بازار مسکن در نیمه دوم سال 94 به کدام سو می رود

شرايط بازار مسکن و عوامل موثر در اين بازار نشان مي‌دهد که بخش مسکن در نيمه دوم سال از رکود خارج نخواهد شد و همچنان بازار خريد خانه و خريد و فروش ملک کساد خواهد بود

0 نظر
ارزيابي ها بیانگر این موضوع است که در نيمه دوم سال بخش مسکن از رکود خارج نخواهد شد، ویکی از این مسائل که قدرت خريد مردم است که باید تقويت شود و برنامه‌ها و سياستگذاري‌ها به سمتي رود که بخش مسکن را از رکود خارج کند.
عامل موثر ديگر، طرح‌ها، برنامه‌ها و سياست‌هايي است که دولت در پيش مي‌گيرد که از اين نظر، هنوز برنامه‌اي اجرايي نشده که باعث تحريک بازار خريد خانه و خريد و فروش آپارتمان شود.
با آمدن فصل تابستان تمام تصورات به این صورت بود که تغییراتی در بازار مسکن ایجاد شود و این بازار بهبود یابد، اما به نظر می‌رسد تصورات اشتباه است و تغییر چندانی در این بازار ایجاد نشد، حال با آمدن فصل جدیدی از سال آیا قیمت مسکن تغییری می‌کند؟ آیا در فصل پاییز تغییری در بازار مسکن ایجاد می‌شود؟
بازار چند سالی است که در رکود کامل به سر می‌برد و در این شرایط نمی‌توان گفت قیمت‌ها کاهش یا افزایش پیدا کرده‌اند، زیرا قیمت‌ها به صورتی شده که هر کسی قیمت دلخواه خود را برای ملک می‌گذارد.
بر اساس گزارش ایران فایل ، این امر بیانگر این موضوع است که احتمال اینکه قیمت مسکن در فصل پاییز تغییر کند بسیار کم است و می‌توان گفت که چنین احتمالی هرگز وجود ندارد، زیرا در نیمه دوم سال اگر قیمت‌ها تغییری کند، همیشه در ماه‌های آخر این تغییر صورت می‌گیرد که خرید خانه و خرید و فروش ملک کمی رونق می گیرد.
و به طور یقین قیمت مسکن در فصل پاییز هیچ تغییری نمی‌کند و تغییرات در بازار مسکن در ماه‌های 10 و 11 صورت می‌گیرد و بازار رونق گرفته و وضعیت بهتر می‌شود و عقیده بر این است که در سه ماه فصل پاییز تغییری در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود و هر تغییری که در بازار مسکن رخ دهد، در اواخر سال و در فصل زمستان صورت می‌گیرد که حجم معاملات خرید خانه و خرید و فروش ملک کمی افزایش می یابد.
یکی دیگر از مسائلی که در رکود بازار مسکن دخیل بود کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال جاری است.
نرخ سود بانکی مانع از رونق گرفتن بازار مسکن شده است و بازار مسکن مدت‌هاست در رکودی کشدار به سر می‌برد و سیاست‌های دولت برای رونق این بازار نتوانسته است تاثیری بر روزهای خاموش آن بگذارد.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد هر چند خرید و فروش در این بازار نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است اما برآوردها حاکی از آن است که هنوز در قیمت‌های فعلی که برخی فعالان آن را قیمت به کف رسیده لقب می‌دهند، بسیاری از تقاضا‌های بالقوه بالفعل نمی‌شود چرا که قدرت خرید همچنان توان پاسخگویی به قیمت‌ها را ندارد.
در پایان این بررسی‌ها حکایت از آن دارد که با توجه به کاهش قابل توجه ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت، نیاز به مسکن در سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشد اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در نیمه دوم سال شوک قیمتی در راه نخواهد بود.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.