قیمت تمام شده ساخت مسکن ۴۲درصد افزایش داشته است

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با بیان اینکه افزایش ۴۲ درصدی قیمت تمام شده مسکن آینده بدی را برای مسکن رقم خواهد زد گفت: در شرایط رکود این عوامل برای عرضه و تولید مسکن بازدارنده هستند

0 نظر
حسن محتشم در پاسخ به این سئوال که افزایش هزینه های ساخت و ساز این روزها موجب گلایه بسیاری از سازندگان مسکن شده است گفت: قیمت‌های خدمات عوارض و صدور پروانه‌ و خدمات سازمان نظام مهندسی و سایر خدماتی که به ساختمان تعلق می‌گیرد قاعدتاً هر افزایشی که پیدا کند بر قیمت تمام‌شده مسکن تأثیرگذار است و در شرایط فعلی که رکود در بخش مسکن حاکم است این عوامل، عوامل بازدارنده‌ای برای عرضه و تولید مسکن است.

*نقطه آغازی بد برای آینده بازار مسکن

وی افزود: این رشد هزینه‌های ساخت و ساز نقطه آغازی بد برای آینده مسکن خواهد بود، به خاطر اینکه رکود مسکن داریم و رونق نیست و خرید و فروش صورت نمی‌گیرد عوامل بازدارنده‌ای مثل افزایش عوارض ساخت و ساز و خدمات و مالیات‌ها و یا برگه‌های اجرائیه و بیمه‌های نامتعارف که بیمه‌ها صادر می‌کنند، نه تنها به تولید مسکن کمک نمی‌کند بلکه موجب کاهش تولید مسکن می‌شود. 

*ساخت 600 هزار مسکن کمتر از نیاز

محتشم خاطر نشان کرد: کاهش تولید مسکن در شرایطی که سالانه نیاز به یک میلیون واحد مسکونی داریم و در حال حاضر حدود 400 هزار مسکن است، موجب افزایش انباشت متقاضی مسکن می‌شود و زمانی که اقتصاد کلان کشور وارد رونق شود، نقدینگی وارد بخش مسکن شده و قیمت‌ها به صورت مضاعف افزایش می‌یابد. 

وی ادامه داد: ما نسبت به این وضعیت هشدار می‌دهیم و مسئولان در این شرایط که بخش مسکن در رکود است اگر انبوه‌سازان را با مشوق‌های لازم تشویق به ساخت و ساز نمی‌کنند، حداقل عوامل بازدارنده تولید مسکن را افزایش ندهند. 

محتشم گفت: عوامل بازدارنده تولید مسکن آینده بدی را برای قیمت مسکن رقم خواهد زد و عدم توازن قدرت خرید موجب می‌شود که واحدهای ساخته شده به فروش نرود. 

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران ادامه داد: کمبود مسکن و عدم خرید از سوی متقاضیان باعث خواهد شد واحدهای ساخته شده وارد بازار اجاره شود و اجاره بها نیز به دلیل افزایش تقاضا برای اجاره‌نشینی افزایش یابد. 

محتشم اضافه کرد: در دوره‌ای که دولت تصمیم گرفته است یک مقدار رونق وارد اقتصاد کند، اگر این رونق وارد بخش مسکن شود نمی‌توان جلوی افزایش قیمت مسکن را گرفت.

وی ادامه داد: درباره قیمت‌هایی که شهرداری‌ها در بیمه‌ها و صدور پروانه ساختمانی اخذ می‌کنند، حداقل تلاش کنند قیمت‌ها را افزایش ندهند و بهای صدور مجوز را بر مبنای شرایط پیشرفت مسکن اخذ کنند تا انبوه‌ساز در شرایط رکود و بی‌پولی تمام سرمایه خود را به دستگاه‌های خدمات‌رسان واریز نکند و وقتی مجوز ساخت را دریافت کرد هیچ سرمایه‌ای برای آغاز ساخت نداشته باشد.

*متوسط قیمت ساخت برای واحدهای لوکس 3 میلیون تومان

محتشم در پاسخ به این سؤال که قیمت تمام شده ساخت در تهران چقدر است، گفت: متوسط قیمت ساخت برای واحدهای لوکس 3 میلیون تومان و واحدهای معمولی بین یک تا 2 میلیون تومان است. 

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت تمام‌شده نسبت به پارسال چقدر رشد داشته است، افزود: از پارسال تاکنون  دستمزدها 17 درصد افزایش یافته است( 30 درصد قیمت ساخت دستمزد است) و 25 درصد نیز اوایل امسال نسبت به سال گذشته هزینه‌های شهرداری بالا رفته است، تا اینجا 42 درصد افزایش قیمت ساخت داشته‌ایم و مصالح ساختمانی هم به همین نسبت افزایش یافته است، پس قیمت تمام شده ساخت بالا می‌رود.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.