تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است

رییس جمهوری گفت: تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است. چراکه تمام امکانات زیربنایی و روبنایی در شهر وجود دارد اما مسکن مهر فقط یک خوابگاه تعریف شده است

0 نظر
دکتر حسن روحانی شنبه ۲۱ فروردین در دیدار با وزیر راه و شهرسازی، مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی معاونان وزیر راه و شهرسازی ضمن تبریك سالروز حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) و شروع فعالیت بنیاد مسکن گفت: وقتی در تاریخ می بینم یكی از نهادهایی كه در ماه‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب حضرت امام دستور تشكیل آن را دادند، بنیاد مسكن بود ، این نشانگر نیاز جامعه به مسكن و اهمیت آن در زندگی مردم است.

روحانی گفت: حتی در دستور امام(ره) برای افتتاح حساب ۱۰۰ قبل از تشكیل جهاد سازندگی و بسیاری از نهادهای انقلابی دیگر بوده است و در حكم امام(ره) هم روشن بود كه امام(ره) از این كه بخش‌های كم‌درآمد جامعه مسكن مناسب در اختیار ندارند، كاملا در رنج هستند و از همان فرمان برمی‌آید كه اراده ایشان بر این بوده كه در زمانی كوتاه افراد به شدت نیازمند را برای تامین مسكن یاری كنیم.

وی افزود: البته امام(ره) می‌خواست دولت در تامین زمین و از طرفی ثروتمندان جامعه در تامین مساله مالی و از سویی دیگر بنیاد مستضعفان در كنار یكدیگر قرار بگیرند و مساله مسكن را تا حد زیادی حل كنند.

رییس‌جمهوری گفت: مسكن همانند امنیت، سلامت و آموزش می‌ماند و جزو نیازهای فراگیر در جامعه است و در فرهنگ ایرانی مسكن در كنار این كه محلی برای زندگی بوده به‌عنوان پس‌انداز اصلی خانوار مطرح بوده است و یكی از مسائلی است كه افراد از جوانی برای تامین آن تلاش می‌كنند.

روحانی گفت: مسكن تنها به‌عنوان محل خوابگاه نیست و به تعبیر قرآنی كه بیت و خانه باید محل آرامش و سكون و سكونت باشد، مدنظر قرار دارد.

وی اضافه كرد: برخی از افراد جامعه اكثر عمر خود را در محیط خانه می‌گذرانند از جمله خانم‌های خانه‌دار و یا افرادی كه شغل آنها در درون خانه است، بنابراین مسكن تنها محل استراحت نیست بلكه محل عبادت و اشتغال مردم نیز می‌باشد.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان كرد: تربیت هم از مسكن شروع می‌شود و آغاز تربیت فرزندان جامعه است. پس مسكن مكانی جمعی است برای یك مسلمان، و یك مكان مقدس است چرا كه در آن عبادت، تعلیم و تربیت و محبت والدین به فرزندان و فرزندان به والدین شكل می‌گیرد.

روحانی گفت: برغم این كه جهان خلقت همه عرصه وجودی خداوند است ولی بیتی را به نام خانه خدا در نظر گرفته است تا محل عظمت و عبادت مسلمانان و مردم باشد، پس خانه‌سازی و ساخت مسكن اقتدا به راه ابراهیمی است.

رییس‌جمهوری گفت: مسكن جزو نیازهای اولیه مردم است و حضرت امام(ره) بر آن تاكید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری به این مساله تاكید دارد منتها در سال‌های اخیر كلیت مسكن با فراز و فرودی مواجه شد و ۳۰ تا ۳۵ درصد سرمایه گذاری مسكن كه می‌بایست همیشه در بخش مسكن صرف شود، در اواخر دهه ۸۰ به دو برابر رسید و بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در مسكن صورت گرفت كه بخش بزرگی به خانه‌های مجلل و مراكز تجاری اختصاص یافت.

وی ادامه داد: از طرفی تورم افزایش یافت و سود پس‌انداز نیز به صورت دستوری كاهش یافته بود و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری برای تولید به دلیل واردات بی‌رویه با مشكل مواجه گردیده بود.

