جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه یک شهر تهران

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به منظور رعایت حقوق شهروندان و اطلاع‌رسانی شفاف، نقشه‌ پهنه‌های گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه یک شهر تهران را اعلام کرد

0 نظر
پیرو مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵ موضوع تهیه نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران با توجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر با همکاری و محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شد و اولین نقشه‌ها نیز برای شهر تهران تهیه شد.

بر اساس اعلام شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران برای شهرداری و دستگاه‌های ذی‌مدخل ارسال شده است.

بر اساس تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، شناسایی پهنه‌ها گسلی کمک می‌کند تا ساخت و سازهایی که در این عرصه‌ها وجود دارد مقاوم‌سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تولید شده است.

در همین رابطه،محمدسعید ایزدی اعلام کرد: آنچه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اطلاع عمومی نقشه‌های پهنه‌های گسلی مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.

وی در عین حال تاکید کرده است: به منظور هرگونه سوء‌استفاده از نقشه پهنه‌های گسلی موارد فوق تهیه شده و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌های گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری معتبر است.


بر اساس اطلاعات درج شده در سایت شهرداری تهران، منطقه يك شهرداری، در بلندای تهران و با وسعتی حدود ۴۹.۶ كيلومترمربع بر اساس داده های آماری بیش از ۴۸۷ هزار نفر جمعيت را در خود جای داده است. اين در حالی است كه انبوه ساختمانهای آماده و نيمه وقت در آينده ای نزديك جمعيت منطقه را به مرز ۵۰۰ هزار نفر خواهد رساند. مختصات جغرافيايی اين منطقه از طرف شمال محدود به ارتفاعات ۱۸۰۰ متری دامنه جنوبی كوههای البرز، از جنوب به بزرگراه شهيد چمران حد فاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آيت الله صدر و از غرب به اراضی رودخانه دركه و از شرق نيز به انتهای بزرگراه ارتش – كارخانه سيمان و منبع نفت شمال شرق تهران محدود می شود.

اين منطقه به لحاظ طراحی شهری دارای بافتی روستايی است و می توان آن را باغ شهر ناميد. شميرانات كه در دامنه كوهپايه های البرز جنوبی واقع است به دليل نيمه كوهستانی بودن و ساختاری ويژه كه آميزه ای از شهرسازی مدرن و سنتی است، اگرچه عرصه مشكلات بيشتری در فعاليتهای عمرانی است اما به عنوان ساختگاهی قديمی، با اهميت و دارای ويژگی‌های آب و هوايی، زمينه و اقتضای كارهای عمرانی بيشتری را داشته و دارد.

ناگفته پيداست كه منطقه يك، به دليل جذابيتهای گوناگون، در سالهای اخير آماج ساخت و سازهای فراوان بوده و هجوم سرمايه گذاران عمده بخش ساختمان به اين منطقه، مشكلات فراوانی را برای ساكنان قديمی شميران از يك سو و متوليان شهرداری از سوی ديگر به بارآورده است.

از آنجا كه بازده سرمايه گذاران بخش ساخت و ساز در اين منطقه به مراتب بيشتر و بالاتر بوده رويكرد آنان به منطقه يك روندي جدي و بيشتر از حدود متعارف داشته است.
اين واقعيت، سبب ساز بحث ها و جدال های بسياری در منطقه يك بوده، چرا كه شهرداری ملزم به اجرای قوانين و آيين نامه های مربوط به گسترش شهر بوده و انبوه سرمايه گذاران بخش ساختمان نيز در موارد بسيار، مايل به ناديده گرفتن مقررات و كسب سود بيشتر بوده اند. از اين رو شهرداری منطه يك در اين اواخر به ويژه بعد از دستور توقف فروش مازاد تراكم از سوی شهرداری وقت تهران بيشتر درگير مسائل حاشيه ای بوده است.

با اين همه مجموعه شهرداری منطقه يك درگير و دار تمامی اين مشكلات وظايف عمرانی و بهسازی منطقه را با جديت دنبال كرده است. برای برنامه ريزی و اجرای طرحهای عمرانی هماهنگی، همكاری و همفكری با نهادهای منطقه از جمله فرمانداری، شركت آب و فاضلاب، آموزش و پرورش، مخابرات، برق و گاز و ديگر ارگانها در دستور كار منطقه قرار داشته و دارد چرا كه اين نوع هماهنگی ها كه ضرورت كارهای عمرانی است، بسياری از مشكلات بعدی را از ميان بر می دارد و طرحها را از جامعيت بيشتر برخوردار می سازد.

جلب مشاركت عمومی و برخورداری از ديدگاههای مردم به ويژه متخصصان و صاحبنظران يكی ديگر از محورهای مورد توجه شهرداری منطقه يك بوده كه به جزئيات آن اشاره خواهد شد.

مطالعه بنيادی و فراگير طرحها پيش از اجرا، از ديگر اقدامات شهرداری منطقه بشمار مي آيد. اين ابتكار به منظور جلوگيری از دوباره كاری و مشكلات بعدی بوده و برای تحقق آن، طرحهای ارائه شده از سوی مهندسان مشاور، توسط گروههای ديگر مهندسی از بخش های دولتی، خصوصی و دانشگاهی نيز مورد مطالعه و بازبينی دقيق قرار ميگيرد و حاصل و دورنمای آن مشخص شده است و به اين مهم نيز با دقت در شهرداری منطقه يك پرداخته شده است.

توسعه فضاي سبز به عنوان يكی از ويژگيها و وجوه تمايز منطقه يك با ايجاد بوستان های تازه و هرس نهال و درختان بيشتر همراه با حفظ و رسيدگی به فضاي سبز و انبوه درختان موجود، توسعه و ترميم راههای دسترسی جهت سهولت سفرهای بين شهری و نيز انجام خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی به منظور پاسخگويی به نيازهای اساسی شهروندان به ويژه نسل جوان از محورهای اصلی برنامه های عمرانی بوده است.

از همين رو شهرداری منطقه يك در سالهای اخير بيشترين كار و تلاش را در آبادانی منطقه حفظ جايگاه آن با توجه به عموميت منطقه به عمل آورده است.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.