تبعات تاخیر در ساخت وساز

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درخصوص تحولات شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در تابستان امسال، تبعات تاخیر در ساخت و سازهای جدید را در شکل افزایش هزینه ساخت ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی نشان می‌دهد

0 نظر
براساس این گزارش، آن دسته از سازندگانی که در نیمه اول امسال با یک فصل تاخیر فعالیت‌های ساختمانی خود را آغاز کرده‌اند مصالح ساختمانی موردنیاز خود را ۷ درصد گران‌تر از ابتدای سال خریداری کردند. شاخص قیمت مصالح ساختمانی در تابستان امسال ۷ درصد نسبت به بهار ۹۶ افزایش یافت. این موضوع نشان می‌دهد آن دسته از سازندگانی که تنها یک فصل ساخت و ساز‌های خود را به تاخیر انداخته‌اند مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای تامین مصالح شدند؛ درحالی که اگر این سازندگان یک فصل قبل شروع به ساخت‌و ساز می‌کردند می‌توانستند مصالح مورد نیاز خود را با قیمت کمتری تهیه کنند.کارشناسان این موضوع را از مهم‌ترین تبعات تاخیر در ساخت مسکن در مقطع زمانی حاضر عنوان می‌کنند و در عین حال معتقدند با توجه به نوسان قیمت مصالح احتمال دارد سرمایه‌گذارانی که فعالیت‌های ساختمانی خود را دیرتر آغاز ‌کنند مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای خرید مصالح ساختمانی شوند.

شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران تابستان امسال به عدد ۶/ ۲۱۱ رسید که نسبت به تابستان سال قبل ۴/ ۱۳ درصد افزایش یافته است؛ این شاخص تابستان سال گذشته، ۶/ ۱۸۶ بود. همچنین بهار امسال شاخص کل قیمت مصالح ساختمان‌های مسکونی شهر تهران عدد ۱/ ۱۹۷ بود که نسبت به بهار سال ۹۵، با ۷ درصد افزایش همراه شد؛ شاخص کل قیمت مصالح ساختمانی شهر تهران در بهار سال گذشته ۹/ ۱۸۳ بود. به این ترتیب، شیب تغییرات نقطه‌ای قیمت مصالح نیز صعودی شده است.بیشترین رشد شاخص‌ کل قیمت مصالح ساختمانی شهر تهران در تابستان امسال مربوط به گروه آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره و نرده معادل ۶/  ۴۱ درصد افزایش نسبت به تابستان سال گذشته بوده است. این گزارش نشان می‌دهد تابستان امسال در مقایسه با تابستان ۹۵، شاخص قیمت گروه شیشه نیز ۵/ ۴ درصد کاهش داشته است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.