وی با اشاره به این كه سود بانكی باید متناسب با تورم باشد، اظهار داشت: در آن زمان یكی از راه‌هایی كه مردم پیدا كرده بودند و برایشان قابل اعتماد بود تا پول خود را پس‌انداز كنند، بخش مسكن بود و به همین جهت سرمایه عظیمی به سمت مسكن حركت كرد و قیمت مسكن به طور مداوم در حال افزایش بود و از سوی دیگر متقاضیان قدرت خرید نداشتند، بنابراین در سال ۹۱ و اوایل ۹۲ با شروع ركود و افزایش مسكن مواجه شدیم.

رییس‌جمهوری گفت: در دولت یازدهم تلاش شد تا تورم مهار شود. برغم این كه دولت گذشته برای جبران شكاف مسیری را انتخاب كرد كه خطرناك بود و آن استفاده از پول بانك مركزی برای ساخت مسكن بود كه ریسك بسیار بزرگی به حساب می‌آید و به تعبیر من پول بانك مركزی صرفا باید در شرایط اضطرار و آن هم در حد محدود كه از خطر نجات پیدا كنیم، مورد استفاده قرار گیرد.

روحانی گفت: متاسفانه در آن دوران پول بانك مركزی وارد مسكن شد كه عامل بزرگ تورم گردید. این كار به نوعی برداشت از جیب مردمان است چرا كه عامل اصلی تورم كسری بودجه می‌باشد.

روحانی افزود: ما برای كنترل تورم از آغاز دولت یازدهم مهم‌ترین راه را مساله پایه پولی و عدم بهره‌برداری از پول بانك مركزی در روزهای سخت قرار دادیم اگرچه بانك مسكن معضلی شد پیش پای دولت یازدهم ولی چون دولت قبل تعهداتی را به مردم ایجاد كرده بود، دولت یازدهم باید آن را به دوش می‌كشید.

وی تصریح كرد: مگر مسكن مهر قرار بود به صورت ساختمان دارای دیوار و سقف باشد؟ نیازمندی‌های طرح مسكن چطور تامین می‌شود؟ پلیس، بهداشت، آموزش، آب، برق و گاز هیچ‌یك از اینها در نظر گرفته شده بود؟ پس برای حل مسكن باید راه صحیح را انتخاب كنیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: بنیاد مسكن و اساس آن برای روستاها و شرایط خاص غیرقابل پیش‌بینی و برای افرادی كه شرایط درآمدی آنها به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد روزی صاحب مسكن شوند، در نظر گرفته شده است و شاید در بسیاری از موارد درآمد فرد به گونه‌ای نیست كه بتواند پس‌انداز مكفی برای امر مهم مسكن داشته باشد كه دولت و بانك باید به كمك چنین افرادی بیایند و در كنار خیرین به بخش مسكن بپردازند.

روحانی گفت: البته ما در زمینه مسكن در كشور، بخش خصوصی توانمندی كه باری را به دوش بگیرد، زیاد نداریم و این مهم در بسیاری از كشورها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. ضمن این كه نیازمند تحقیقات مفصل در زمینه حفظ انرژی و كاهش انرژی و بهره‌برداری از فضا در موضوع مسكن هستیم.

وی با اشاره به این كه نوع مصالح به كار رفته در مسكن در دنیا پیشرفت‌های خوبی داشته است، گفت: در مسكن‌های جدیدی كه در برخی از شهرهای اروپایی ساخته می‌شود، دیوارهایی از كاه فشرده و ساقه گندم با مخلوط چسب به كار می‌رود كه در سرما و گرما و در مقابل زلزله موثر است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: ‌انواع مصالح امروز در دنیا با شیوه‌های مختلف در حال تولید است و ما نیز باید در بخش تحقیقات بتوانیم مسكن ارزان و بهداشت بهتر را تامین كنیم تا در برابر حوادث غیرمترقبه و كاهش مصرف انرژی موثر باشد. البته توجه به جنبه‌های فرهنگی برای ساخت مسکن هم اهمیت دارد. درک تمدن یک ملت بخشی با دیدن ساختمان های گذشته انجام می شود بنابراین امروز ساخت مسکن باید همراه با درنظر گرفتن تمدن و فرهنگ اسلامی باشد.

وی افزود: مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها مشکلات عدیده‌ای همچون تصرفات غیرقانونی و معضلات فرهنگی را باعث می‌شود اگر در روستاها اشتغال ساکنان روستا به شهر مهاجرت نمی‌کنند.

