پیش‌بینی مثبت از بازار مسکن ۹۷

وزیر راه و شهرسازی با اعلام رشد ۷ درصدی مسکن در سالی که گذشت، پیش‌بینی کرد این رشد در سال ۹۷ به شکل فزاینده ادامه یابد

0 نظر
آخوندی در جریان برگزاری مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بانک مسکن را اقدامی سنجیده در جهت تجهیز مالی خانه‌‌اولی‌ها عنوان کرد و گفت: تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند و بخش قابل توجهی از آنها در سال ۹۷ به شکل تقاضای قطعی وارد بازار خرید مسکن می‌شوند و باعث رشد مثبت و چشمگیر بخش مسکن در سال جدید خواهند شد. وی افزود: مدل صندوق پس انداز مسکن یکم به گونه‌ای نیست که تقاضای ناگهانی در حجم بالا برای خرید مسکن ایجاد کند از طرفی، هزینه تمام شده تسهیلات در این صندوق چون که سود به سپرده‌گذاری‌ها تعلق نمی‌گیرد، پایین‌تر از سایر روش‌های تجهیز منابع برای پرداخت تسهیلات مسکن است. در حقیقت آنچه باعث موفقیت این مدل تامین مالی مسکن شده آن است که به خانه‌اولی‌های سپرده‌گذار در صندوق سودی پرداخت نمی‌شود بنابراین قیمت تمام شده بانک مسکن صرفا به هزینه‌‌های جاری مرتبط با آن محدود می‌شود و نیازی به پرداخت یارانه تسهیلات نیست.

آخوندی در عین حال تاکید کرد: نکته مهم درباره فعالیت و عملکرد صندوق پس‌انداز مسکن یکم با توجه به استقبال گسترده متقاضیان و همچنین طرح کاهش نرخ سود تسهیلات آن، چگونگی تعادل‌بخشی به منابع و مصارف است که برای تامین منابع کمکی باید سرمایه بانک مسکن افزایش پیدا کند. در این راستا، نرخ تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در حال حاضر ۸ درصد است اما به دنبال آن هستیم که این نرخ به ۶ درصد کاهش پیدا کند. وزیر راه و شهرسازی همچنین سقف‌های متفاوت تسهیلات خرید مسکن یکم در شهرهای بزرگ و کوچک را به نفع تعادل‌بخشی جمعیت در کشور به نفع افزایش جمعیت شهرهای دارای ظرفیت عنوان کرد و گفت: در شهرهای کوچک، قدرت این تسهیلات تا ۸۰ درصد قیمت خرید مسکن است در حالی که در کلان‌شهرها، این نسبت کمتر از ۵۰ درصد است. آخوندی از مطرح شدن طرح کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یکم به ۶ درصد در جلسه شورای پول و اعتبار نیز خبر داد.

رشد بادکنکی شهرها با وجود فرسودگی از درون

وزیر راه و شهرسازی با حضور در مراسم سی و نهمین سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل حساب ۱۰۰ آغاز به کار کرد، از شکل بدقواره توسعه شهرها انتقاد کرد. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا- عباس آخوندی صبح دیروز با حضور در مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن گفت: دولت در بخش مسکن قصد دارد با اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری، دو مشکل حاد کالبدی و اجتماعی شهرها را حل و فصل کند.

وی افزود: این دو مشکل در دو محدوده متضاد شهری شکل گرفته‌اند. درون شهرها به هسته فرسوده مناطق شهری تبدیل شده به‌طوری که بافت‌های فرسوده شهرهای کشور با انواع معضلات اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی از بابت کلنگی بودن خانه‌ها و ناپایداری بناها و همچنین خطر تخریب و آسیب در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساز روبه‌رو هستند. از طرف دیگر، محدوده بیرون شهرها به‌خصوص شهرهای بزرگ به شکل بادکنکی رشد غیررسمی پیدا کرده و معضل حاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد را به‌وجود آورده است. در بافت‌های ناکارآمد بیرون و درون شهرها، حدود ۲۰ میلیون نفر ساکن هستند. وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: دولت با اجرای طرح ملی بازآفرینی قصد دارد سالانه دست کم به مدت ۵ سال، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده احداث و نوسازی کند. آخوندی با انتقاد از چهره فیزیکی شهرهایی همچون تهران، اصفهان،‌ شیراز و مشهد گفت: قطع پیوند اجتماعی و مسائل انسانی در شهرها مشکلی است که از بدقیافه شدن چهره کالبدی شهرها نشات می‌گیرد. این بدقیافه شدن حاصل عدم رسیدگی به مسائل شهرسازی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مجموعه شهری تهران در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون نفر ساکن هستند در حالی که در پایتخت (شهر تهران)، کل جمعیت ساکن حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است. این دو عدد بیانگر رشد بادکنکی اطراف کلان‌شهر تهران است که تبعات آن به شکل تحمیل شدن جمعیت روز به پایتخت و تکمیل استفاده از ظرفیت‌های زیست محیطی تهران همچون هوا و آب شرب است. در این شرایط، سخت شدن زندگی در کلان شهرها، نتیجه این مدل رشد شهری می‌تواند باشد. آخوندی در ادامه صحبت خود، به ماموریت‌هایی که اوایل انقلاب برای نهادهایی همچون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مسکن ترسیم شد نیز اشاره کرد و گفت:‌ یکی از موضوعات مهم اول انقلاب حاشیه‌نشینی در اطراف تهران و شهرهای بزرگ بود و همین امر نیز موجب صدور فرمان تاریخی حضرت امام برای تشکیل حساب ۱۰۰ شد.

همان زمان هم بحث اصلی، بحث رشد حاشیه‌ شهرهای بزرگ و پرجمعیت و شرایط بسیار ناهنجار در خارج از محدوده اصلی شهرها بود. بنابراین پرداختن به موضوع بافت‌های ناکارآمد شهری، یک سیاست درست و مناسب و ضروری در این دوره زمانی است. آخوندی در عین حال کارنامه سه دهه سیاست‌گذاری در حوزه تامین مسکن به‌خصوص برای اقشار ضعیف جامعه –از جمله ماموریت‌های بنیاد مسکن- را مورد نقد قرار داد و گفت‌:‌ سیاست‌هایی همچون توسعه شهرهای جدید یا اجرای طرح مسکن مهر طی سال‌های اخیر چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. چرا که هیچ‌کدام نتوانست موضوع تامین مسکن را به شکل واقعی و موثر حل و فصل کند بلکه همه آنها به نوعی به توسعه حاشیه‌نشینی دامن زد. در حال حاضر حدود نیمی از ظرفیت مسکونی شهرهای جدید خالی است و از سکونت در آنها استقبال نمی‌شود.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.