رقابت در تولید مسکن تورم را از بین می‌برد

یک فعال برجسته اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران با تحریک بازار مسکن رونق می گیرد، گفت: شاخص مشهود رونق اقتصادی در کشور و تقریبا اقتصاد جهان تنها تحریک حوزه مسکن است

0 نظر
محمد صدر هاشمی نژاد گفت : اقتصاد آمریکا نیز از همین قانون تبعیت می کند زمانی که بازار املاک رونق می‌گیرد همزمان اقتصاد نیز وارد دوره شکوفایی می‌شود و همزمان با رکود بازار املاک اقتصاد این کشور نیز در رکود می‌شود. 

هاشمی نژاد با انتقاد ازاینکه قیمت مسکن در کشور متناسب با رشد تورم نیست، اظهار داشت: در حال حاضر بازار خرید ملک و مردم انتظار تناسب بازار مسکن با تورم را دارند بنابراین ایجاد رونق در این صنعت خواسته اصلی مخاطبان آن است.

بنیان گذار اولین بانک خصوصی در ایران، با اشاره به رکود اخیری که در بازار خودروهای داخلی حاکم بود، گفت: در شرایطی که بیش از 100 هزار خودرو در دست تولیدکنندگان مانده بود و جامعه تمایلی به خرید نداشت و عدم تمایل منجر به کاهش تولید شد دولت با تزریق منبع خرید در این بازار بلافاصله توانست بعد از 3 یا 4 روز خودرو را از رکود خارج کند.

وی با بیان اینکه شرایط خروج از رکود بازار املاک همانند بازار خودرو محدود نیست، اذعان داشت: مسکن بازاری است که باید خرید و فروش، عرضه و تقاضا آن ادامه‌دار باشد بنابراین وام‌هایی که اخیرا دولت برای کمک خرید مسکن با نرخ‌های متفاوت مصوب کرده ، بعید است که بتواند کلیت بازار مسکن را در برگیرد و رونقی را حاصل کند.

عضو انجمن صادر کنندگان خدمات مهندسی، اقتصاد بیمار کشور را مشکل اصلی تحریک بازار مسکن عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشور همیشه دولت آغازکننده تحرک در اقتصاد بوده نمونه آن مصوب شدن وام‌های 80-60 میلیونی خرید مسکن است که این برنامه ها مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی و رونق صنعت مسکن نیست.

صدر هاشمی نژاد، ادامه داد: افزایش وام‌ها و ایده اجرای مسکن‌ اجتماعی و سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده مجموعه‌ راهکار های دولتی است که ممکن است با اجرای آنها مسکن در سال آینده در وضعیت بهتری قرار گیرد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به اینکه چه طور می‌توان با رونق بازار مسکن، تورم در این بخش را کنترل کرد، گفت: تورم یک سبد مشخص و گسترده‌ دارد، آنچه که تورم را می‌تواند مهار دائمی کند تولید است، اگر پول در چرخه تولید قابل رقابت قرار گیرد، به این شکل می‌توان تورم بازار مسکن را مهار و به صفر نزدیک کرد.

صدر هاشمی نژاد با بیان اینکه اکنون صنعت رقابتی در کشور بی جان شده و این موضوع مشکل اقتصادی امروز ایران است، اذعان داشت: همچنین در حال حاضر تولید قابل رقابت کشور نیز مرده است و علت کاهش شاخص تورم در سال های اخیر توقف بازار مبادله بود چراکه اگر مبادله‌ای صورت نگیرد تورم نیزکاهش می‌یابد.

بنیان گذار اولین بانک خصوصی در ایران در پایان با بیان اینکه رقابت در تولید تورم را از بین می‌برد، خاطر نشان کرد: مادامی که مسکن رونق می‌گیرد، تولید مسکن نیز انجام می‌شود و تولید مسکن باعث می‌شود تورمی که ناشی از تقاضا ممکن است ایجاد شود در تولید کاهش یابد. بنابرانی نباید نگران بود که رونق بازار مسکن تورم ایجاد خواهد کرد.

منبع خبر : صما

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.