نقشه راهنما برای بلندمرتبه‌سازی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری از تهیه نقشه راهنما برای بلندمرتبه‌سازی در شهرها خبر داد

0 نظر
محمدسعید ایزدی با بیان اینکه نگاه به تدوین طرح‌های جامع شهرها تغییر کرده است، گفت: ۵ شهر به‌صورت پایلوت برای تدوین طرح جامع با رویکرد جدید انتخاب‌شده‌اند. وی افزود: باید برای تعیین تکلیف موارد مذکور سریعا اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین باید تلاش شود تا راه‌حلی مناسب برای یافتن یک فهم مشترک از مسائل و تحولات پیش روی شهرسازی کلان‌شهرها از سوی دولت و شهرداری‌ها پیدا شود. وی با اشاره به اینکه علت بسیاری از مشکلات کلان‌شهرها در دوری دولت و شهرداری‌ها از همدیگر است، افزود: امیدوارم با چنین جلساتی این دوری کمتر شده و هر دو مجموعه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

ایزدی بر تداوم جلسات معاونت شهرسازی و معماری با معاونان شهرسازی و معماری کلان‌شهرها تاکید کرد و ادامه داد: برخی از مسائل کلان‌شهرها در سطح ملی است و باید تلاش شود مشکلات آنها در سطوح بالاتری حل‌وفصل شوند، البته برخی مسائل نیز نیاز به نگاه کلی‌نگر ندارد و می‌تواند در سطح همان استان و توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان پیگیری شود. وی تصریح کرد: همیشه نگاه وزارت راه و شهرسازی به شهرداری‌ها در این سال‌ها نگاهی منفی بوده است با این‌حال در این دوره تلاش شده تا چنین نگاهی از بین رفته و تصمیمات همگی در یک راستا و به نفع مردم گرفته شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید از انفعالی که در شهرها دچار آن شده است خارج شود، اظهار کرد: هسته‌های میراثی درون شهرها یک ظرفیت بزرگ است که باید از آنها به‌درستی استفاده شود بااین‌حال نباید ضوابط این سازمان باعث شود تا طرح‌های توسعه شهری متوقف‌شده و شهرها قفل شوند. وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات کلان‌شهرها نیاز به بخشنامه و ضوابط جدید ندارد و فقط از طریق جلسات هم‌فکری و استفاده از انتقال تجربیات دیگر کلان‌شهرها می‌توان آنها را حل کرد، افزود: ما در حال حاضر در ابتدای راه تغییر نگاه به طرح‌های جامع هستیم و تنها افرادی که می‌توانند دید درستی در تدوین چنین طرح‌هایی به ما دهند مطمئنا معاونان شهرسازی و معماری شهرداری‌ها خواهند بود. ایزدی با بیان اینکه در ۵ شهر کشور تهیه طرح جامع جدید به‌صورت پایلوت آغازشده است، اظهار کرد: اساسا مسیر توسعه شهر تنها از طریق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری نمی‌گذرد و تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های دخیل در امور شهر باید رویکردهای خود را طبق طرح جامع تغییر دهند. معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کارگروه سیما و منظر در شهرداری‌ها از مسیر اصلی خود خارج‌شده است، ادامه داد: در بسیاری از شهرها این حوزه محدود شده است به نظریات اشخاص و سلایق آنها؛ در حالی که باید به مسیر اصلی خود که همانا ارتقای کیفیت ساخت و منظر است بازگردد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.