ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی در حریم گسل‌ها

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ابلاغ نقشه‌های پهنه‌های گسل در شهر تهران خبر داد و گفت: براساس این نقشه‌ها ساختمان‌های مهم و حساس به خصوص بیمارستان‌ها در حریم گسل‌ مقاوم‌سازی خواهند شد و بلندمرتبه‌سازی در حریم گسل‌ها ممنوع است

0 نظر
محمد شکرچی‌زاده با بیان اینکه در کشور و در اغلب شهرهای بزرگ مثل تهران،‌مشهد و کرمان با خطر مهم زلزله روبرو هستند،گفت: ابلاغ این نقشه‌ها در حقیقت با هدف پیشگیری از افزایش تلفات جانی و مالی زلزله‌ خواهد بود و در حقیقت ریسک حوادث را در این مناطق کاهش خواهد داد.

وی افزود: تجربه نشان داده است که مکان‌های نزدیک گسل‌ها بیشترین آسیب‌ها را از وقوع زلزله داشته‌اند بنابراین در ویرایش آیین‌نامه 2800 پیش‌بینی شده بود که ساخت و ساز در نزدیک گسل‌ها باید با محدودیت‌هایی همراه باشد بنابراین در ویرایش چهارم آیین‌نامه 2800 که از شهریورماه سال گذشته الزامی شد، محدوده گسل‌ها در محدوده‌هایی که مشخص شده است اعمال خواهد شد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه 10 سال است این موضوع به عنوان مطالبه عمومی مطرح بوده است،گفت: در این ابلاغیه گسل‌های مهم تهران را تعریف کرده و در نقشه‌ها به خوبی قابل وضوح است. بنابراین با این نقشه‌ها که با هماهنگی ارگان‌های مرتبط تهیه شده است بحث گسل‌ها مورد توجه جدی قرار گرفته و موجب شده تا کمیته‌های کارشناسی یک پروتکل مشخصی را برای پهنه‌بندی این محدوده‌ها تعیین و ضوابط فنی را در این محدوده‌ها برای ساخت و ساز‌ها روشن کنند.

رئیس مرکز تحقیقات راه‌‌،مسکن و شهرسازی گفت: این اقدام باید از 20 سال پیش انجام می‌شد، چرا که اگر این اینکار صورت می‌گرفت آستانه خطرپذیری و تخریب زلزله را کمتر می‌کرد بنابراین مرحله بررسی و مرحله تطبیق گسل‌ها باید ادامه یابد تا این موضوع علاوه بر شهر تهران در سایر کلانشهرها نیز مدنظر قرار گیرد.

در ادامه بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه‌،‌مسکن و شهرسازی نیز گفت: این ابلاغیه کار بسیار مهم برای تمام مهندسان و ارگان‌های تصمیم‌گیر در ساخت و سازهای شهری است،بنابراین ابلاغیه به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شده است.

وی افزود: این اقدام جدید که هفته گذشته ابلاغ شده است در 10 سال گذشته با همت سازمان مدیرت بحران و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارگروه زلزله مورد توجه قرار گرفت و نتیجه این شد که در ساخت و سازهای صورت گرفته دقت بیشتری صورت گیرد.

بیت‌اللهی ادامه داد: پس هر جا قرار است کلنگی زده شود باید فهمید که این ساخت و ساز بر روی گسل قرار دارد یا خیر بنابراین این ابلاغیه در شهر تهران به عنوان الگو برای سایر شهرهای کشور مثل تبریز، مشهد و کرمان نیز تسری خواهد یافت.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه‌،‌مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: اقدامی که 12 سال بلاتکلیف مانده بود خوشبختانه هفته گذشته با تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی به نتیجه رسید، بنابراین باید اذعان کرد با این ابلاغیه اتفاقی که هفته گذشته در شهران رخ داد دیگر رخ ندهد.

وی ادامه داد: با مشخص شدن نقشه‌ها کار تقاطع شریان‌های حیاتی با گسل‌ها مشخص خواهد شد تا در این مناطق حساسیت‌ها و دقت‌ بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: با ابلاغ این نقشه‌ها ساختمان‌هایی که روی حریم گسل‌ها وجود دارد و قرار است به صورت برج‌های بلندمرتبه و حتی بیمارستان و حتی ساختمان‌های حساس ساخته شود ممنوع خواهد بود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه‌،‌مسکن و شهرسازی افزود: اگر بیمارستانی در حریم گسل‌های وجود داشته باشد اولین اقدام مقاوم‌سازی خواهد بود.

بیت‌ اللهی خاطرنشان کرد: بلندمرتبه‌سازی در حریم‌ گسل‌ها با محدودیت مواجه خواهد شد و دیگر در روی این گسل‌های ساختمان‌های بلند و حساس و بیمارستان احداث نخواهد شد.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.