کاهش قیمت تسهیلات خرید مسکن

دمای قیمتی در بازار رسمی مبادله اوراق وام خرید مسکن به پایین‌ترین سطح خود در چند ماه اخیر رسید

0 نظر
نیمه تابستان امسال – مرداد ماه – در برخی روزها، قیمت هر فقره اوراق وام مسکن از مرز 103 هزار تومان نیز گذشت؛ این در حالی است که میانگین قیمت اوراق در شهریور ماه در سطح 90 هزار تومان منجمد شد. با ادامه کاهش دما در بازار قیمت اوراق تسهیلات مسکن، میانگین قیمت اوراق در اولین ماه از نیمه فصل سرد باز هم کاهش یافت طوری‌که با تخلیه حباب قیمت اوراق، میانگین قیمت خرید امتیاز تسهیلات بدون سپرده مسکن طی 28 روز اول مهرماه به 86 هزار تومان رسید. در ادامه روند کاهش قیمت اوراق، دیروز میانگین قیمت اوراق به 85 هزار تومان رسید و در برخی موارد قیمت اوراق تا سطح 84 هزار تومان نیز کاهش یافت. کارشناسان بازار مبادله اوراق وام مسکن معتقدند: تحت تاثیر کاهش نامحسوس حضور متقاضیان اوراق در بازار تقاضا، در نتیجه شروع نیمه سرد سال، میانگین قیمت اوراق مسکن در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود نسبت به چند هفته اخیر قرار گرفته است. این در حالی است که علاوه‌بر سپری شدن فصل اوج تقاضای مسکن –تابستان – آن‌طور که مسوولان بانک عامل بخش مسکن پیش از این اعلام کرده بودند هم‌اکنون سطح عرضه و تقاضای اوراق وام مسکن در حال رسیدن به سطح نسبی تعادل است؛ به این معنا که همزمان با کاهش نامحسوس تقاضا برای خرید اوراق تحت تاثیر شروع نیمه سرد سال، ورودی سرمایه به حساب پس‌انداز ممتاز مسکن که حساب پشتوانه انتشار اوراق جدید است، نیز مثبت است.

این موضوع باعث شده سطح عرضه اوراق که نیمه تابستان در نتیجه خروج بخشی از سرمایه پشتوانه انتشار اوراق جدید از این حساب، کاهش یافت و جهش قیمتی اوراق مسکن را در مرداد ماه منجر شد، بار دیگر تقویت شود و به سطح مطلوب‌تری در موازنه با میزان تقاضای فعلی در بازار رسمی مبادله اوراق برسد.

افزایش سرمایه حساب پشتوانه انتشار اوراق جدید در آخرین ماه‌تابستان منجر به تخلیه حباب قیمتی اوراق در شهریور ماه و سقوط آزاد هزینه خرید امتیاز تسهیلات بدون سپرده مسکن به کانال 90 و سپس 80 هزار تومان شد در حال حاضر نیز قیمت اوراق مسکن با کاهش 5/ 5 درصدی نسبت به میانگین قیمت اوراق در شهریور ماه مواجه شده است. کارشناسان بازار مبادله اوراق وام مسکن پیش‌بینی می‌کنند با توجه به دو عامل گفته شده ناشی از کاهش نامحسوس حضور سمت تقاضا در فصل سرد سال در بازار خرید اوراق و همچنین ایجاد تعادل نسبی بین حجم عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن، چشم‌انداز قیمت اوراق تا پایان سال به صورت انجماد قیمت اوراق در کانال 80 هزار تومان برآورد می‌شود.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.