تغییرات قيمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در زمستان ۹۴

از مهمترین کاربردهای شاخص‌های قیمت می‌توان به استفاده از آنها برای محاسبه حساب‌های ملی کشور (و همچنین حساب‌های ملی فصلی و منطقه‌ای) به قیمت ثابت، محاسبه کمیت‌های واقعی (حقیقی) اقتصاد مانند درآمد واقعی، دستمزد واقعی، هزینه واقعی و ... محاسبه قدرت پول،‌ تعدیل‌ حقوقی و دستمزد و به روزرسانی دیون اشاره کرد

0 نظر
اجرای طرح آمارگیری از قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در مرکز آمار ایران پس از مطالعات نظری و شناخت گروه‌های اصلی نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران از سال ۱۳۹۰ آغاز شد. ضمناً از زمستان ۱۳۹۲ فرآیند الکترونیکی نمودن (Paperless) اجرای این طرح آغاز شد و در حال حاضر اجرای طرح به صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد. لازم است ذکر شود اطلاعات قیمتی این طرح از طریق آمارگیری و بخش دیگر اطلاعات (میزان اهمیت اقلام) از طریق سازمان نظام مهندسی استان تهران جمع‌آوری شده‌اند. پوشش جغرافیایی طرح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می‌باشد، بدین صورت که از مراکز عمده فروش یا کارخانه‌ها در استان تهران از منابع اطلاع، قیمت اقلام مورد پرسش قرار می‌گیرد و در نهایت،‌ نتایج در قالب شاخص نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران و در سطح شهر تهران استخراج و منتشر شده است. لازم به ذکر است این شاخص‌ها شاخص کل بخش ساختمان نمی‌باشند. مرکز آمار ایران برای اولین بار در کشور با تهیه این شاخص در ۱۵ گروه، گام مهمی در تولید یکی از شاخص‌های اقتصادی کشور برداشته است. به پیوست جداول اطلاعاتی مربوط به شاخص قیمت تولید‌کننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران طی سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۴ ارائه شده است که برخی از نتایج عمده حاصله در سال ۱۳۹۴ به شرح ذیل می‌باشد:

شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران (برمبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۷۷.۲ که نسبت به سال قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران (برمبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ نیز به ترتیب برابر با ۱۷۸.۳، ۱۷۸.۷، ۱۷۶.۱ و ۱۷۵.۷ که نسبت به فصل قبل ۱.۹، ۰.۲، ۱.۴- و ۰.۲- درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۷۹.۱ است که نسبت به سال قبل ۰.۶- درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «گچ و گچ‌کاری» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۹۵۶ است که نسبت به سال قبل ۰.۷- درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و آجر» ۱۳۹۴ برابر با ۱۶۷.۱ است که نسبت به سال قبل ۲.۲ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «موزاییک، کاشی و سرامیک» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۷۷.۶ است که نسبت به سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «سنگ» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۰۶.۷ است که نسبت به سال قبل ۰.۳- درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۲۳.۹ است که نسبت به سال قبل ۲۱.۴- درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «چوب» در ۱۳۹۴ برابر با ۱۶۶.۸ است که نسبت به سال قبل ۱۲.۸- درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «ایزوگام،‌ قیرگونی و آسفالت» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۹۵.۱ است که نسبت به سال قبل ۳.۴- درصد افزایش داشته است. شاخص گروه‌ «شیرآلات بهداشتی» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۲۷.۷ است که نسبت به سال قبل یک درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تأسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۰۴.۱ است که نسبت به سال قبل ۱.۹ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «یراق‌آلات درب و پنجره» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۳۴.۷ است که نسبت به سال قبل ۱.۹ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «نقاشی ساختمان» در ۱۳۹۴ برابر با ۲۳۱.۸ است که نسبت به سال قبل ۱.۷ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تأسیسات برقی» ۱۳۹۴ برابر با ۲۱۶.۵ است که نسبت به سال قبل ۰.۳ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «شیشه» در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۸۷.۱ است که نسبت به سال قبل ۱۲.۸ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «خدمات» در ۱۳۹۴ برابر با ۱۹۴.۸ است که نسبت به سال قبل ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۸۰.۷، ۱۸۰.۹، ۱۷۶.۴ و ۱۷۸.۳ که نسبت به فصل قبل ۰.۹، ۰.۱، ۲.۵- و یک درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «گچ و گچ‌کاری» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر ۱۹۶.۴، ۱۹۴.۲، ۱۹۶.۷ و ۱۹۵.۳ که نسبت به فصل قبل ۰.۵، ۱.۱-، ۱.۳ و ۰.۷- درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و ‌آجر» در فصل‌های بهار،‌ تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۶۷.۸، ۱۶۶.۹، ۱۶۶.۴ و ۱۶۷.۳ که نسبت به فصل قبل ۰.۶-، ۰.۵-، ۰.۳- و ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «موزاییک،‌کاشی و سرامیک» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۷۶.۷، ۱۷۷.۸، ۱۷۸ و ۱۷۸ که نسبت به فصل قبل ۰.۳، ۰.۶، ۰.۱ و ۰ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «سنگ» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۲۰۷.۳، ۲۰۷.۳، ۲۰۶ و ۲۰۶.۳ که نسبت به فصل قبل ۰.۲، ۰.۶- و ۰.۱ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۳۳.۲، ۱۲۸.۲، ۱۱۸.۵ و ۱۱۵.۷ که نسبت به فصل‌ قبل ۳.۵-، ۳.۷-، ۷.۶- و ۲.۴- درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «چوب» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۶۴.۸، ۱۶۵.۴، ۱۶۸.۱ و ۱۶۸.۸ که نسبت به فصل قبل ۰.۴، ۰.۴، ۱.۶ و ۰.۴ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «ایزوگام، قیرگونی و ‌آسفالت» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۲۰۱.۹، ۱۹۶.۹، ۱۹۸.۱ و ۱۸۳.۵ که نسبت به فصل قبل ۱، ۲.۵-، ۰.۶ و ۷.۴- درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «شیرآلات بهداشتی»‌در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۲۲۷.۶، ۲۲۷.۶، ۲۲۷.۷ و ۲۲۸.۱ که نسبت به فصل قبل ۰.۲-، ۰، ۰ و ۰.۲ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تأسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۲۰۷.۴، ۲۰۶.۱، ۲۰۱.۹ و ۲۰۱.۱ که نسبت به فصل قبل ۱.۸، ۰.۶-، ۲- و ۰.۴- درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «یراق‌آلات درب و پنجره» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با ۲۳۳.۶، ۲۳۴.۳، ۲۳۴.۳ و ۲۳۶.۵ که نسبت به فصل قبل ۰.۷، ۰.۳، ۰ و ۰.۹ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «نقاشی ساختمان» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۲۳۲.۴، ۲۳۲، ۲۳۱.۱ و ۲۳۱.۶ که نسبت به فصل قبل ۰.۳، ۰.۲-، ۰.۴- و ۰.۲ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «تأسیسات برقی» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۲۱۸.۳، ۲۱۷.۵، ۲۱۵.۶ و ۲۱۴.۶ که نسبت به فصل‌ قبل ۰.۹، ۰.۴-، ۰.۹- و ۰.۵- درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «شیشه» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۸۴.۵، ۱۸۷.۳، ۱۸۷.۳ و ۱۸۹.۳ که نسبت به فصل قبل ۴.۴، ۱.۵، ۰ و ۱.۱ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «خدمات» در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۸۹.۹، ۱۹۵.۷، ۱۹۶.۶ و ۱۹۶.۹ که نسبت به فصل قبل ۷.۷، ۳،‌ ۰.۵ و ۰.۲ درصد افزایش داشته است.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.