افت شتاب تورم ملکی

متوسط قیمت آپارتمان‌های فروش‌رفته در پایتخت طی ماه اول امسال رقمی نزدیک به ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده که ۱/ ۳ درصد نسبت به اسفند ۹۷ افزایش یافته است

0 نظر
دومین گزارش غیررسمی از فروردین ماه بازار مسکن شهر تهران در سال ۹۸، از کاهش شیب رشد ماهانه قیمت آپارتمان به یک‌سوم حکایت دارد. بررسی‌ها بر پایه داده‌های اولیه سامانه رهگیری معاملات مسکن نشان می‌دهد شتاب تورم ماهانه ملکی در پایتخت در حالی در فروردین ماه در مقایسه با اسفند سال گذشته به یک‌سوم افت کرده است که در عین حال، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در اولین ماه از سال ۹۸ معادل ۱۰۳ درصد در مقایسه با فروردین سال ۹۷ افزایش یافته است.

هنوز آمار رسمی از وضعیت معاملات مسکن شهر تهران در اولین ماه از سال ۹۸ منتشر نشده است؛ اما داده‌های اولیه سامانه رهگیری مسکن-سامانه‌ای که جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در آن به ثبت می‌رسد-نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت در فروردین ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان رسیده است؛ میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در فروردین ماه در مقایسه با اسفند سال گذشته-به فاصله یک ماه-معادل ۱/ ۳ درصد افزایش یافته است و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل-فروردین ۹۷-نیز ۱۰۳ درصد رشد داشته است.  این در حالی است که در اولین گزارش غیررسمی از وضعیت معاملات مسکن شهر تهران که هفته گذشته با تکیه بر آمارهای اولیه سامانه رهگیری منتشر شد کاهش کم‌سابقه و با اندکی احتیاط افت بی‌سابقه حجم معاملات خرید مسکن در فروردین ماه اعلام شد. اگرچه حجم معاملات خرید و فروش مسکن در فروردین ماه در تمام سال‌ها به دلیل نیمه‌تعطیل بودن این ماه از سایر ماه‌های سال کمتر است اما معمولا در هر سال در این ماه به‌طور متوسط ۴ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت می‌رسید؛ این در حالی است که براساس داده‌های اولیه، فروردین ماه امسال این میزان به کمتر از ۳ هزار فقره کاهش یافته است.

این میزان معامله خرید مسکن در مقایسه با ماه قبل- اسفند ۹۷- معادل ۷۷ درصد کاهش و در مقایسه با فروردین سال قبل ۴۵ درصد افت کرده است. هر چند ممکن است این میزان در آمارهای رسمی تغییر کند چرا که این اطلاعات براساس داده‌های اولیه ثبت شده در سامانه رهگیری استخراج شده است و آمار رسمی محسوب نمی‌شود. افزایش ۱/ ۳ درصدی متوسط قیمت مسکن در این ماه در مقایسه با اسفندماه به رغم کاهش بی‌سابقه یا کم‌سابقه حجم معاملات خرید مسکن در مقایسه با فروردین ماه‌های سال‌های گذشته، حاوی یک پیام مهم از بابت جنس خریداران و فروشندگان حاضر در بازار ملک است.

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد –معادل ۱۰۳ درصد-رشد کرده است؛ فروردین ماه سال گذشته میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به ازای هر مترمربع ۵میلیون و۵۸۴هزار تومان و تورم ماهانه فروردین ۹۷ معادل منفی یک درصد بود؛ این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در فروردین ماه امسال در مقایسه با اسفند در شهر تهران ۱/ ۳ درصد افزایش یافت.  با این حال، آمارهای اولیه حاکی است میزان رشد ماهانه قیمت مسکن در فروردین‌ماه امسال از متوسط تورم ماهانه مسکن در سال ۹۷ کمتر بوده است؛ میانگین تورم ماهانه مسکن در سال ۹۷ معادل ۸/ ۵ درصد بود؛ این موضوع نیز از یک زاویه امیدوارکننده به نظر می‌رسد و می‌تواند علائمی از کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در ماه‌های بعد محسوب شود. فروردین‌ماه سال گذشته همچنین ۴۵۰۰فقره معامله خرید مسکن به ثبت رسید که در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۶ معادل منفی۵ درصد و در مقایسه با اسفند ۹۶ برابر با منفی ۵۷ درصد افت کرد.

این در حالی است که براساس داده‌های اولیه میزان افت حجم معاملات مسکن در فروردین ماه امسال در مقایسه با فروردین و اسفند سال ۹۷ به مراتب بیش از این میزان بوده است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.