کمک تسهیلات بانکی به خروج از رکود و بالا رفتن حجم معاملات مسکن

چند سالی از رکود بازار مسکن می‌گذرد و حال و روز این بازار به صورتی شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بخش دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند، اما با این حال برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با تلاش‌های دولت امکان خروج از رکود فراهم خواهد شد

0 نظر
به گزارش خبرنگار ایران فایل ، قوی ترین موتور جستجوی املاک و مستغلات؛اتفاقی که در سال 93 رخ داد، تفاوت عمده ای با سال های گذشته داشت و آن این بود که احتمال سیاست ضدتورمی دولت باعث شد رکود بیش از انتظاری در بازار مسکن به وجود آید.

دولت در سال 93 به دلیل همین سیاست ضدتورمی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد کرد و به بخش مسکن نیز تسری پیدا کرد باعث شد در نیمه اول سال 93 نسبت به نیمه دوم سال 92، 50 درصد کاهش در ساخت آپارتمان‌ها و سرمایه‌گذاری و در نیمه دوم سال 93، 70 درصد کاهش ساخت آپارتمان و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شاهد باشیم.

این کاهش سرمایه‌گذاری باعث شد که شرکت‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی مرتبط با بخش مسکن نیز با انباشت تولید مواجه شود بنابراین آثاری که از این وضعیت به جا مانده باعث شده که اشتغالزایی در این بخش که همواره سهم بالایی در کشور داشته است با کاهش مواجه شود.

در همین رابطه حسام عقبایی، رییس اتحادیه املاک در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: در حال حاضر رکود در بخش مسکن به پایان نرسیده است و در واقع در دوران پیش رونق به سر می بریم؛ فاز اول خروج از رکود سپری شده است اما به طور کامل از این مرحله عبور نکرده ایم.

وی ضمن اشاره به تأثیر وام مسکن در خروج از رکود و رونق بازار مسکن عنوان کرد: مسلما تسهیلات بانکی به خروج از رکود و بالا رفتن حجم معاملات مسکن کمک می کند اما از آن جا که قیمت متوسط آپارتمان در شهری مانند تهران 4 میلیون تومان است ، بایستی گفت تسهیلات ارایه شده کم تر از 12 درصد ارزش یک آپارتمان را تأمین می کند.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران ادامه داد: مبلغ تسهیلات کم است و مدت باز پرداخت نیز، 12سال تعیین شده است که مدت محدودی است، موضوع دیگر این است که سود بازپرداخت تسهیلات بسیار بالاست در حالی که باید روند کاهشی داشته باشد.

وی افزود: در همین راستا باید اذعان داشت اقساط برای بازپرداخت قشر کم درآمد بسیار بالاست، که بایدکاهش یابد. مجموع این عوامل باعث شده است که از کارایی این وام کاسته شود.

عقبایی تصریح کرد: به هر صورت نمی توان منکر مؤثر بودن این تسهیلات شد اما موضوعی که شایان اهمیت است این می باشد که اثرگذاری این تسهیلات نتوانسته به خروج از رکود مسکن کمکی کند.

وی در خصوص اهمیت بازار مسکن گفت: حدود 1300 شغل مرتبط با ساختمان سازی وجود دارد و قاعدتا اگر بازار مسکن رونق یابد اشتغال نیز رونق خواهد یافت.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.