است.

* کاهش 37 درصدی معاملات در بهار 98 نسبت به بهار 97

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بهار امسال مجموعاً 19 هزار و 420 معامله مسکن در شهر تهران انجام شد که در مقایسه با بهار سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است.میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در بهار امسال به ۱۲ میلیون و506هزار تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل ۱۰۷ درصد افزایش یافته است.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظرات

  1. طاهر فضلی -  1698 روز پیش

    به نظر من کار املاک تخصص میخواد حتی تجربی .تا زمانی که املاکی ها بصورت سنتی کار میکنن واستخدام مشاور فقط خواندن نوشتن باشه هزار سال دیگه هیچ اتفاقی در ملک نمی افتد.

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.