رفع چالش بی‌اطلاعی از وضعیت بازپرداخت اقساط

با فراهم شدن یک امکان تازه، مسیر میانبر برای دسترسی همه وام‌گیرندگان به جزئیات مربوط به پرداخت اقساط تسهیلات خرید مسکن فراهم شد

0 نظر
همزمان با راه‌اندازی سامانه بانکداری اینترنتی بانک مسکن، امکان دسترسی و اطلاع لحظه‌ای همه وام گیرندگان از میزان و زمان پرداخت اقساط، مانده بدهی و همچنین جرایم احتمالی ناشی از دیرکرد پرداخت قسط فراهم شده است تا از این طریق دریافت‌کنندگان انواع تسهیلات خرید مسکن اعم از وام خانه‌اولی‌ها از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق، دریافت‌کنندگان سایر تسهیلات و به خصوص خریداران مسکن مهر بدون نیاز به مراجعه به شعب بانک عامل بخش مسکن، بتوانند به‌صورت مجازی و تنها با یک کلیک روی لینک پرداخت قسط در این سامانه، کارنامه سوابق قبلی و مانده تعهدات مربوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافت شده را مشاهده کنند.

هم‌اکنون برخی از وام‌گیرنده‌ها به دلیل عدم اطلاع از ریز جزئیات مربوط به زمان و مانده بدهی یا رقم دقیق پرداخت اقساط، در فهرست افراد بدحساب بانک عامل بخش مسکن قرار می‌گیرند و در نتیجه مشمول جرایم احتمالی ناشی از دیرکرد پرداخت قسط می‌شوند؛ این در حالی است که برخی از این افراد از توان و تمکن مالی کافی نیز برخوردارند و تنها به دلیل عدم اطلاع کافی از زمان پرداخت اقساط و تاخیر در مراجعه به شعب برای اطلاع از وضعیت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافت شده، جزو لیست مشتریان بدحساب قرار می‌گیرند.

 این موضوع در میان دریافت‌کنندگان وام مسکن مهر بیش از سایر وام‌گیرنده‌ها مشاهده می‌شود. امکان مجازی برای دسترسی لحظه‌ای به‌صورتحساب پرداخت اقساط تسهیلات خرید مسکن هم‌اکنون ساده‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر اطلاع صاحبخانه‌های وام‌گیرنده از مناسبات بانکی آنها با بانک پرداخت‌کننده وام مسکن است؛ این‌درحالی است که با راه‌اندازی این مسیر میانبر، نه تنها شدت نیاز به سفرهای درون شهری و مراجعه به شعب بانک عامل برای اطلاع از صورت‌حساب مربوط به مانده تسهیلات، معوقات ومبالغ مربوط به جرایم احتمالی کاهش می‌یابد و بار ترافیکی شهر از بابت مراجعه حضوری وام‌گیرنده‌ها به شعب کم می‌شود، بلکه حجم تاخیردر پرداخت اقساط و در نتیجه میزان بدهی و جرایم متقاضیان در قبال بانک عامل بخش مسکن نیز با کاهش چشمگیر مواجه می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، پایگاه خبری بانک مسکن نیز با اشاره به مزیت‌های این امکان تازه برای وام‌گیرنده‌ها جزئیات مربوط به نحوه استفاده کاربران از این سامانه اینترنتی را توضیح داده است.

براساس این گزارش، با استفاده از این سامانه اینترنتی امکان گزارش‌گیری لحظه‌ای از وضعیت پرداخت اقساط تسهیلات مسکن به‌صورت آنلاین و مجازی برای تسهیلات‌گیرندگان فراهم شده است؛ درحالی که این امکان برای تمام انواع تسهیلات خرید مسکن دریافت شده از سوی تسهیلات‌گیرندگان اعم از وام‌گیرندگان صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات و سایر تسهیلات بانک عامل بخش مسکن به خصوص تسهیلات مسکن مهر قابل استفاده است.

بر این اساس، تمامی تسهیلات‌گیرندگان می‌توانند در هر زمان و در هر مکانی با صرف زمانی بسیار اندک تمامی اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت بازپرداخت تسهیلات خود اعم از مبلغ کل تسهیلات، مبلغ کل اقساط، مانده بدهی، مانده جریمه، مانده معوقه، تعداد کل اقساط، مانده کارمزد، کسری از قسط و تعداد اقساط پرداخت شده را مشاهده کنند. این درحالی است که در این سامانه اینترنتی، کاربران (تسهیلات‌گیرندگان) قادر خواهند بود علاوه بر مشاهده زمان سررسید اولین قسط از زمان دقیق سررسید قسط بعدی در هر مرحله اطلاع پیدا کنند.

بانک عامل بخش مسکن با راه‌اندازی سامانه اینترنتی مشاهده آخرین وضعیت و جزئیات پرداخت اقساط تسهیلات‌گیرندگان مسکن، چالش عدم اطلاع از وضعیت بازپرداخت اقساط را برای تسهیلات‌گیرندگان برطرف کرده است.

در این سامانه همچنین تسهیلات‌گیرندگان می‌توانند با مشاهده تمامی اطلاعات مربوط به دریافت تسهیلات اعم از اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی صاحب حساب، شماره حساب و شماره کارت اقساط خود را مشاهده کنند و در صورت عدم تطابق با شماره حساب و کارت خود نسبت به اصلاح مشکل ایجاد شده به سرعت مطلع شوند و اقدام کنند.

این سامانه اینترنتی اکنون به آدرس https://epayment.bank-maskan.ir در اختیار و در دسترس تسهیلات‌گیرندگان انواع وام‌های مسکن قرار دارد؛ تسهیلات‌گیرندگان می‌توانند با مراجعه به این سایت، پس از انتخاب گزینه سامانه بانکداری الکترونیک، گزینه پرداخت قسط را در نوار نارنجی رنگ سمت راست صفحه مانیتور انتخاب کنند و پس از کلیک مجدد روی گزینه پرداخت قسط، به بخش مربوطه برای اطلاع از آخرین وضعیت و جزئیات پرداخت اقساط تسهیلات مسکن وارد شوند؛ در این قسمت با وارد کردن شماره کارت تسهیلات، افراد به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که در آن آخرین وضعیت و ریز جزئیات مربوط به پرداخت اقساط از سوی تسهیلات‌گیرندگان به تفکیک نمایش داده شده است.

کاربران و تسهیلات‌گیرندگان با ورود به این سامانه نه تنها قادر به صحت‌سنجی اطلاعات هویتی خود، ثبت شده در سامانه بانک عامل بخش مسکن به‌عنوان تسهیلات‌گیرنده هستند بلکه برای اطلاع از جزئی‌ترین اطلاعات مربوط به پرداخت اقساط تسهیلات از مراجعه به شعب بانک بی‌نیاز می‌شوند.

از طریق این سامانه همچنین دریافت‌کنندگان تسهیلات مسکن می‌توانند با محاسبه مابه‌التفاوت تعداد کل اقساط تسهیلات و تعداد اقساط پرداخت شده، تعداد دقیق اقساط باقی‌مانده را نیز محاسبه کنند؛ همچنین با اطلاع تسهیلات‌گیرندگان از زمان اتمام اقساط تسهیلات، امکان برنامه‌ریزی مالی برای آنها به منظور انجام اقدامات بعدی نیز فراهم می‌شود.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.