صدور شناسنامه فنی ساختمان آغاز شد

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از صدور شناسنامه فنی پیش‌فروش ساختمان پس از 6 سال به‌عنوان یکی از مدارک مورد نیاز در پیش فروش ساختمان در دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران خبر داد

0 نظر
محمدابراهیم دادسرشت گفت: با توجه به انتشار دستورالعمل صدور شناسنامه فنی در شهریورماه سال‌جاری در روزنامه رسمی و به‌رغم وجود برخی تناقضات، اجرایی‌شدن این قانون برای شهرداری‌های کشور الزامی شده است که در این راستا صدور شناسنامه فنی پیش‌ فروش ساختمان همزمان با صدور پروانه‌های ساختمانی در دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران اجرایی شود.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه افزود: در پی ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی برای تامین شرط نهایی اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان، سازنده‌های متقاضی پیش‌فروش می‌توانند برگه شناسنامه فنی لازم برای تنظیم قرارداد محضری با پیش‌خریدار را هنگام دریافت مجوز ساخت از شهرداری مطالبه کنند.

او تاکید کرد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است مشتمل بر سیستم پایداری سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی و مشخصات معماری مستحدثات ساختمانی، اما اطلاعات شناسنامه فنی و ملکی مصرح در قانون نظام مهندسی از زمان طراحی از سوی مهندسان طراح و سپس حین عملیات ساختمانی از سوی مجری و مهندسان ناظر تکمیل و در نهایت با تایید سازمان نظام مهندسی صادر می‌شود.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معتقد است آنچه در شناسنامه فنی ساختمان به‌منظور پیش‌فروش، پیش‌بینی شده شامل مشخصات پروانه ساختمان، مشخصات مالک، موقعیت مکانی، پلاک ثبتی، مشخصات کلی تاسیسات، نحوه کاربری ساختمان، تعداد پارکینگ، نوع اسکلت و مشخصات مهندس ناظر است.

دادسرشت چالش اصلی در تهیه شناسنامه فنی پیش‌فروش ساختمان را تعیین نوع مصالح عنوان کرد و افزود: براساس ضوابط، شهرداری در قبال تعیین نوع مصالح مسوولیتی ندارد و مشخصات مذکور از سوی مهندسان طراح تهیه و از سوی مهندس ناظر تایید می‌شود. با این حال مقرر شده در مرحله اول اجرایی‌شدن شناسنامه فنی امکان ثبت درخواست شناسنامه برای پروانه‌های صادره میسر شود و در مرحله بعد موضوع صدور این شناسنامه همزمان با صدور پروانه ساختمانی عملیاتی شود.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه در پایان بیان کرد: براساس ماده 21 آیین‌نامه قانون پیش‌فروش ساختمان، وزارتخانه‌های راه وشهرسازی، دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شده‌اند با همکاری سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی و ثبت اسناد و املاک کشور به منظور آشنایی و آگاهی مردم از مقررات و الزامات قانون و آیین‌نامه و نحوه اجرای آنها به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی کنند. او گفت: متاسفانه این بند نیز تاکنون مغفول مانده و اطلاع‌رسانی صرفا از طریق شهرداری صورت پذیرفته و امید آن داریم دستگاه‌های متولی درخصوص اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی منطبق بر مصوبه هیات وزیران مورخ 20 خرداد 93 اقدام کنند.

براساس اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، وی همچنین تاکید کرد که آن دسته از مالکان پروژه‌های ساختمانی که قصد پیش‌فروش واحدهای خود را دارند به پیوست پروانه ساختمانی، یک برگه شناسنامه فنی ساختمان دریافت می‌کنند. اخذ این برگه «شناسنامه فنی ساختمان» ازسوی سازنده‌ها از شهرداری تهران کاملا اختیاری اعلام شده است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.