حل مشکلات اراضی و املاک اوقافی در تفاهم نامه مشترک بنیاد و سازمان اوقاف

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام وجود ۱۷۵ هزار مورد موقوفه در کشور از خدمات‌رسانی ۱۳۳ بیمارستان موقوفه در کشور خبر داد و گفت: در تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مباحث شرعی و حقوقی به طور کامل رعایت می‌شود و همچنین مشکلات مردمی که نیازمند خدمات و دریافت تسهیلات نیز هستند برطرف خواهد شد

0 نظر
حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و آن سازمان به منظور ساماندهی به اراضی و املاک اوقافی در روستاها و شهرهای کوچک، گفت: یکی از موضوعات مهمی که لازم است مورد توجه قرار بگیرد ایجاد وحدت رویه بین دستگاه‌های مختلف و حل و فصل برخی از مشکلات مردم است که خوشبختانه با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد مسکن و سازمان اوقاف و امور خیریه مشکلات املاک و اراضی اوقافی با کار کارشناسی و حقوقی حل و فصل خواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ما در روستاها و شهرهای کوچک، مشکلاتی را داشته و داریم بدین‌معنا که مردم موقوفاتی را وقف کرده‌اند و باید به لحاظ احراز سند مالکیت تعیین تکلیف شوند. همچنین به دلیل اقتضائات زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید تغییراتی به لحاظ فنی و مهندسی در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد شود و ما باید حق و حقوق واقف را حفظ کنیم.

علی‌محمدی افزود: برخی مطرح می‌کنند که وقف مانع پیشرفت اقتصادی است در حالیکه اساسا این مطلب صحیح نیست. زیرا وقف یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است و ما مسلمانان افتخار می‌کنیم که از زمان پیامبر تاکنون در قالب اوقاف بخشی از مشکلات جامعه را حل کردیم.

وی گفت: در تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مباحث شرعی و حقوقی به طور کامل رعایت می‌شود و همچنین مشکلات مردمی که نیازمند خدمات و دریافت تسهیلات نیز هستند برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: تلاش شده است تا مردم روستاها و شهرهای کوچک که در اراضی و املاک روستایی ساکن هستند از عمران و آبادانی برخوردار شوند. همچنین در این تفاهم نامه بحث موقوفات امام‌زاده‌ها و بقعه نیز مطرح است که باید حریم آنها رعایت شود.

علی‌محمدی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در رابطه با تخلفات اراضی و املاک موقوفه، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به رسیدگی به تخلفات در مجموعه معاونت حقوقی و ثبتی اقدامات لازم را انجام می دهد. بدین معنا گزارش طبق اسناد و مدارک، مورد بررسی قرار می گیرد و مطابق با گزارشات رسیده و تحقیقی که توسط معاونت حقوقی و ثبتی انجام می شود، عمل خواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: موقوفات شامل موقوفات فاقد متولی که مسئولیت آن را سازمان اوقاف و امور خیریه برعهده دارد، موقوفات آستان قدس رضوی، موقوفات سایر آستان ها و موقوفاتی می شود که دارای متولی هستند. در مورد موقوفاتی که دارای متولی هستند، ما در کشور بیش از ۸ هزار متولی داریم که موقوفات را اداره می کنند. همچنین در مورد موقوفات آستان قدس‌رضوی، مسئولیت برعهده تولیت آستان قدس‌رضوی است که ما اعلام کرده‌ایم که تولیت آستان، خدمات لازم را به مردم مشهد  ارایه دهند و بنا بر گزارش آنها، یکسری از حقوق‌های ثبتی و حقوقی به مردم ارایه شده است.

این مقام مسئول در مورد تعداد موقوفات در کشور نیز به ارایه آمار و جزئیات پرداخت و گفت: موقوفات کشور شامل موقوفات منفعتی و انتفاعی می شوند. موقوفات منفعتی، موقوفاتی هستند که دارای درآمد هستند و شخصی ملک را وقف کرده و عواید آن می رسد. موقوفات انتفاعی نیز موقوفاتی هستند که درآمد ندارند و در عین حال نگه داری آنها نیاز به هزینه دارد که مساجد جزو آن دسته به شمار می روند.

علی‌محمدی ادامه داد: بخش عمده موقوفات شامل موقوفات انتفاعی هستند که درآمد ندارند و در حال‌حاضر در کشور بیش از ۷۰ هزار مسجد وجود دارد. در کل کشور مجموعا موقوفات منفعتی و انتفاعی به بیش از ۱۷۵ هزار مورد می‌رسد.

وی دانشگاه الزهرا را یکی از اراضی موقوفه برشمرد و افزود: در کشور ۱۳۳ بیمارستان موقوفه وجود دارد که خدماتشان همچون موقوفه بیمارستان نمازی شیراز قابل توجه است و همه مردم از آن بهره‌مند می شوند.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.