حق کمیسیون بنگاه‌های‌ مسکن چقدر است؟

محاسبه کمیسیون بنگاه‌های املاک یک فرمول ساده دارد که برای تمامی معاملات اجرا می‌شود و رعایت نکردن این فرمول از سوی بنگاه های املاک تخلف محسوب می‌شود.

0 نظر
به گزارش خبرنگار ایران فایل ، قوی ترین موتور جستجوی املاک و مستغلات؛در حالی که بنگاه‌های مسکن طبق مصوبه اتحادیه ‌مشاوران املاک موظف هستند هزینه مشاوره را براساس ارزش ملک فروخته‌شده محاسبه و از طرفین معامله دریافت کنند، اما برخی بنگاه‌ها به عرفی که در بازار مسکن رایج شده استناد می‌کنند و برخلاف نظر اتحادیه، از همه معاملات، یک رقم ثابت و البته قابل توجه دریافت می‌کنند.
انتخاب فرمولی سخت برای تعیین کمیسیونی که بنگاههای املاک از طرفین معامله در بخش خرید و فروش مسکن می گرفتند، یکی از مواردی بود که همواره محل بحث و جدل مشاوران املاک و مشتریان قرار می گرفت و اگرچه این تعرفه، سالها بود که در این بنگاهها نصب می شد اما بسیاری از مشاوران به آن عمل نمی کردند.

مردم در این باره می‌گویند: برخی از بنگاه‌های مسکن که دارا بودن پروانه فعالیت آنها در ابهام است، قبل از ارائه هرگونه مشاوره به خریداران یا فروشندگان ملک، از آنها تعهدنامه‌ای می‌گیرند که اگر معامله انجام شد، اجازه دریافت یک درصد ارزش قرارداد از هر طرف را دارند. 

پس از گذشت سالها، چند هفته ای است مشاوران املاک در تهران، بر اساس نرخ نامه جدید که اطلاع رسانی جدیدی از آن به صورت گسترده انجام نشد ، اقدام به عقد قرارداد می کنند. 
طبق بخشنامه حسام عقبائی رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اعلام شده است که با موافقت کمیسیون نظارت شهرستان تهران، نرخ جدید خدمات کارمزد مشاوران املاک تهران ابلاغ می شود.

طبق این نرخ نامه جدید، برای معاملات املاک تا سقف 500 میلیون تومان، نیم درصد مبلغ مورد معامله از هر طرف اخذ می شود و برای معاملات بالاتر از 500 میلیون، تا سقف 500 میلیون آن طبق بند بالا و نسبت به مازاد آن، 25 صدم درصد از هر طرف معامله گرفته می شود.

البته بخش مربوط به اجاره و رهن تغییر نکرده و همچنان بابت کارمزد اجاره، یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف معامله و در معاملات رهن، کارمزد دریافتی بر مبنای یک چهارم میزان اجاره بهای ماهیانه از هر طرف معامله اخذ می شود.
بنابراین دوطرف معامله می توانند کمیسیون بنگاه های املاک را بر این مبنا محاسبه کرده و به بنگاه ها بپردازند تا از بروز مشکلات بعدی که ناشی از پرداخت بیش از نرخ واقعی کمیسیون است جلوگیری شود.
این در حالی است که برخی از کسانی که طی روزهای اخیر در تهران ملک مسکونی خریداری کرده‌اند، می‌گویند: مشاوران املاک بدون استناد به نرخ‌های مصوب، به صورت مطلق ارزش معامله را از هر طرف دریافت می‌کنند.

بر همین اساس اگر تخلف این چنینی بنگاه‌های‌ مسکن محرز شود، بنگاه متخلف به دو برابر مبلغی که از طرفین معامله دریافت کرده، جریمه خواهد شد.
در این میان قابل ذکر است: مشاوران املاک هم  با انجام هر قرارداد باید مبلغ 8 هزار تومان را به حساب اتحادیه کشوری واریز کنند. طبق تبصره یک ماده 31 قانون نظام صنفی، اتحادیه در ازای خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند حق‌الزحمه دریافت کند و از آنجا که این سامانه به مشاوران املاک خدمات داده و آنها را سازمان‌دهی کرده اتحادیه مجاز به دریافت این حق‌الزحمه است.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.