سند مدل‌سازی اطلاعات مسکن در دست طراحی

سند استراتژیک مدل‌سازی ساختمان با عنوان BIM به‌عنوان مدل‌سازی اطلاعات ساختمان کمک می‌کند تا با نگاهی جامع نگر راه حل‌های یکپارچه و کارآمد در حوزه ساخت‌وساز ارائه دهیم

0 نظر
برای وزارت راه و شهرسازی BIM به معنای مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی از ابتدا تا انتهای فرآیند ساخت، به این دلیل اهمیت دارد که هیچ‌کدام از راه‌حل‌هایی که پیش‌تر مورد استفاده و تاکید بودند نتوانستند انتظارات مورد نیاز برای ارتقای کیفیت ساختمان‌ها را برآورده کنند. زیرا نگاه و دید کل‌نگرانه به همه جوانب ساختمان نداشتند اما BIM این خصوصیت را دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از مسائل را در صنعت ساخت و ساز حل کند. معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: وقتی ساختمان با سیستم BIM ساخته می‌شود، دقیقا می‌دانیم که چه مراحلی در حال رخ دادن است و اگر احیانا مشکل و چالشی هم وجود دارد در جریان این چرخه مربوط به کدام بخش است و به همین دلیل مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی راهکاری کارآمد و به روز برای ارتقای کیفیت ساخت و سازها است.

مظاهریان ادامه داد: در BIM با استقرار مدیریت پروژه هم اجزای ساخت و ساز در جای درست خود قرار می‌گیرند و هم در مباحثی از جمله بحث نگهداری ساختمان و حتی تخریب و نوسازی ساختمان نیز در این سیستم راهکار وجود دارد؛همچنین بخش تکنیکال BIM بخش مهمی است که در این بخش موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز باید موردتوجه قرار بگیرند.  مظاهریان با بیان اینکه هیچ یک از راه حل‌هایی که تاکنون برای نجات صنعت ساختمان مطرح شده به اندازه الگوسازی اطلاعات صنعت ساختمان (BIM) موفق نبوده است، اظهار کرد: در این مدل از ابتدایی ترین مرحله ساخت و ساز شامل برنامه ریزی تا مستندسازی فعالیت‌های ساخت و ساز، تحلیل و آنالیز ساختمان‌ها، مدیریت پروژه، تعمیر و نگهداری ساختمان و حتی تخریب و نوسازی سازه پیش‌بینی و طراحی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در آمریکا پیاده‌سازی مدل BIM از سال ۲۰۰۳ شروع شد. در کشورهایی همچون فنلاند، سنگاپور و بریتانیا نیز الگوهای خوبی وجود دارد که باید ایران از آنها درس آموزی لازم را داشته باشد تا بتواند فاصله خود را در این زمینه با دنیا به حداقل برساند. مظاهریان افزود: در انگلستان از سال ۲۰۱۶ استفاده از BIM در ساختمان‌های دولتی اجبار شد. وی تصریح کرد: اگر این فاصله با دنیا را در امر BIM کوتاه نکنیم حتی مصالح ساختمانی ما و سایر صنایعی که در امر ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند در دنیا دیده نمی‌شوند و با این وضعیت حتی اگر بهترین در و پنجره و سایر محصولات ساختمانی ساخته شوند بازاری در دنیا نخواهند داشت. به این معنا حتی سیمان و سایر مصالح ساختمانی نیز از قرار گرفتن در بازار بین‌المللی برای فروش باز می‌مانند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیمه‌ها را نیز از الزامات صنعت ساخت و ساز و نظام مسوولیت عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد بیمه یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت ساخت و ساز است که باید روی این موضوع، اقدامات لازم انجام گیرد. وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت بیمه در ارتقای کیفیت ساخت و سازها، وزارت راه و شهرسازی نیز در اصلاح آیین نامه و اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آن را مورد توجه ویژه قرار داده است.

منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.