فرمان شناسایی اراضی بایر

رئیس‌جمهور به عالی‌ترین مقامات دولتی در استان‌های کشور دستور داد با شناسایی زمین‌های بایر در تمام استان‌ها این اراضی را برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در اختیار وزارت راه‌و شهرسازی قرار دهند

0 نظر
حسن روحانی، رئیس‌جمهور، دیروز در راستای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری و عمل به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به استانداران سراسر کشور فرمان داد تمام اراضی بایر متعلق به دولت را شناسایی و از طریق واگذاری این اراضی به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری همکاری کنند.

براساس ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۸۷،کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی که ۱۰۰ درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود به وزارت راه و شهرسازی، براساس درخواست این وزارتخانه با فوریت اقدام کنند. این اولین‌بار است که رئیس‌جمهور با استفاده از یک مسیر تازه برای واگذاری اراضی دولتی به‌منظور ساخت مسکن ونوسازی بافت‌های فرسوده استانداران را مکلف به همکاری برای شناسایی زمین‌های دولتی برای اجرای مهم‌ترین طرح دولت در عرصه تامین مسکن کرده است. تا پیش از این به دلیل مقاومت دستگاه‌ها و عدم همکاری آنها برای اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی مسکن این بند از قانون اجرایی نشد و عملا اراضی تحت مالکیت دولت که تعداد آنها در شهرهای مختلف از جمله پایتخت قابل توجه است در اختیار طرح‌های تامین مسکن قرار نگرفته و به‌صورت بایر رها شده است. رئیس‌جمهور برای تحقق این ماده قانونی دیروز این ماموریت مهم را به استانداران سراسر کشور واگذار کرد. حسن روحانی صبح دیروز در جلسه هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اعلام کرد: دستگاه‌های دولتی موظفند اراضی متعلق به خود در بافت‌های فرسوده را در اختیار وزارت راه و شهرسازی بگذارند و این وزارتخانه باید برای ساخت خانه، بخش خصوصی را دعوت به همکاری کند، در این فرآیند ۵۰ درصد به‌عنوان سهم توسعه‌گر و ۵۰ درصد به‌عنوان سهم دولت تعیین می‌شود؛ دولت زمین را همراه با خدمات برق، آب و مجوزکار مجانی در اختیار سازنده قرار خواهد داد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این زمینه در سال ۹۷ بنا شد دولت هرجا زمین دارد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد و برای این کار تمام استاندارها ماموریت دارند اراضی دولتی را شناسایی و به وزارت راه و شهرسازی معرفی کنند. وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی نیز موظفند اراضی شناسایی شده را در اختیار وزارت راه و شهرسازی بگذارند و این وزارتخانه باید برای ساخت خانه بخش خصوصی را دعوت به همکاری کند، ۵۰ درصد سهم توسعه گر و نیم دیگر،  به‌عنوان سهم دولت برای تحقق اهداف تعریف شده در طرح ملی بازآفرینی شهری است. روحانی افزود: دولت باید این موضوع را به نحوی منظم دنبال کند. وی تصریح کرد: در بافت فرسوده همه باید تلاش کنند تا شاهد تحولی بزرگ در امر نوسازی و تامین مسکن در سال جاری و سال‌های آینده باشیم؛ این یک زمینه بزرگ برای اشتغال است و خانه‌اولی‌هایی که می‌خواهند خانه بخرند نیز  از این رویداد منتفع خواهند شد. اجرای طرح بازآفرینی شهری به‌عنوان مهم‌ترین طرح فعلی دولت در حوزه تامین مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده از ۱۹ بهمن سال گذشته با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز شد؛ در قالب این طرح بناست ظرف مدت ۵ سال مجموعا ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در محدوده‌های هدف نوسازی از طریق واگذاری اراضی در اختیار دولت به توسعه‌گران برای ساخت مسکن احداث شود؛ از این واحدها برای اسکان ساکنان بافت‌ها و واحدهای مسکونی فرسوده به منظور نوسازی و بهسازی سایر محدوده‌های هدف استفاده خواهد شد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.