مشکلات سازندگان از بابت صدور پروانه‌ ساختمانی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه رای دیوان عدالت اداری بابت ارجاع کار مشکلات زیادی برای سازندگان ایجاد کرده، گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی بدون ثبت نام مجری ذیصلاح صورت می‌گیرد که این امر باعث ایجاد سردرگمی برای سازندگان شده است

0 نظر
حبیب الله بیطرف با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان تنظیم کننده روابط بین مهندسان و دستگاه‌های ذیربط گفت: در این زمینه همواره مسایل، چالش‌ها و موانعی وجود داشته که در مقاطع مختلف زمانی به شکل‌های مختلف بروز کرده است.

بیطرف با بیان اینکه بحث مجری ذیصلاح که با اسامی متفاوتی همچون سازنده، مجری و پیمانکار عنوان می شود همواره باعث ایجاد مسایلی شده است، تاکید  کرد: ارجاع کار به مجریان برای ساخت که طی روندی منظم و براساس قراردادهایی بین مالک و مجری در حال انجام بود به دنبال رای دیوان عدالت اداری از تیر ماه سال جاری متوقف شده و در حال حاضر صدور پروانه‌های ساختمانی بدون ثبت نام مجری ذیصلاح صورت می‌گیرد که این امر باعث ایجاد سردرگمی برای مالکان، سازندگان و مجریان شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر بازنگری و بررسی روند مربوط به تعیین مجری ذیصلاح تصریح کرد: در این راستا لازم است به عنوان دست‌اندرکاران ساخت و ساز شهری به چند نکته توجه ویژه داشته باشیم که از آن جمله می‌توان به "انجام کار واقعی به جای کار صوری توسط سازنده، پیمانکار یا مجری"، "انجام امور مذکور توسط افراد دارای صلاحیت تخصصی و حرفه‌ای"، "مرور فرایندها و آسیب شناسی چالش‌ها و اشکالات موجود در قوانین و مقررات فعلی"، "توجه به ظرفیت‌های تخصصی و فنی موجود در کشور" و "بررسی کارآمدی و توانمندی نیروی انسانی در حوزه ساخت و ساز" اشاره کرد.

بیطرف افزود: سازمان نظام مهندسی از قدیم به معرفی ناظر می‌پرداخته و از سال 1392 ارجاع کار در قالب ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با رونق بیشتری در حال انجام است. در مورد خدمات طراحی نیز نقش سازمان بیشتر در حوزه تعیین صلاحیت‌ها در چهارچوب قوانین بوده و است به طوری که مالک خودش طراح را انتخاب می‌کند.

وی اضافه کرد:همچنین متراژهای بالای 2000 متر که نیاز به کنترل مجدد دارد از طریق سیستم شهرداری به سازمان ارجاع داده می‌شود و سازمان امور کنترل مربوطه را روی آنها انجام می‌دهد.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.