تکالیف شهرداری در اتاق مانیتورینگ

پارلمان محلی پنجم پایتخت با راه‌اندازی یک سامانه جامع بنا دارد بیش از 4 هزار مصوبه تمامی چهار دوره گذشته شورای شهر تهران را در یک اتاق مانیتورینگ قرار دهد تا از یک‌سو منتخبان شورای شهر در دوره‌های آتی به‌راحتی و بدون تضییع وقت به سابقه مصوبات شورای پایتخت دسترسی داشته باشند و از سوی دیگر از تصویب طرح‌ها و لوایح تکراری یا مشابه جلوگیری شود

0 نظر
طی دوره‌های گذشته شورای شهر تهران، تصویب طرح‌ها و لوایح تکراری، مشابه و ناقص به دلیل عدم دسترسی سریع و آسان به آرشیو اطلاعات مصوبات گذشته سبب شده بود که مصوبات شورا پس از ابلاغ دچار «بی‌اثری» در اجرا شوند، از این‌رو شورای شهر چهارم اواخر سال 93 اقدام به طراحی اتاق مانیتورینگ تکالیف شهرداری تحت عنوان سامانه جامع مصوبات شورای شهر تهران کرد. به گفته ولی‌الله شجاع‌پوریان پیشنهاددهنده این طرح و عضو شورای شهر تهران راه‌اندازی این سامانه که نسخه اول آن بهمن ماه سال گذشته آماده شد و هم‌اکنون در دسترس عموم شهروندان به مصوبات شورای شهر قرار دارد دارای مزیت چهارگانه است. نخست آنکه منتخبان شورای شهر در دوره‌های بعدی شورا می‌توانند به جای آنکه به شکل سنتی و دستی به سوابق مصوبات دوره‌های گذشته در موضوعات مختلف شهری دسترسی پیدا کنند، به راحتی با یک کلیک می‌توانند تمامی اطلاعات یک مصوبه شامل قوانین و مقررات فرادستی مرتبط با مصوبه، زمان تصویب و اعتبار آنهاو... را شناسایی کنند. دومین مزیت ایجاد این سامانه به‌عنوان مخزن یکپارچه اطلاعاتی در شورای شهر جلوگیری از اتلاف وقت برای بررسی طرح‌های دو فوریتی و ضروری است. سومین مزیت این سامانه که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، جلوگیری از وضع مصوبات تکراری و مشابه است.

تجربه دوره‌های گذشته شورای شهر تهران نشان می‌دهد در تمامی دوره‌ها فقدان دسته‌بندی مصوبات پیشین و در نتیجه عدم امکان دسترسی سریع و مطمئن به مصوبات قبلی مرتبط با موضوع طرح و لایحه و همچنین نبود امکان جست‌وجوی سریع و دقیق برای یافتن زمینه‌های قبلی تصمیمات شورا در یک موضوع به‌خصوص همچون بافت فرسوده، باغات و... منجر به تصویب طرح‌ها یا لوایح تکراری می‌شد. چهارمین مزیت راه‌اندازی این سامانه نیز ایجاد امکان شناسایی مصوباتی که نیاز به اصلاح و به‌روز‌سانی دارند، خواهد بود به‌ویژه آنکه این امتیاز برای کارشناسان و پژوهشگران شهری فراهم می‌شود که به مصوبات شورای شهر در زمینه‌های مختلف دسترسی داشته باشند. روند ‌‌همگام‌سازی این سامانه که از سال گذشته در دستور کار شورای شهر بود، روز گذشته با قید دوفوریت در دستور کار پارلمان محلی پایتخت قرار گرفت تا با توجه به رو به پایان بودن عمر این دوره شورای شهر از ایجاد وقفه در راه‌اندازی کامل این سامانه جلوگیری شود اما اعضای شورای شهر تهران که به‌نظر می‌رسد نسبت به اهمیت تصویب این سامانه در روزهای پایانی شورا بی‌توجه هستند، به دو فوریت این طرح رای مثبت ندادند.

اولین تفاوت محتوای اتاق جدید مانیتورینگ تکالیف شهرداری با سامانه قوانین فعلی شورا این است که در سامانه جامع جدید مجموع مصوبات به ثبت رسیده بالغ بر 4هزار و 600 مورد است اما در سامانه کنونی فقط 2 هزار و 600مصوبه شناسایی و ثبت شده است. همچنین در سامانه فعلی قوانین شورا امکان مشاهده مشخصات مصوبه، رای دیوان عدالت اداری، ساختاربندی اجزای مصوبه، وضعیت‌های تنقیحی مصوبه و نسخه نهایی مصوبه وجود ندارد اما در سامانه جدید علاوه بر ایجاد چنین فضایی برای دسترسی به این مصوبات، تمامی تصمیمات شورا در دوره‌های گذشته در سه دسته مصوبات عمومی، باغات و نام‌گذاری ثبت شده‌است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.