ثبات قیمت‌ها تا پایان شهریورماه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه بازار مسکن کشش ندارد که قیمت‌ها افزایش یابد، گفت: قدرت خرید متقاضیان پایین است و قیمت‌ها قطعاً تا شهریور ماه ثابت خواهد بود

0 نظر
بازار مسکن از سال 92 تا اواخر سال 95 در رکود مطلق به سر می‌برد. همه ساله در ماه اسفند مالکان با مراجعه به مشاوران املاک قیمت واحدهای مسکونی خود را درصدی افزایش می‌دادند و عنوان می‌کردند که چون سال جدید تورم افزایش خواهد یافت بنابراین قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مشاوران املاک نیز به مالکان تذکر می‌دادند که واحدهای مسکونی آنها با همین قیمت‌ها هم به فروش نمی‌رسد و خریداری برای آن وجود ندارد پس چرا قیمت پیشنهادی خود را افزایش می‌دهید؟

رئیس اتحادیه املاک اضافه کرد: نتیجه این که مشاوران املاک هیچ نقشی در بالا بردن قیمت مسکن ندارند چرا که به خوبی آمارها نشان می‌دهد وقتی سال جدید آغاز می‌شد قیمت‌ها به هیچ عنوان افزایش نمی‌یافت.

عقبایی تأکید کرد: با آغاز سال جدید وقتی مالکان می‌دیدند بازار مسکن کشش ندارد از قیمت‌های پیشنهادی خود صرف‌نظر کرده و به قیمت‌های قبل برمی‌گشتند و اتفاقاً متقاضیان رغبتی برای خرید همان واحدهای مسکونی با قیمت‌های قبلی نیز نشان نمی‌دادند.

* قدرت خرید در حدی نیست که قیمت مسکن افزایش یابد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، افزود: بازار مسکن کشش آن چنانی ندارد و قدرت خرید به این شکل نیست که بتواند قیمت مسکن افزایش یابد و برای این واحدهای مسکونی متقاضی وجود داشته باشد چرا که جهش قیمت در سال‌های 85،  86،  92 و 91 به گونه‌ای بوده است که قدرت خرید متقاضیان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، هر چند معتقدیم که سایر کالاهای مرتبط با ساخت‌وساز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

*پیش‌بینی ما این بود که رونق از نیمه دوم سال 96 انجام خواهد شد

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این بوده است که رونق از نیمه دوم سال 96 انجام خواهد شد اما تا زمانی که سیاست‌های پولی و بانکی اصلاح نشود رشد آن چنانی در معاملات مسکن را شاهد نخواهیم بود. بنابراین امیدواریم سیاست‌های پولی و بانکی در مجلس مورد بازبینی قرار بگیرد.

عقبایی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی بازار مسکن به سمت و سویی می‌رود که نمی‌توان به خوبی و با قاطعیت در مورد آن اظهارنظر کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: عملاً فروردین ماه سال 96 بازار مسکن تعطیل بود و اردیبهشت ماه نیز به دلیل در پیش بودن انتخابات بازار مسکن در یک انتظار بی‌سابقه‌ای فرو رفته بود،بنابراین ماه خرداد نیز به دلیل سپری کردن ماه مبارک رمضان عملاً خرید و فروش آن چنانی صورت نگرفت و بازار مسکن استارت خود را از تیر ماه زده است.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی ما این است که روند صعودی معاملات مسکن از نیمه دوم سال 96 آغاز شود البته این به این معنی نیست که به محض ورود به ماه مهر باید بازار مسکن رونق بگیرد اما آنچه که با قاطعیت می‌توان اعلام کرد این است که قیمت مسکن تا شهریور ماه رشد نخواهد داشت.

به گفته عقبایی، پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در حد تورم است آن هم به شرط اینکه معاملات مسکن رونق بگیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: این انتظار که بازار مسکن رونق آن چنانی پیدا کند و شاهد جهش قیمت باشیم وجود ندارد هر چند نمی‌توان از هم اکنون در خصوص روند سیاستگذاری 4 ساله دولت در بخش مسکن اظهارنظر کرد.

وی تأکید کرد: بازار مسکن ایران یک بازار خاص است،نمی‌توانیم گفت از رشد قیمت نفت، قیمت دلار و طلا تأثیرپذیر نیست اما با صراحت می‌توان گفت به دلیل اینکه میان عرضه و تقاضا توازن وجود ندارد و برخی بانک‌ها پول‌های هنگفت خود را وارد بازار مسکن می‌کنند هر اتفاقی در بازار مسکن قابل تصور است.

عقبایی در خصوص آخرین آمار خرید و فروش در شهر تهران، گفت: در 8 روز اول مرداد ماه جاری در شهر تهران 5093 قرارداد خرید و فروش و 5672 قرارداد اجاره گزارش شده است که نسبت به سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته است.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.