رییس جمهوری گفت: بنیاد مسکن از سال ۵۸ تا به امروز موفقیت‌های خوبی در بازسازی خانه‌های روستایی، بهسازی بافت فرسوده و ساماندهی روستاها و اجرای طرح‌های هادی در ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار داشته است.

وی افزود: باید به روستاها برسیم، هم اکنون ۳۰ درصد جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند که اگر به نیازهای روستاییان توجه نشود این درصد جمعیت به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

رییس جمهوری تاکید کرد: اشتغال، مسکن و اجرای طرح‌های هادی در روستاها برای دولت مهم است و دولت بیش از سال‌های گذشته به بنیاد کمک می‌کند تا این اهداف محقق شود.

وی افزود: کاری که دولت یازدهم در حوزه مسکن انجام داد اجرای طرح صندوق پس انداز یکم بود که خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان می‌توانند پولی را در بانک مسکن پس انداز کنند و برای تامین مسکن تسهیلات دریافت کنند.

رییس جمهوری اضافه کرد: تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است چراکه تمام امکانات زیربنایی و روبنایی در شهر وجود دارد اما مسکن مهر فقط یک خوابگاه تعریف شده است. بهترین کار به جای اجرای مسکن مهر این بود که بافت‌های فرسوده شهرها بازسازی می‌شدند.

وی افزود: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا منطقه‌ای از بافت فرسوده به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این سرمایه‌گذار خانه‌های آن منطقه را بعد از عقد قرارداد با صاحبان آنها تخریب می‌کنند سپس فضاهای تفریحی، ورزشی، آموزشی و سایر مراکز خدماتی را در آن منطقه می‌بینند و سه برج بزرگ هم می‌سازد. یکی از برج‌ها را به صاحبان خانه‌های آن منطقه واگذار می کند و دو برج دیگر را می‌فروشد و سود و سرمایه خود را کسب می کند.

روحانی افزود: امروز باید از طریق بخش خصوصی داخلی و خارجی اقدام به بازسازی بافت فرسوده کرد ؛قطعا با اجرای چنین مدلی خانه‌هایی بهداشتی‌تر با صرفه‌جویی انرژی و محله‌هایی آبادتر در مناطقی که بافت فرسوده بودند خواهیم داشت.

رییس جمهوری یادآور شد: بنیاد مسکن می‌تواند با جذب سرمایه بخش خصوصی در قالب بازسازی بافت فرسوده اقدام به حل مشکلات مسکن مردم کند و دولت هم به بنیاد مسکن کمک خواهد کرد.

وی افزود: اگر در مسکن تحرک ایجاد شود بخشی از مشکل رکود و اشتغال کشور حل خواهد شد چراکه کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی اعم از سیمان تا کاشی فرصت عرضه محصولات پیدا می‌کنند و بخشی از چرخه اشتغال کشور به حرکت در می‌آید.

روحانی روستاها را از مناطق تامین امنیت غذایی کشور خواند  و گفت: اگر نیازهای مسکن و عمران روستاها مورد توجه قرار گیرد این مناطق ظرفیت‌های خوبی همچون گردشگری و عرضه هنرهای دستی دارند که در کنار سایر فرصت های اقتصادی می‌توان از فواید آنها استفاده کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: پیش بینی آن است که تا پایان امسال حرکت‌هایی در جهت خروج بازار مسکن از رکود اتفاق یبفتد، البته این کافی نیست و دولت اقدامات خود را انجام می‌دهد. مسکن مهر نیز تکمیل و تحویل خریداران می‌شود.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن نیز در زمینه حل مشکل مسکن مردم می‌تواند وارد شود و برای بازسازی بافت‌های فرسوده روستایی و ساخت شهرک‌های جدید مسکونی به شرط استفاده از ظرفیت بخش خصوصی  از کمک دولت بهره‌مند شود و نقشی در خروج بازار مسکن از رکود ایفا کند.

روحانی افزود: تلاش دولت این است که طرح‌های نیمه تمام را ولو با قیمت صفر به بخش خصوصی واگذار کند که اجرای این طرح نیز تحول خوبی را در بخش ساخت و ساز کشور ایجاد می‌کند و می‌تواند در خروج از رکود تاثیرگذار باشد. امیدواریم بتوانیم در سال اقتصاد مقاومتی با اجرای طرح هایی که دولت دارد شاهد ترقی بیشتر کشور باشیم.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.